K kniv skrev:
TV kritiker som sågar programmen?
Jag upplevdes som lite störig igår när jag stod och provkörde nya battericirkeln under Mellofinalen faktiskt

• Haha
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
Plockat en skärbräda ur tvingar, satt 2 andra i tvingar 🫡

Köpte 6st uniklamp parallelltvingar för ett tag sedan, och initialt funkade alla bra. Nu är det 2st som glider oavsett var på stången dom ligger. Undrar om jag fått lim eller spån in i "hylsan" som löper över stången... dom åkte båda flygtur genom snickeriet i lim-stressen 😅

• Träskärbräda med rutmönster ligger på en köksbänk i trä, omgiven av hushållsföremål såsom en metallskål och vikta kökshanddukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärbräda i trä klämd mellan fyra parallelltvingar på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Skärbräda fastspänd i flera tvingar på ett arbetsbord i snickeri, omgiven av verktyg och material som limflaska och borrmaskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Frogmaster och 12 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Färdigt! På framsidan ska det i ett senare skede fästas en switch.
Fladdermusholk?

K
T Taren43 skrev:
Plockat en skärbräda ur tvingar, satt 2 andra i tvingar 🫡

Köpte 6st uniklamp parallelltvingar för ett tag sedan, och initialt funkade alla bra. Nu är det 2st som glider oavsett var på stången dom ligger. Undrar om jag fått lim eller spån in i "hylsan" som löper över stången... dom åkte båda flygtur genom snickeriet i lim-stressen 😅
Har också några uniklamp och är inte helt imponerad av dom. Har gått tillbaka till riktiga knektar

Ossian K Olsson
Har börjat renovera lite. Så på lunchen lagade jag hål efter en dosa som inte längre finns. Här är min guide till ”laga ett hål i väggen på 5 minuter”.

Hål i en grön vägg, omgiven av gipsskiva med dosborr och skruvar på golvet, under pågående renovering.
Skapa konto

Material och verktyg!

En OSB-skiva på vägg med ett runt hål som borras med dosborr från en borrmaskin vid en renovering.
Skapa konto

Har en Osb som jag skruvade upp på väggen. Anledningen är att den får vara ”stryning” för dosborret. Sen körde jag med det stora dosborret för att få ett snyggt hål.

Rund lagning i grön vägg med osb-skiva och gipsskiva, fastsatt med skruvar efter att ha använt dosborr för justering.
Skapa konto

I hålet skruvade jag en bit osb

Borrmaskin med hålsåg borrar hål i en vägg under renovering, runt hål synligt, sågspån på golvet.
Skapa konto

Sen tog jag en gammal gipsskiva och dosborrade ut en ny rund bit. Den skruvade sedan fast i osbn.

Reparerat väggparti med spackel över ett lagat hål ovanför en golvlist. Synligt sandpapper och ojämn yta.
Skapa konto

Sen spacklade jag över. Hade jag haft bråttom hade jag kört gipsspackel men det kände jag inte behövdes idag.

• Gilla
Norrtull och 28 till
  • Laddar…
M
Idag har jag tillverkat en tröskel/list mellan kök och vardagsrum. Ledig efter helgjour, kombinerat med unge på förskola betyder möjligheter.

Blev inte perfekt men godkänt.

• En ny tröskel/list mellan ett klinkergolv och ett ljust trägolv, med en trappa i hörnet, i ett hem.
    Skapa konto
  • Tröskel i trä mellan kök och vardagsrum, monterad vid vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Tröskel i trä vid övergång mellan köksklinkers och vardagsrumsgolv i trä.
    Skapa konto
  • Tröskel av trä mellan kök och vardagsrumsgolv, visar handgjord yta och träets struktur.
    Skapa konto
  • Gilla
TickyNucker och 24 till
  • Laddar…
Rickard.
Putsat sliten axel.
Putsad axel monterad i svarv, omgiven av sandpapper och metallplatta, del av kopplingsreparation på kipphyvel.
Skapa konto

Svarvat ur glidlager
Svarvprocess med ett precisionsverktyg, guldbussning pressad i mekanisk axel. Maskinen används för att fixa kopplingen på en kipphyvel.
Skapa konto

Svarva ett nytt glidlaget Glidlagret och bussningen på kipphyvelns axel efter renovering.
Skapa konto

Pressat in den, monterat och testat. Nu funkar äntligen kopplingen på kipphyveln!

Kvar att göra är att göra med verktyg idag är att städa bort dom på rätt plats.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 12 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Imorse hade jag inget svar på din fråga om hur jag ska kantlista. I det här projektet har jag valt att lösa ett problem i taget, gå på känn/ erfarenhet och inte grubbla så mycket.

[bild][bild]
Vad heter såna tvingar du använder?

T
W Walher skrev:
Vad heter såna tvingar du använder?
Säk efter kanttving så hittar du alternativ.

Har monterat automatiskt återrullande spännband på Vattenskotertrailern.

Automatiskt återrullande spännband monterat på en vattenskotertrailer, med orange band fäst vid skoterns plattform.
Skapa konto

Var bara 5 år sedan jag köpte dom där... :P

/Jocce

• Gilla
Christofe och 10 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort mina första tappar och kistor.

Tapparna gjordes med bordsfräsen och kistorna gjordes för hand.

Tapparna är ca 1 mm för långa, ska åtgärdas vid nästa tillfälle.

• Träbit med tapp och tapphål i verkstadsmiljö, hand som håller träbit.
    Skapa konto
  • Träram med tappar och kistor monterad på en arbetsbänk i ett snickarrum, omgiven av verktyg och andra arbetsbänkar.
    Skapa konto
  • Tre träbitar med tappar och uttag på en arbetsbänk, märkta med cirklar och bokstäver för träarbete.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter 306 och 26 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har monterat automatiskt återrullande spännband på Vattenskotertrailern.

[bild]

Var bara 5 år sedan jag köpte dom där... :P
Och hur många gånger behövde någon påminna dig? Jag gissar på ingen...

Jag (eller egentligen någon annan i hushållet) tycker att köksbordet borde fräschas upp. Men eftersom jag inte ville ge mig på bordet utan idé om slutresultatet, så började jag med iläggsskivan som vi bara använder ibland. Jag har alltså tillbringat senaste veckorna med att ta bort gammal lack med färgborttagning och sickel, slipat med allt från 60 till 320 korn, och sedan lackat sex lager. Resultat ser ut såhär. Det kan nog fungera på hela bordet.
Iläggsskiva till köksbord i ljust trä, nyligen lackad med sex lager. Testresultatet inför eventuell uppfräschning av hela bordet.
Skapa konto

• Gilla
Sunken8b och 15 till
  • Laddar…
Fick provkört nya Flexen. Justerbart varvtal var ju guld när det är Siporex under. DustCommandern kom fram för sent. Först efter en sprucken filterpåse och igensatt filter så vann visheten över latheten. Byggarbetsplats med en dammsugare och en slipmaskin på ett smutsigt golv nära ett fönster. Sladdar och rör är utspridda på golvet.
Skapa konto

• Gilla
olaandersson och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.