4 130 727 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Skurat mosaiken i badrummet med nyinköpta borstar till borrmaskinen. Jag tror det blir ganska bra.
Sånt tar tid. Roligt att det finns en kategori beställare som lägger så mycket på detaljer så att vi får göra sånt.S sinuslinus skrev:
Jag som gör grejer manuellt hade gjort en sveptolaga. Då kommer jag undan med att bara göra innerformen. En svårighet jag har med ytter och inner är ju att få dem att passa så att det blir jämnt tryck över hela ytan. Det är möjligt i CNC med rimlig ansträngning.
Snyggt jobb.
Mvh Findus
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Precis färdigställt ett ”rack” för nätverket i de östra delarna av huset!
Byggt med en 10” panel, ett hyllplan och en planhyvlad brädbit!
Använde mig av Elektroskutts Klicks för att fästa slangarna. Otroligt smidigt.
Färdigt! På framsidan ska det i ett senare skede fästas en switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggt med en 10” panel, ett hyllplan och en planhyvlad brädbit!
Logga in
Skapa konto
Använde mig av Elektroskutts Klicks för att fästa slangarna. Otroligt smidigt.
Logga in
Skapa konto
Färdigt! På framsidan ska det i ett senare skede fästas en switch.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Du har en poäng men jag har valt det ändå och skulle det bli skit i så tar jag lille dammsugaren och suger upp det. Sen är det ingen lada utan vinden på huset så det är inte samma mängd skräp som i en lada.tommib skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Ska kika på det!tommib skrev:
Har en liknande lösning i västra delarna av huset också! Har funderat på att sy en lite ”mössa” man kan ha över för skydd!
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-3#post-6306459
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Jag ser också nu att du har genomgångsuttag. Det känns ju väldigt onödigt, varför har du inte bara vanliga verktygslösa keystoneuttag? De är rätt billiga och enligt mig mycket enklare att montera än att pilla dit kontaktdon på kabel.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Finns flera anledningar. Från början var det pga en kompis som jobbar med installation av nätverk tipsade om det. Både billigare och lättare.tommib skrev:
Har verktygslösa keystone i renovauttagen nere i husen och det är fasiken så mycket mer pilliga 😅
Sen har jag inte bara fast installerad nätverkskabel som kommer in i racken utan även vanliga nätverkskablar från lite utrustning, då är det bara att klicka i dessa.
Med avsaknad av färdiga slipklotsar/maskiner med passande radie på slipytan är det läge för lite improvisation. Man tager vad man haver för ögonblicket. Och vad passar bättre än en multislip med ett blad som är i stort sett kasserat. Bara att borra hål samt en gnutta försänkning i bladet så får man till ett fäste som dessutom är delat. Delningen är för att hålla papperet på sin plats och med förvånande hållbarhet så håller hela arrangemanget hela vägen för att få till fönsterbågar med svängt överstycke. Tänk vad man kan göra med lite tätvuxen fura.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planerat lite för en match i svarven ikväll.
Tänker detta kan vara ett bara övnings projekt. Ska rita upp det ordentligt nu men ska kolla vad jag har för tappar och snitt inför final ritning.
Tänker slut produkt i mässing. Kan bli klurigt och kul. Någon som har några tips på vägen?
Tänker detta kan vara ett bara övnings projekt. Ska rita upp det ordentligt nu men ska kolla vad jag har för tappar och snitt inför final ritning.
Tänker slut produkt i mässing. Kan bli klurigt och kul. Någon som har några tips på vägen?
Logga in
Skapa konto