Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad har ni för lampor? Kan vara så att jag också är den skyldiga här hemma och årets mål är att odla minst 25 kg tomater..
För egen del hade jag turen att de skulle dumpa många meter Osram LED-list på jobbet så dessa kunde jag plocka med mig hem istället.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Frun kör med hyllorna ”Hyllis” från ikea och ledlampor från Jula upphängda i tunn kätting så de kan flyttas allt eftersom det växer.

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
Behöver man inga speciella lampor?

T
Nä vanliga ledlysrör duger bra. Vi kör med några armaturer monterade på en höj och sänkbar ram så vi kan justera allt eftersom tomatuslingarna växer.

jula eller biltema, minns inte vilken, vi tog det som var billigast just då :)

• Gilla
MaKrBr och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Behöver man inga speciella lampor?
Om de tvista di lärde. Min fru nöjer sig i alla fall inte med några billiga Jula lampor... Men något som gör märkbar skillnad är en värmedyna som man sätter under odlingslådorna. Alltså en som är gjord för ändamålet. Den höjer temperaturen underifrån och då växer det som aldrig förr.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Vad har ni för lampor? Kan vara så att jag också är den skyldiga här hemma och årets mål är att odla minst 25 kg tomater..
Jag köpte ledlist från Clas Ohlson, men valfri fullspektrumljuskälla ska fungera bra. Fördelen med denna var att den kom med timer och att jag kunde plocka upp den på väg hem från jobbet.

Delade den på tre och monterade under.
En arbetsbänk med monterade LED-lister under träbalkar, med en borrmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Det finns lampor avsedda för odling i mörka utrymmen hos hempstore, smokeheaven och liknande detaljhandlare

• Haha
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Vanliga lysrör, köptes begagnade från ngn som rev ut ett kontor.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
T
Värmedyna är vårt nästa steg, inte för att tomaterna behöver det , men mycket annat behöver extra hjälp för att gro bra.

M
D Dublin skrev:
Om de tvista di lärde. Min fru nöjer sig i alla fall inte med några billiga Jula lampor... Men något som gör märkbar skillnad är en värmedyna som man sätter under odlingslådorna. Alltså en som är gjord för ändamålet. Den höjer temperaturen underifrån och då växer det som aldrig förr.
Värmematta är bra tills plantorna tittar upp, sen är det bättre att sänka temperaturen så att man får korta och kraftiga plantor. Om man nu driver plantor för att sätta ut vill säga. Odlar man basilika eller något för skörd inomhus är värmematta säkert bra.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
X xyz-saft skrev:
Tydligen dags att börja förodla enligt min fru. (Samma fru som förra året sa att detta året skulle hon odla färre saker...)
Nu??? Här har frun förodlat i flera veckor redan... Det var omplantering i större krukor igår....

R roli skrev:
Nu??? Här har frun förodlat i flera veckor redan... Det var omplantering i större krukor igår....
Kan vara så att någon var lite seg på att bygga växtbelysning...

Här odlas det utan belysning.

Ossian K Olsson
Säng med blommigt överkast och sängbord bredvid. Bordet är enkelt och svart, placerat på golvet längs en mörgrå vägg under en vägglampa.
Skapa konto

I extrarummet har vi haft de här sängborden. Idag fick jag lite tid över och tänkte bygga egna som skruvas i sängen för att slippa ben på golvet.

Träbord med slipmaskin, trästycken och träram på grönt gräs. Verktyg för att bygga väggmonterade sängbord.
Skapa konto

Gjorde det faktiskt lätt för mig. Ett hyllplan som sågades i 2 35 cm långa bitar. Sen fräste en radie så de skulle matcha mitt skrivbord och sen skruvades de upp med metallkonsoller. Slipades också med nya slipmaskinen jag fick igår!

Sängbord utan ben, fastsatt vid sidan av en grårutigt klädd säng, byggt av en enkel träskiva med metallkonsoller.
Skapa konto

Klart! Litet nätt sängbord främst för att lägga telefonen på. Det här är sängarna i extrarummet så målet var främst något smidigt.

Men! Det var också ”proof of concept” att det gick att lösa sängbord som hänger i sängen. Så nu är stora sovrummet på tur.

• Gilla
BBK och 16 till
  • Laddar…
S
Limmat en annan böjd lucka idag. Denna gången i skåpspressen istället för fanérpressen eftersom det behövdes presstryck även sidledes.

Byggpress med trästycken fastklämda, används för att limma böjd lucka i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Luckan ska bli något åt det här hållet.

Ritad design på ett rutnät för en böjd skåplucka visas på datorskärmen.
Skapa konto
Ritning av en böjd lucka med detaljerade måttangivelser för konstruktion i skåpspress.
Skapa konto

Jag tror att jag har lagt fyra arbetsdagar på att rita upp, limma två mindre test, bygga limmall/ tolaga och limma…

• Gilla
TickyNucker och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.