4 130 740 läst ·
21 107 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Städning i lådan.
Nån gång då och då när det blir en lucka gör jag rent i lådan.
Den här gången bytte jag ut mitt 10mm stämjärn från gammalt halvbra till ett bättre.
Det drar, som vanligt, med sig att något slutar fungera. Klockren träff med egg mot stål.
Löste det nya problemet och ett gammalt som jag kunnat leva med.
Med några nya delar har tängerna vridits så att de inte är i konflikt med stämjärnen som kommer ner uppifrån när lådan stängs.
Som extra bonus är allt mindre i vägen för varandra än med den tidigare layouten.
Notera den alldeles för långa gängstången i hållaren för stämjärn. Behöver den längden som varning för tokvassa eggar. Fråga mig inte hur jag kom fram till det. 🙄
Test under laboratorieförhållanden visar att det fungerar.
Om det gör så under fältmässiga omständigheter får tiden utvisa…
Mvh Findus
PS. Det gamla stämjärnet har fått hem i samma låda där mina hemgjorda grundhyvlar för gångjärnsurtag i befintliga karmar. De är gjorda för det järnet. DS
PPS. Hyveln är lång nog för att kunna släta till botten på 145mm höga gångjärn. Som ni redan hört använder jag ogärna gångjärnsriktare. Vill lämna mer är RH-garanti (runt hörnet) när jag fixar hängning som slutat fungera. DS
Nån gång då och då när det blir en lucka gör jag rent i lådan.
Den här gången bytte jag ut mitt 10mm stämjärn från gammalt halvbra till ett bättre.
Det drar, som vanligt, med sig att något slutar fungera. Klockren träff med egg mot stål.
Löste det nya problemet och ett gammalt som jag kunnat leva med.
Med några nya delar har tängerna vridits så att de inte är i konflikt med stämjärnen som kommer ner uppifrån när lådan stängs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som extra bonus är allt mindre i vägen för varandra än med den tidigare layouten.
Notera den alldeles för långa gängstången i hållaren för stämjärn. Behöver den längden som varning för tokvassa eggar. Fråga mig inte hur jag kom fram till det. 🙄
Logga in
Skapa konto
Test under laboratorieförhållanden visar att det fungerar.
Om det gör så under fältmässiga omständigheter får tiden utvisa…
Mvh Findus
PS. Det gamla stämjärnet har fått hem i samma låda där mina hemgjorda grundhyvlar för gångjärnsurtag i befintliga karmar. De är gjorda för det järnet. DS
Logga in
Skapa konto
PPS. Hyveln är lång nog för att kunna släta till botten på 145mm höga gångjärn. Som ni redan hört använder jag ogärna gångjärnsriktare. Vill lämna mer är RH-garanti (runt hörnet) när jag fixar hängning som slutat fungera. DS
Redigerat:
Fått använda fräsen, jobbar lite på Saaben, den ska få lite annan utväxling mellan motorn och växellådan, från 32:25 till 32:21 förhållande nu. Värt några hundra varv vid 100km/t.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto