Jag hann bara med att fylla upp burken med tåndklossar
Glasburk fylld med träklossar bredvid en plastflaska med lampolja, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns 3! skivor kvar av tretexen...

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Så man får snabbygga en jigg innan limmet sätter sig 😂
Spännband?

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spännband?
Ja nu är den ju färdigtorkad och klar :P

Men har nu en större snabbtving också :)

/Jocce

Fick anledning att bli glad över att jag tänkt tidigare.

För tre år sedan gjorde jag en port till en befintlig karm. Skevade 15mm och var indragen i karmen på ett sätt som gjorde det omöjligt att hänga på dörren. Var tvungen att fälla in hela gångjärnen i karmen och skruva upp dörren ett ggj i taget.
Vit dubbeldörr i trä med glasrutor och två krukor på trappa framför ett gulmålat hus.
Skapa konto

Motorlås med hakregel för att krångla till det lite extra.
Ett sådant är väldigt kinkigt med placering och avstånd till bleck. Det får absolut inte ta i.
När jag monterade dörren har jag satt den med maxluft. 5mm mellan lås och bleck. Normalt är det fuktigare ute än inne i snickeriet så jag brukar inte kalkylera med att portar krymper.
Kan inte ha så stort spel i brytskyddet så det har varit något mindre där.

Nu… efter tre år och en osedvanligt blöt höst, har dörren svällt så mycket att det krånglar. Skickades ut utan att egentligen veta vad som var fel. Mentalt inställd på det typiska. Att någon knäckt gångjärn med en kloss. Tog med nya gångjärn. Hyvlar och en massa annat som man inte vet om man behöver.

Visade sig att det bara var svällning. Typiskt sätter jag tunna brickor bakom gångjärn för att om/när dörren sväller för mycket kunna plocka bort några. I det här fallet. Med gängade stift och det ena med det tredje. Är det inte jättesimpelt. Förmodligen mer än en timme. Troligen två.

Upptäcker då något som jag glömt. Har moddat gångjänen.
Fattigmans snabbjustering 😁.
Har, före montaget, borrat ett hål. Se röd ring.
Närbild av dörrgångjärn med justerbar träskruv som djupstopp, markerad med röd ring.
Skapa konto

Bakom hålet sitter en helgängad, lite större, träskruv. Den fungerar som ett justerbart djupstopp i uttaget. Bara att lossa lite och skruva in stoppet och dra åt igen. Potentiellt två timmar blev tio minuter.

Kul att förvåna sig själv. Kul att såna där finesser ibland får göra nytta.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 37 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Fick anledning att bli glad över att jag tänkt tidigare.

För tre år sedan gjorde jag en port till en befintlig karm. Skevade 15mm och var indragen i karmen på ett sätt som gjorde det omöjligt att hänga på dörren. Var tvungen att fälla in hela gångjärnen i karmen och skruva upp dörren ett ggj i taget.
[bild]
Motorlås med hakregel för att krångla till det lite extra.
Ett sådant är väldigt kinkigt med placering och avstånd till bleck. Det får absolut inte ta i.
När jag monterade dörren har jag satt den med maxluft. 5mm mellan lås och bleck. Normalt är det fuktigare ute än inne i snickeriet så jag brukar inte kalkylera med att portar krymper.
Kan inte ha så stort spel i brytskyddet så det har varit något mindre där.

Nu… efter tre år och en osedvanligt blöt höst, har dörren svällt så mycket att det krånglar. Skickades ut utan att egentligen veta vad som var fel. Mentalt inställd på det typiska. Att någon knäckt gångjärn med en kloss. Tog med nya gångjärn. Hyvlar och en massa annat som man inte vet om man behöver.

Visade sig att det bara var svällning. Typiskt sätter jag tunna brickor bakom gångjärn för att om/när dörren sväller för mycket kunna plocka bort några. I det här fallet. Med gängade stift och det ena med det tredje. Är det inte jättesimpelt. Förmodligen mer än en timme. Troligen två.

Upptäcker då något som jag glömt. Har moddat gångjänen.
Fattigmans snabbjustering 😁.
Har, före montaget, borrat ett hål. Se röd ring.
[bild]
Bakom hålet sitter en helgängad, lite större, träskruv. Den fungerar som ett justerbart djupstopp i uttaget. Bara att lossa lite och skruva in stoppet och dra åt igen. Potentiellt två timmar blev tio minuter.

Kul att förvåna sig själv. Kul att såna där finesser ibland får göra nytta.

Mvh Findus
Smart! 🙌🏻

Provar att tillverka en slags list som ska sitta mellan garderob och vägg för att ta upp mellanrummet. Garderoben är 2 meter och rummet 2,07 meter.
Provar en teknik jag sett på YouTube, två 45-graders snitt som möter varandra och sedan limmas med vanligt trälim och tejpas. Verkar funka bra. Den kommer inte utsättas för några stora krafter så jag nöjer mig med det just nu. Väggen är inte helt rak tyvärr så den behövde vara 0,5 cm smalare nertill. Lite klurigt när skenan är 1,4 meter men det gick till slut.
Hemmatillverkad list i trä, ihopsatt med två 45-graders snitt, limmad och tejpad med gul tejp, liggandes på ett brunt trägolv.
Skapa konto
En trälist torkas på golvet med tejp och verktyg, nära en trappa, i en byggmiljö.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 8 till
  • Laddar…
Lite färg så blir det ju bra.
En hand placerar en trälist vid sidan av ett skåp, nära en dörrkarm, för att skapa ett grepp.
Skapa konto
Bild på en dörrkarm med påbörjad montering av tröskel; detaljer av dörrens kant, tröskeln och en matta syns, med en fot i strumpa nära tröskeln.
Skapa konto

Hamnar någon centimeter in från dörren så att den går att greppa med fingrarna.
En hand greppar kanten på en dörr, med en trälist placerad en centimeter in.
Skapa konto
Närbild på en dörr och list som monterats nära marknivå. En fot med strumpa syns vid golvet.
Skapa konto

• Gilla
OFP och 21 till
  • Laddar…
S
pjgb pjgb skrev:
Provar att tillverka en slags list som ska sitta mellan garderob och vägg för att ta upp mellanrummet. Garderoben är 2 meter och rummet 2,07 meter.
Provar en teknik jag sett på YouTube, två 45-graders snitt som möter varandra och sedan limmas med vanligt trälim och tejpas. Verkar funka bra. Den kommer inte utsättas för några stora krafter så jag nöjer mig med det just nu. Väggen är inte helt rak tyvärr så den behövde vara 0,5 cm smalare nertill. Lite klurigt när skenan är 1,4 meter men det gick till slut.
[bild][bild]
Så där brukar jag göra men jag kallar det för malmstenslimning.
Du behöver inte vara orolig över styrkan i fogen…
Limmande träreglar staplade i en verkstad, med fokus på fogarna, som enligt inlägg kallas malmstenslimning.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Lite färg så blir det ju bra.
[bild][bild]
Hamnar någon centimeter in från dörren så att den går att greppa med fingrarna.
[bild][bild]
Fäster du den på något sätt eller står den tillräckligt stabilt av sig själv?

Dheri Dheri skrev:
Fäster du den på något sätt eller står den tillräckligt stabilt av sig själv?
Skruvar den inifrån garderoben tänkte jag.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Varför krångla till det? En vanlig rak mdf som du förborrar och skruvar innifrån garderoben funkar lika bra. En sån smal bit kan du ta en längre skruv som går in i väggen också om du vill.

• Gilla
närsom och 5 till
  • Laddar…
Lyst med lampa från tipstråden. Fungerar som förväntat, lättare att ställa för ströljus utan att bli bländad än andra bygglampor jag har. 50 % effektläge på bilden. Bygglampa lyser mot vägg med blommig tapet, inställd på 50% effektläge. Verktyg och tapetmaterial på en stegpall och säng i rummet.
Skapa konto

• Gilla
breakman och 7 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför krångla till det? En vanlig rak mdf som du förborrar och skruvar innifrån garderoben funkar lika bra. En sån smal bit kan du ta en längre skruv som går in i väggen också om du vill.
Aldrig fel att träna på olika tekniker tänker jag…

//Ronnie

• Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
För att det blir ett väldigt stort gap bredvid annars. Det ser bättre ut om dörren nästan livar med täcklisten. Kanske inte framgår på bild.
Närbild av en dörr bredvid en täcklist, med en hand synlig på dörren i en smal springa.
Skapa konto
En hand mäter avståndet mellan en dörr och en vägglist för att visa hur nära de ligger.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Lyst med lampa från tipstråden. Fungerar som förväntat, lättare att ställa för ströljus utan att bli bländad än andra bygglampor jag har. 50 % effektläge på bilden.
Kul att den var bra, jag blir ännu mer bitter nu att jag dagarna innan köpte en annan lampa. Spacklar och målar i köket just nu och makita-lampan funkar bra men med stativ hade det varit perfekt.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.