När man ska laga skärbrädan och inser när man tryckt ihop den och limmat att....just ja, har ingen tving som är tillräckligt lång.
Så man får snabbygga en jigg innan limmet sätter sig 😂

Skärbräda lagad med improviserad jigg av träklossar och tvingar på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte perfekt men förhoppningsvis så blir det bra 👍🏻

Men inköp av större snabbtving står på listan 😂

/Jocce

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
K
Jocce81 Jocce81 skrev:
När man ska laga skärbrädan och inser när man tryckt ihop den och limmat att....just ja, har ingen tving som är tillräckligt lång.
Så man får snabbygga en jigg innan limmet sätter sig 😂

[bild]

Inte perfekt men förhoppningsvis så blir det bra 👍🏻

Men inköp av större snabbtving står på listan 😂

/Jocce
Sätt tvingarnas käftar emot varandra?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Verktyg och material för ett byggprojekt i ett barnrum, inklusive en halvmonterad sängram på ett grått klinkergolv och en stege med verktyg.
Skapa konto

Har bearbetat gamla hyllplan och sidorna från en trasig garderob för att göra täcklister till sängen i ena barnrummet. Det blev hyfsat, lite trasiga kanter men det kanske kommer på lite akrylfog när allt är klart… och det kommer funka bra med den hemmagjorda golvlisten som jag hoppas kommer att hålla (svanhalslist + ventilerad golvsockel).
Hemmagjord sängtäcklist av gamla hyllplan med synliga skruvar och lite ojämna kanter, placerad i ett barnrum.
Skapa konto
Hörn av ett rum med vita täcklister och hemmagjord golvlist, golvsockel och ventilerad sockel syns, bristfälliga kanter på listen.
Skapa konto
DIY golvlistinstallation med en svanhalslist och ventilerad golvsockel vid ett vitt skåp i ett barnrum.
Skapa konto
Hemmagjord täcklist och golvlist monterad i hörn av barnrum, med hyllplan som använts för att dölja rör längs väggen.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Sätt tvingarnas käftar emot varandra?
Ja det hade ju varit mycket enklare 😂

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Slipat och oljat handtaget till den "lilla" köttyxan jag fått tag på 😇

18-Nyckel för storleksjämförelse...
[bild]

Någon som har en bra idé om hur man enkelt får upp lite med blankhet i det rostfria ?
Behöver inte vara spegelblank men bara att det blir lite blankare men utan att behöva lägga flera timmar på det....

/Jocce
Fortsatt jobbet med Köttyxan. Autosol och bomullstrissa på borrmaskin så blev det iallafall godkänt. Svårt att få blankheten på bild men man ser sig själv iallafall 😇
Köttyxa med trähandtag och polerad klinga ligger bredvid en skiftnyckel på en arbetsyta.
Skapa konto
Polerad köttyxa med reflektion av en hand och en mobiltelefon, texten "Dexter-Russell, Germany, Stainless" synlig på bladet.
Skapa konto

Passade också på att sätta upp en list för att kunna sätta skruvar i så att snabbtvingarna hänger bättre än innan.

Snabbtvingar hänger på en uppsatt list i ett verkstadsutrymme, bredvid en hylla och en hink under.
Skapa konto

Numera finns också en 600mm och en 150mm från Classes sortiment i mina ägor!

/Jocce

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Inget verktyg behövdes för att se om virket var rakt, men efter att ha sågat det i tillräckligt små bitar gick det att få fram något som dög till en gjutform :) Första försöket med fönsterbänkar i betong, nu testar vi tålamodet och väntar...
En böjd träbit samt en träform fylld med betong för gjutning av fönsterbänkar i ett verktygsfyllt arbetsrum.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Skruvat lite bil i helgen, nu går det åter öppna bagaget (och bilen tror inte bagaget är öppet) samt att backkameran är bytt.
Störde mig åter på att verktygsvagnen är omärkt.
Skissat på en profil som går snäppa på lådorna, lätt att montera och ta bort för att ändra etiketter och går förhoppningsvis, kanske efter lite justering, läsa ovanifrån. Fått till bra profil på snäppet nu men kanske inte riktigt i hamn med ettikettdelen, bör nog ner och fram ytterligare lite, utöver att just denna utskrift också misslyckades.

• Aluminiumstång monterad på svart yta med vit plastklämma.
    Skapa konto
  • Vit plastklämma på en ribbad metallstång, fäst runt föremålet för att hålla det på plats. Bakgrunden är mörk.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Använt den lilla flärpen på talmetern. Ibland gillar jag funktionen. Men inte idag 🫤
[bild]
Resultatet efter nytt försök med infälld flärp. Sista strykningen nästan torr och snabbmontering av knoppar.
Kan jag låta bli fler sånna här sidospår blir jag förhoppningsvis klar med köket det här decenniet! 😅 Grå köksskåp med nyligen monterade knoppar och en inbyggd ugn, omgivna av hyllor med kokböcker och köksprylar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 21 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Resultatet efter nytt försök med infälld flärp. Sista strykningen nästan torr och snabbmontering av knoppar.
Kan jag låta bli fler sånna här sidospår blir jag förhoppningsvis klar med köket det här decenniet! 😅[bild]
Jag gillade förra versionen bättre, den var mer unik och hade karaktär.

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag gillade förra versionen bättre, den var mer unik och hade karaktär.
Jag har dom kvar om jag blir sugen 👍🏻

nanowire nanowire skrev:
Jag har dom kvar om jag blir sugen 👍🏻
En av varje kanske?

• Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En av varje kanske?
Udda på udda veckor kanske? Oändliga möjligheter så tror jag ska fundera väldigt länge innan jag provar.

• Älska
  • Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Efter helgens svarvade som jag visade på förra sidan så gav jag upp helt på powertwist-kilremmen som jag kört med och beställde en ny vanlig kilrem som jag hoppas ska funka bättre.
Lite förberedande demontering.
Industrimaskin med delvis isärtaget drevsystem, synliga kugghjul och axlar. Bakom syns några röda handdukar.
Skapa konto

Olika maskindelar ligger på en arbetsbänk, inklusive kugghjul, axlar, verktyg och skruvar på tygduk.
Skapa konto

Spindeln och glidlagerna är som väntat i bra skick men tyvärr hittades jag en trasig kugg på det gjutna drevet som är en del av lågväxeln. Jag har inte bestämt om jag tänker göra något åt det eller inte och jag vet inte heller om jag kan göra nått åt det förutom att beställa ett helt nytt drev och modifiera för att ersätta detta och det lämnar jag isåfall till framtiden :thinking:
Trasigt kugghjul i närbild med en trasig kugg på lågväxelns gjutna drev för en svarv, mätverktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Plastic Padding ? ? :)

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Fortsatt skissa lite på märkning. Bygger 0,8mm ut på handtaget och känns som de snäpper väldigt stabilt runt aluminiumprofilen nu.

Testade tre varianter, en för stansade etiketter 18x54 mm, där "släppfilmen" går snäppa fast i skylten. Två för 62mm. Termopapper, 24 respektive 36mm där även laminerade termo-transfer-etiketter går snäppa fast med skyddsfilmen kvar om så önskas, som bilden i mitten.

36mm går nog bort, blir för lång för de smala lådorna och med nuvarande vinkel sticker den också ut utanför vagnen.

Ska sova på saken, men lutar åt 24x62-etiketter då 18x54 känns på gränsen till för smått.
Etiketter med märkning på en verktygslåda, inklusive en med texten "Mäta & märka" och en med en blomdekor.
Skapa konto

Vitt märkningsfäste på svart låda, designad för etiketter. Tre varianter testade för olika storlekar och material av etiketter.
Skapa konto

Hittade för några månader sedan ett program vid namn Homebox där jag börjat lägga in inventarier, både för att veta vad man har, kanske till viss del "saldo" men också var sakerna finns, kvitton, historik på underhåll som avkalkning etc. Kanske läge att gå igenom mindre saker i garaget där med.
Finns demoinstans att provköra här.:
https://demo.homebox.software/

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.