4 130 611 läst ·
21 104 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
När man ska laga skärbrädan och inser när man tryckt ihop den och limmat att....just ja, har ingen tving som är tillräckligt lång.
Så man får snabbygga en jigg innan limmet sätter sig 😂
Inte perfekt men förhoppningsvis så blir det bra 👍🏻
Men inköp av större snabbtving står på listan 😂
/Jocce
Så man får snabbygga en jigg innan limmet sätter sig 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte perfekt men förhoppningsvis så blir det bra 👍🏻
Men inköp av större snabbtving står på listan 😂
/Jocce
Sätt tvingarnas käftar emot varandra?Jocce81 skrev:
Logga in
Skapa konto
Har bearbetat gamla hyllplan och sidorna från en trasig garderob för att göra täcklister till sängen i ena barnrummet. Det blev hyfsat, lite trasiga kanter men det kanske kommer på lite akrylfog när allt är klart… och det kommer funka bra med den hemmagjorda golvlisten som jag hoppas kommer att hålla (svanhalslist + ventilerad golvsockel).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fortsatt jobbet med Köttyxan. Autosol och bomullstrissa på borrmaskin så blev det iallafall godkänt. Svårt att få blankheten på bild men man ser sig själv iallafall 😇Jocce81 skrev:
Slipat och oljat handtaget till den "lilla" köttyxan jag fått tag på 😇
18-Nyckel för storleksjämförelse...
[bild]
Någon som har en bra idé om hur man enkelt får upp lite med blankhet i det rostfria ?
Behöver inte vara spegelblank men bara att det blir lite blankare men utan att behöva lägga flera timmar på det....
/Jocce
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade också på att sätta upp en list för att kunna sätta skruvar i så att snabbtvingarna hänger bättre än innan.
Logga in
Skapa konto
Numera finns också en 600mm och en 150mm från Classes sortiment i mina ägor!
/Jocce
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Inget verktyg behövdes för att se om virket var rakt, men efter att ha sågat det i tillräckligt små bitar gick det att få fram något som dög till en gjutform
Första försöket med fönsterbänkar i betong, nu testar vi tålamodet och väntar...
Logga in
Skapa konto
Skruvat lite bil i helgen, nu går det åter öppna bagaget (och bilen tror inte bagaget är öppet) samt att backkameran är bytt.
Störde mig åter på att verktygsvagnen är omärkt.
Skissat på en profil som går snäppa på lådorna, lätt att montera och ta bort för att ändra etiketter och går förhoppningsvis, kanske efter lite justering, läsa ovanifrån. Fått till bra profil på snäppet nu men kanske inte riktigt i hamn med ettikettdelen, bör nog ner och fram ytterligare lite, utöver att just denna utskrift också misslyckades.
Störde mig åter på att verktygsvagnen är omärkt.
Skissat på en profil som går snäppa på lådorna, lätt att montera och ta bort för att ändra etiketter och går förhoppningsvis, kanske efter lite justering, läsa ovanifrån. Fått till bra profil på snäppet nu men kanske inte riktigt i hamn med ettikettdelen, bör nog ner och fram ytterligare lite, utöver att just denna utskrift också misslyckades.
Resultatet efter nytt försök med infälld flärp. Sista strykningen nästan torr och snabbmontering av knoppar.nanowire skrev:
Kan jag låta bli fler sånna här sidospår blir jag förhoppningsvis klar med köket det här decenniet! 😅
Logga in
Skapa konto
Jag gillade förra versionen bättre, den var mer unik och hade karaktär.nanowire skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Efter helgens svarvade som jag visade på förra sidan så gav jag upp helt på powertwist-kilremmen som jag kört med och beställde en ny vanlig kilrem som jag hoppas ska funka bättre.
Lite förberedande demontering.
Spindeln och glidlagerna är som väntat i bra skick men tyvärr hittades jag en trasig kugg på det gjutna drevet som är en del av lågväxeln. Jag har inte bestämt om jag tänker göra något åt det eller inte och jag vet inte heller om jag kan göra nått åt det förutom att beställa ett helt nytt drev och modifiera för att ersätta detta och det lämnar jag isåfall till framtiden
Lite förberedande demontering.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spindeln och glidlagerna är som väntat i bra skick men tyvärr hittades jag en trasig kugg på det gjutna drevet som är en del av lågväxeln. Jag har inte bestämt om jag tänker göra något åt det eller inte och jag vet inte heller om jag kan göra nått åt det förutom att beställa ett helt nytt drev och modifiera för att ersätta detta och det lämnar jag isåfall till framtiden
Logga in
Skapa konto
Fortsatt skissa lite på märkning. Bygger 0,8mm ut på handtaget och känns som de snäpper väldigt stabilt runt aluminiumprofilen nu.
Testade tre varianter, en för stansade etiketter 18x54 mm, där "släppfilmen" går snäppa fast i skylten. Två för 62mm. Termopapper, 24 respektive 36mm där även laminerade termo-transfer-etiketter går snäppa fast med skyddsfilmen kvar om så önskas, som bilden i mitten.
36mm går nog bort, blir för lång för de smala lådorna och med nuvarande vinkel sticker den också ut utanför vagnen.
Ska sova på saken, men lutar åt 24x62-etiketter då 18x54 känns på gränsen till för smått.
Hittade för några månader sedan ett program vid namn Homebox där jag börjat lägga in inventarier, både för att veta vad man har, kanske till viss del "saldo" men också var sakerna finns, kvitton, historik på underhåll som avkalkning etc. Kanske läge att gå igenom mindre saker i garaget där med.
Finns demoinstans att provköra här.:
https://demo.homebox.software/
Testade tre varianter, en för stansade etiketter 18x54 mm, där "släppfilmen" går snäppa fast i skylten. Två för 62mm. Termopapper, 24 respektive 36mm där även laminerade termo-transfer-etiketter går snäppa fast med skyddsfilmen kvar om så önskas, som bilden i mitten.
36mm går nog bort, blir för lång för de smala lådorna och med nuvarande vinkel sticker den också ut utanför vagnen.
Ska sova på saken, men lutar åt 24x62-etiketter då 18x54 känns på gränsen till för smått.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade för några månader sedan ett program vid namn Homebox där jag börjat lägga in inventarier, både för att veta vad man har, kanske till viss del "saldo" men också var sakerna finns, kvitton, historik på underhåll som avkalkning etc. Kanske läge att gå igenom mindre saker i garaget där med.
Finns demoinstans att provköra här.:
https://demo.homebox.software/
Redigerat: