4 130 431 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Ja kanske, drevet är modul 1.75 och min magkänsla är att det inte kommer vara det lättaste att hitta nytt.T Tercel skrev:
Jag har lagat gjutjärnsdelar på maskiner med kemisk metall förr och det är ett projekt att rengöra delarna tillräckligt bra för att det ska fastna ordentligt, gjutjärn som är marinerat i olja i 70år är inte så bara att få rent ända ner i porerna 😉
Du kanske kan gänga två små hål och låta korta skruvar sticka ut som armering av kemisk metall?Rickard. skrev:
Ja kanske, drevet är modul 1.75 och min magkänsla är att det inte kommer vara det lättaste att hitta nytt.
Jag har lagat gjutjärnsdelar på maskiner med kemisk metall förr och det är ett projekt att rengöra delarna tillräckligt bra för att det ska fastna ordentligt, gjutjärn som är marinerat i olja i 70år är inte så bara att få rent ända ner i porerna 😉
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
OK, nu får ni som har mer erfarenhet hjälpa mig lösa "alla" fel jag gjort. Tanken är att det ska bli fönsterbrädor av det hela!
Första försöket gick som förväntat 🙃
-Glad över att de endast såg gröna ut på baksidan! Den som ligger lite snett är upp och ner på bilden
-Hörnradien är nog så liten, men får provmontera en och se hur det ser ut på plats
1. Har luftbubblor "överallt" trots att jag använde borrhammaren för att "vibba" och bli av med dom, körde så betongen nästan hoppade ur formen...
2. Synligt rutnät från armeringen, får se om det försvinner eller om jag borde lagt i det sist av allt!
3. Blandade i en hink med spade, men finns det något smidigare sätt för små mängder?
Första försöket gick som förväntat 🙃
-Glad över att de endast såg gröna ut på baksidan! Den som ligger lite snett är upp och ner på bilden
-Hörnradien är nog så liten, men får provmontera en och se hur det ser ut på plats
1. Har luftbubblor "överallt" trots att jag använde borrhammaren för att "vibba" och bli av med dom, körde så betongen nästan hoppade ur formen...
2. Synligt rutnät från armeringen, får se om det försvinner eller om jag borde lagt i det sist av allt!
3. Blandade i en hink med spade, men finns det något smidigare sätt för små mängder?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Vilken slags betong använde du? Ofta används expanderbetong för sånt här om jag förstått det rätt då den flyter ut bättre.
Ingen aning om varför nätet syns så tydligt. Hur långt ner ligger det?
Färgblandare har jag använt åtminstone. Funkar bra för små mängder.
Ingen aning om varför nätet syns så tydligt. Hur långt ner ligger det?
Färgblandare har jag använt åtminstone. Funkar bra för små mängder.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Efter att ha funderat halva arbetsdagen (behövde inte hjärnan på jobbet idag) på kemisk metall så insåg jag att steg två av den operationen hade varit att försöka frihandsfila en kugge och då slog det mig att jag lika gärna kunde försöka göra det i något trevligare material, som mässing.
Biten sitter fast med presspassning (lite värme och hammare) så jag kunde fortsätta arbeta direkt men den är också säkrad med lim så den bör stanna kvar där.
Nu har jag försökt i alla fall.
Biten sitter fast med presspassning (lite värme och hammare) så jag kunde fortsätta arbeta direkt men den är också säkrad med lim så den bör stanna kvar där.
Logga in
Skapa konto
Nu har jag försökt i alla fall.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
@tommib vanlig finbetong, det jag tidigare gjutit med grovbetong har gått bättre och varit så gott som utan bubblor så funderade inte så noga innan (men då var det nog +25 istället för 16 grader som i garaget).
Jag fyllde 20-25 av 35mm innan jag la i nätet, det borde vara mycket närmare botten än ovansidan.
Menar du en sån där propeller på en pinne? De billiga jag har som fungerar för färg har 2 av 2 gånger snurrat ihop sig och slutat blanda (bild bifogad) 😅
Jag fyllde 20-25 av 35mm innan jag la i nätet, det borde vara mycket närmare botten än ovansidan.
Menar du en sån där propeller på en pinne? De billiga jag har som fungerar för färg har 2 av 2 gånger snurrat ihop sig och slutat blanda (bild bifogad) 😅
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
K_arlstrom skrev:
@tommib vanlig finbetong, det jag tidigare gjutit med grovbetong har gått bättre och varit så gott som utan bubblor så funderade inte så noga innan (men då var det nog +25 istället för 16 grader som i garaget).
Logga in
Skapa konto
Denna variant tycker jag funkar bättre men den är inte kul att använda i skruvdragare, borrhammare (utan slag) och med extra handtaget funkar bättre.
Inte gjort direkt i dag... Så lite OT.
Pysslat med mycket av varje.
- Nu var det några år sen, ja rätt många, som jag fick tillfälle att låna en fräs på jobbet.
Hade aldrig kört något liknande tidigare, men jag fick prova mig fram.
Läkar till mitt projekt i trä vilket jag ändå tycker passar här på Byggahus.
Den som gillar just båt hittar mycket i min tråd på Maskinisten.net
Scrolla då uppåt till inlägg nr 1, där finns länk till trådens Innehållsförteckning.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&start=30#p3604359
Pysslat med mycket av varje.
- Nu var det några år sen, ja rätt många, som jag fick tillfälle att låna en fräs på jobbet.
Hade aldrig kört något liknande tidigare, men jag fick prova mig fram.
Läkar till mitt projekt i trä vilket jag ändå tycker passar här på Byggahus.
Den som gillar just båt hittar mycket i min tråd på Maskinisten.net
Scrolla då uppåt till inlägg nr 1, där finns länk till trådens Innehållsförteckning.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&start=30#p3604359
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Precis en sån propeller på pinne. Köp en med bättre kvalitet. Jag har blandat lite betong med en sådan men numera kör jag med betongvisp.K_arlstrom skrev:
Finbetong borde funkat men man måste vibrera noga. Testa en omgång med expanderbetong, alt ha i flytmedel i betongen, så borde det fylla ut bättre.
Nätet vet jag inte.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Jag har gjutit flera bänkskivor för skrivbord och arbetsbänkar. Alltid kört Webers expanderbetong efter tips från en kompis som jobbar dagligen med betong inom anläggning på ett av de stora byggbolagen. Nätet fixerade jag med snöre från det som blir undersidan sen. Gör man inte det riskerar nätet att sjunka ner närmare skivans slutgiltiga topp (botten i formen dvs).
Borrat hål i en pall. Jag har varit rätt nöjd med koordinatbordet och plattan med spår tidigare, men först idag blev jag kär på riktigt. Lite för stor träbit med rejält överhäng, dubbelskeva hål och produktion av en massa spån, men hur enkelt, smidigt och stabilt som helst. Lite samma känsla som när man just gjort klart en lite mer avancerad limning och inser att man inte hade någon som helst pulshöjning eller limfrossa.
Logga in
Skapa konto