nanowire nanowire skrev:
Ta för vana att alltid höja som sista operation, dvs om du behöver sänka så sänk först för mycket och höj igen. Det minskar effekten av spel i mekanismen påverkar.
Det är ett bra råd rent allmänt, men på den här lyften nog extra viktigt. Jag ska ut och limma en sak om en stund och jag får väl ägna torktiden åt att testa liften ordentligt.

Tillbaka och testad. Jag har en pålitlig höjdmätare (heter nog något helt annat) som mäter tiondels mm. Jag testade att fräsa ett par meter fals i lite tjurigt trä, höll lite slappt så att det högg ett par gånger och startade och stoppade fräsen några gånger extra. Stålet satt kvar på tiondelen rätt. Guldstjärna för det.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lyften känns helt ok, men jag har inte hunnit mer än testa den. Rejält stabil och rätt smidig att justera in och höja och sänka. Det är egentligen bara en sak som känns lite tveksam och det är att man inte kan låsa höjden. Vid mina första tester verkar den hålla sig på plats ändå, och @stigen som har en likadan säger att det funkar.

Jag ska testa lite mer och mäta ordentligt före och efter och får väl rapportera här. Det går att ställa in den så att höjdjusteringen går trögare och då borde ju risken att den ändrar sig minska, men då med priset av att vevningen är lika trög. Det borde gå att hitta något bra mellanläge.

Fräsen är Makitas lilla med sladd (RT700 tror jag den heter). Den är verkligen inte felfri, men genom att montera den fast så slipper jag anhåll, basar och annat löst som verkligen var skit. Nu är det egentligen bara spännhylsan för 8 mm som är svagheten, men jag får väl vara noga när jag byter stål.

Om jag bara hade det här fräsbordet skulle jag använda en klart kraftigare fräs, men eftersom jag även har ett halvt ton vertikalfräs, så är det här för mindre prylar och då hoppas jag att det räcker med den lilla fräsen.
Jag har samma lyft, fast 69mm modellen för dewalt. Den vandrar tyvärr nedåt ibland har jag märkt. Men måste se om man kan tajta till mekanismen någonstans på den

T Taren43 skrev:
Jag har samma lyft, fast 69mm modellen för dewalt. Den vandrar tyvärr nedåt ibland har jag märkt. Men måste se om man kan tajta till mekanismen någonstans på den
Det sitter en insex på varje sida av vevmekanismen som går att dra åt tills det knappt går att rubba veven. Bara att hoppas du kan hitta ett hanterbart läge där det ändå går att veva. Skruvarna sitter tyvärr så illa när fräs och lyft är monterat, så att skruva åt efter varje gång man ändrat höjden är inte ett alternativ.

Jag får och kan använda handen med ett hårt skydd som inte är jättesmidigt. Svårt att låta bli, men lika svårt med finlir, så det blir lite smålådor och annat för att komma igång.

Padauk och lönn. Jag har en rejäl planka padauk på drygt 40 kilo som ugnstorkat för hårt/fort och är full med småsprickor. Inga stora byggen tyvärr, men jag har till småbyggen livet ut.
Hand håller en träkloss med ljus ovansida och mörka sidor, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tillbaka och testad. Jag har en pålitlig höjdmätare (heter nog något helt annat) som mäter tiondels mm. Jag testade att fräsa ett par meter fals i lite tjurigt trä, höll lite slappt så att det högg ett par gånger och startade och stoppade fräsen några gånger extra. Stålet satt kvar på tiondelen rätt. Guldstjärna för det.
Jag tror att den billigaste fräsen på Biltema är ett lyft från den Makitan. Jag är imponerad om du har tålamod till att ha den till bordsfräs.
Min är dedikerad till avrundningsfräs. När stålet blir slött så slänger jag hela maskinen istället för att försöka få loss stålet.

L Lovan83 skrev:
Jag tror att den billigaste fräsen på Biltema är ett lyft från den Makitan. Jag är imponerad om du har tålamod till att ha den till bordsfräs.
Min är dedikerad till avrundningsfräs. När stålet blir slött så slänger jag hela maskinen istället för att försöka få loss stålet.
Säkert sant, men inte lika smidigt att hitta en bra lyft som passar.

• Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Säkert sant, men inte lika smidigt att hitta en bra lyft som passar.
Inbyggd lyft FTW. CMT/Triton har fördelen att de inte behöver byggas in i låda för att bli dammfria. Lätt att byta stål också, bara veva upp så låser spindeln, pelarlåset nås lätt eftersom den inte sitter i en låda. Men ingen tröst för dig i det här läget kanske 😊

nanowire nanowire skrev:
Inbyggd lyft FTW. CMT/Triton har fördelen att de inte behöver byggas in i låda för att bli dammfria. Lätt att byta stål också, bara veva upp så låser spindeln, pelarlåset nås lätt eftersom den inte sitter i en låda. Men ingen tröst för dig i det här läget kanske 😊
Inte för mig nu, fast bra info för andra som läser och vill ha en ordentlig bordsfräs. Jag har ju två nu, så jag behövde något mindre när fingrar och ämnen känns för små för den stora fräsen.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Rickard.
Problemet
Metallkonstruktion med förbättrad hållare för stål, inspirerad av kipphyvlar, möjliggör större dimensioner upp till 12 x 24 mm.
Skapa konto

För klen fasthållning av stålet och för begränsande med så litet hål 10x10mm.

Min idé
Ritning av en komponent med måttangivelser, förbättrat stöd för stål 12 x ≈24mm, med gängat hål M10x1.5 för stabilare konstruktion.
Skapa konto

Inspererad (kopierad) av bilder på kipphyvlar från google, helt enkelt hur det borde vara.

Resultatet.
En metallkomponent förbättrad för bättre stålfasthållning och anpassning av hålstorlek, ligger på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Maskin i verkstad som håller ett stycke metall på plats för bearbetning, med förbättrad fasthållning enligt diskussionen.
Skapa konto

Mycket stabilare med bättre stöd för stålet som dessutom kan vara hela 12 x ≈24mm vilket öppnar upp för en del saker som inte var möjligt förr.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Slipat och oljat handtaget till den "lilla" köttyxan jag fått tag på 😇

18-Nyckel för storleksjämförelse...
Slipad och oljad köttyxa med trähandtag bredvid en 18-nyckel på vit bakgrund för storleksjämförelse.
Skapa konto

Någon som har en bra idé om hur man enkelt får upp lite med blankhet i det rostfria ?
Behöver inte vara spegelblank men bara att det blir lite blankare men utan att behöva lägga flera timmar på det....

/Jocce

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver inte vara spegelblank men bara att det blir lite blankare men utan att behöva lägga flera timmar på det....
Ska det bli bra och du inte har maskiner så tar det flera timmar. Enbart lite blankare med repor osv kvar, så kan du gnugga med autosol.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ska det bli bra och du inte har maskiner så tar det flera timmar. Enbart lite blankare med repor osv kvar, så kan du gnugga med autosol.
Tänkte prova Autosol till en början iallafall.

Men om man vill ge sig på med maskin, vad behöver man ?

/Jocce

Autosol och en bomulls trissa kommer göra jobbet bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.