4 130 448 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Att fånga och samla in damer är inte det lättaste, sedan gäller det att behålla damen i fråga också efter infångandet... 😉🤔🙄 Kunde inte låta bli, men även damm kan vara svårt att samla. Ser fram emot några smarta lösningar som jag själv inte har.J Jormen skrev:
Snyggt, beträffande damerna så tar vi det i en annan tråd 😂R roli skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Kommer du montera någon form av löstagbart stöd vid garderoben för längre material?J Jormen skrev:Fortsatt modelera lite med soffbordet.
Även kommit till skott med första steget på den utdragbara kapsågs bänken. Nästa steg blir att fundera ut en rimlig damfångar lösning. Som gärna ut när man drar ut skivan. I teorin som en bälgkamera, men vill hitta en enklare lösning. Tips välkommna.
[bild][bild][bild][bild]
Hur stabilt är det med utdragsskenorna? Ser ut att vara ”vanliga” och inte några förstärkta men det kanske är bilden som ljuger?
Har du någon spärr för att hålla i ytterläge så den inte råkar åka in medan du kapar?
Smart lösning oavsett 👍
Skenorna va klenare än beräknat får ev justeras. Kommer ha nedfällbara konsoler på garderoberna, spärr i ytterläge finns i planen.L Lovan83 skrev:Kommer du montera någon form av löstagbart stöd vid garderoben för längre material?
Hur stabilt är det med utdragsskenorna? Ser ut att vara ”vanliga” och inte några förstärkta men det kanske är bilden som ljuger?
Har du någon spärr för att hålla i ytterläge så den inte råkar åka in medan du kapar?
Smart lösning oavsett 👍
Tror det kan bli riktigt bra när jag får klura lite.🤔🤔
Byggt klart fräsbordet såpass att jag nu kommer ”bo in mig” innan jag bestämmer om något ska ändras och vad det ska bli inuti.
Byggt av spill och det jag är nöjdast med är nog toppen. Platt, slät, stenhård och med bra glid. Resterna av plywopdskivan från när jag bytte på släpet. Tror jag gav 1600 för 2*3,5 meter.
Byggt av spill och det jag är nöjdast med är nog toppen. Platt, slät, stenhård och med bra glid. Resterna av plywopdskivan från när jag bytte på släpet. Tror jag gav 1600 för 2*3,5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för lyft och fräs? Är du nöjd med dem?Hep skrev:
Byggt klart fräsbordet såpass att jag nu kommer ”bo in mig” innan jag bestämmer om något ska ändras och vad det ska bli inuti.
[bild]Vad är det för fräs och lyft och är du nöjd med dem?
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Lyften känns helt ok, men jag har inte hunnit mer än testa den. Rejält stabil och rätt smidig att justera in och höja och sänka. Det är egentligen bara en sak som känns lite tveksam och det är att man inte kan låsa höjden. Vid mina första tester verkar den hålla sig på plats ändå, och @stigen som har en likadan säger att det funkar.Karthago skrev:
Jag ska testa lite mer och mäta ordentligt före och efter och får väl rapportera här. Det går att ställa in den så att höjdjusteringen går trögare och då borde ju risken att den ändrar sig minska, men då med priset av att vevningen är lika trög. Det borde gå att hitta något bra mellanläge.
Fräsen är Makitas lilla med sladd (RT700 tror jag den heter). Den är verkligen inte felfri, men genom att montera den fast så slipper jag anhåll, basar och annat löst som verkligen var skit. Nu är det egentligen bara spännhylsan för 8 mm som är svagheten, men jag får väl vara noga när jag byter stål.
Om jag bara hade det här fräsbordet skulle jag använda en klart kraftigare fräs, men eftersom jag även har ett halvt ton vertikalfräs, så är det här för mindre prylar och då hoppas jag att det räcker med den lilla fräsen.
Ta för vana att alltid höja som sista operation, dvs om du behöver sänka så sänk först för mycket och höj igen. Det minskar effekten av spel i mekanismen påverkar.Hep skrev:
Lyften känns helt ok, men jag har inte hunnit mer än testa den. Rejält stabil och rätt smidig att justera in och höja och sänka. Det är egentligen bara en sak som känns lite tveksam och det är att man inte kan låsa höjden. Vid mina första tester verkar den hålla sig på plats ändå, och @stigen som har en likadan säger att det funkar.
Jag ska testa lite mer och mäta ordentligt före och efter och får väl rapportera här. Det går att ställa in den så att höjdjusteringen går trögare och då borde ju risken att den ändrar sig minska, men då med priset av att vevningen är lika trög. Det borde gå att hitta något bra mellanläge.
Fräsen är Makitas lilla med sladd (RT700 tror jag den heter). Den är verkligen inte felfri, men genom att montera den fast så slipper jag anhåll, basar och annat löst som verkligen var skit. Nu är det egentligen bara spännhylsan för 8 mm som är svagheten, men jag får väl vara noga när jag byter stål.
Om jag bara hade det här fräsbordet skulle jag använda en klart kraftigare fräs, men eftersom jag även har ett halvt ton vertikalfräs, så är det här för mindre prylar och då hoppas jag att det räcker med den lilla fräsen.