Ossian K Olsson
Nedmonterad gran med grenar på golvet, såg och låda med juldekorationer intill, i ett vardagsrum med trägolv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat ner granen!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 18 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Monterat ner granen!
Perfekt, kapa den under översta ringen med grenar så kan du göra en snygg visp av den delen

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Använder mest mobilt mft redan. Men vissa saker funkar bättre på bordssågen.

Trots alla rationella argument för att det både är trendigt o praktiskt med luckor smalare än skåpet så blir det nya bredare luckor. [bild]
Vad kör du för tjocklek på spegeln och vilken fräsbit?

Ossian K Olsson
Frustrator Frustrator skrev:
Perfekt, kapa den under översta ringen med grenar så kan du göra en snygg visp av den delen
Grön förvaringssäck inomhus, med ett träföremål inuti, bredvid ett fönster som visar en snötäckt trädgård.
Skapa konto

Har den i förrådet tills nästa jul! Då är det bara att montera ihop den med lite trälim tänker jag!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vad kör du för tjocklek på spegeln och vilken fräsbit?
Ca 6 mm, gammalt not/fals-set från ClasO Fräsbord med träbit, frässtål och orange märkinstrument, tillsammans med stödjande metalldelar och skiftnyckel.
Skapa konto

Har den i förrådet tills nästa jul! Då är det bara att montera ihop den med lite trälim tänker jag!
Vad f-n. Jag hade precis tänkt föreslå att du skaffade lämplig förvaringslåda. Men du har visst tänkt på allt.

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Vad f-n. Jag hade precis tänkt föreslå att du skaffade lämplig förvaringslåda. Men du har visst tänkt på allt.
Haha!

2 av 5 anekdot.

När jag bodde i lägenhet så klippte jag också ner granen för att få ut den. La allt i en flyttlåda och i brist på bil så ställde jag in den i garderoben tills nästa gång jag kunde låna bil och köra till tippen. Där stod således en Ikea-flyttlåda med granris i säkert ett år innan jag öppnade och undrade vad som var i den..

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
T
Haha!

2 av 5 anekdot.

När jag bodde i lägenhet så klippte jag också ner granen för att få ut den. La allt i en flyttlåda och i brist på bil så ställde jag in den i garderoben tills nästa gång jag kunde låna bil och köra till tippen. Där stod således en Ikea-flyttlåda med granris i säkert ett år innan jag öppnade och undrade vad som var i den..
Inte undra på att kläderna doftade skog... 😜

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
T Tokenäs skrev:
Kan rekommendera versionen med smältlim, klart stabilare cad-filer 👍
Om ni hittar en lämplig komverterar
nanowire nanowire skrev:
Använt den lilla flärpen på talmetern. Ibland gillar jag funktionen. Men inte idag 🫤
[bild]
där har jag med varit men med en pardörr 140x210x gjorde om karmen. Ser svårare ut i detta läge.

• Älska
nanowire
  • Laddar…
Börjat med underredet till ett soffbord, kan bli nått. Blev lite väl grovt för min smak men beställaren är nöjd.

• Underrede till soffbord av trä i verkstadsmiljö, med grov design.
    Skapa konto
  • Träunderrede till ett soffbord under uppbyggnad på ett arbetsbord i en verkstad, omgivna av verktyg och utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Limmat ihop ytterligare två modulära hurtsar till garaget/verkstaden/snickeriet. En specialara som ska vara basen för bordsfräsen och anhållet som jag gjorde för inte allt för länge sedan. En mittdel för själva fräsen och utdragbara lådor på respektive sida för frässtål. I delen för färsen är det öppet i toppen (fräsen monteras i skivan som kommer ligga ovanpå).
Modulära hurtsar byggs i verkstad med synliga lådor och en öppning för montering av fräs, omgivna av verktyg och byggröran.
Skapa konto

Modulär hurts med öppna fack, säkrad med skruvtvingar i verkstadsmiljö, förberedd för montering i garage eller snickeri.
Skapa konto

Hittade ingen bild på nummer två, men det blir en vanlig som ska bli basen för flyttbart svetsbord.
Insåg även att jag behöver fler skruvtvingar, man kan aldrig ha för många sägs det.

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Hyvlade upå vad jag trodde var en bit lönn, som jag skulle ha till mina skärbräden. Så nu ska jag laga en floating shelf i ask istället 😅 konstigt hur planerna ändrar bara sådär...

För övrigt blev arbetsflödet otroligt mycket bättre med spånrör, spjäll och egna 3-fasuttag för såg och hyvel. Rätt självklart att det blir bättre när man slipper byta slang och kabel varje gång, men tiden i snickarboa gick från mild frustration till ett rent nöje :D

• Verkstad med arbetsbänkar, hyllor och ventilationsrör. Verktyg och träbitar syns, ordnat arbetsflöde med spånrör och 3-fasuttag.
    Skapa konto
  • Hyvlad träplanka av ask, placerad på en bänk i en verkstadsmiljö med verktyg och utrustning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 15 till
  • Laddar…
Kommit ganska långt på ett fräsbord. Jag valde att bygga det ovapå en arbetsbänk för att få jobba i vettig höjd. Rätt tidigt insåg jag att jag nog kommer få svårt att få ner åbäket på golvet på något smidigt sätt, men under tiden som jag funderar på det fortsätter jag att göra det allt tyngre och bängligare.
Träfräsbord under konstruktion, placerat på arbetsbänk med trädetaljer och verktyg i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Tule54 och 16 till
  • Laddar…
Skaffade en etikettskrivare (från 60 talet) så d å börjar man leta efter ursäkter att använda den.

Väggmonterad verktygslåda med fack märkta med etiketter, fyllda med skruvar och muttrar. Verktyg och skiftnycklar hänger på sidan.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Fortsatt modelera lite med soffbordet.

Även kommit till skott med första steget på den utdragbara kapsågs bänken. Nästa steg blir att fundera ut en rimlig damfångar lösning. Som gärna ut när man drar ut skivan. I teorin som en bälgkamera, men vill hitta en enklare lösning. Tips välkommna.

Träram står på en arbetsbänk i verkstadsmiljö, del av ett soffbord eller bänkprojekt, med fokus på konstruktion och design.
Skapa konto
Verkstad med kapsåg, arbetsbänk och förvaringshyllor fyllda med verktyg och material.
Skapa konto
Verkstad med kapsåg, verktyg och material. En pågående konstruktion av en utdragbar bänk. Hyllor med verkstadstillbehör syns i bakgrunden.
Skapa konto
Verkstad med kapsåg, verktygsbänk och lagrade verktyg. Pågående projekt för en utdragbar sågplats, diskussion om dammfångarlösning.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.