nino nino skrev:
Handeldvapen? Eller väldigt korta gevär 🙂
A gentleman never tells..

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
Jag kan rita en röd ring om det behövs.

T Trcgol2 skrev:
A gentleman never tells..
Nä det är väl lika bra, vet aldrig vad det är för typer som läser här

• Gilla
  • Haha
Trcgol2 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nä det är väl lika bra, vet aldrig vad det är för typer som läser här
Ska man resonera så kanske man borde låta bli att visa verktygen, just här är väl kanske risken att bli av med dem större än vad gäller vapnen… 😂

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
Jag har denna på min verktygstavla....

• Skylt med regler och en ledsen smiley: "Rör ej verktygen, Låna ej verktygen, Flytta ej på verktygen, Titta ej på verktygen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Origon och 6 till
  • Laddar…
Jag satt upp verktygshållare i klädkammaren och sedan dess är lånandet utan att hänga tillbaka betydligt mindre.

Immobil Immobil skrev:
Jag har denna på min verktygstavla....
En varningsskylt på en trädörr med texten "DANGER, DO NOT TOUCH, NOT ONLY WILL THIS KILL YOU, IT WILL HURT THE WHOLE TIME YOU ARE DYING".
Skapa konto

Här är min skylt

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Peter_Bromma och 12 till
  • Laddar…
Jag önskar jag hade ork och tid att göra snygga mallar (kanske är lösningen dyrare verktyg?).

I ett tidigare inlägg skrev jag om byte av staket, det är inte alls klart men det kommer. Jag gör en sektion i veckan av 13 brädor och det är tre sektioner kvar.

Senaste mallen är för att sätta skruvarna i mitten av bakomliggande regel och på samma avstånd från kanterna, att göra det på fritt öga är jobbigt och blir inte helt rätt.
Så jag tog en bräda med samma bredd som staketbrädorna och filade två jack där jag skall hålla skruvarna mot när jag fäster dem.
På sidorna två bitar av lister som gör att allt hamnar rätt. Glömde så klart ta hänsyn till tjockleken på fyra lager lasyr, två på varje sida därför en kartongbit som distans på ena sidan.
På bilden kan det verka som skruven inte hamnar i mitten men det är perspektivet.

En hand håller en träbräda mot ett staket medan en skruv förs in genom en mall för att markera korrekt position.
Skapa konto

• Gilla
Frogmaster och 14 till
  • Laddar…
Keep it simple stupid är en bra regel 👍

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T
Fario Fario skrev:
Jag önskar jag hade ork och tid att göra snygga mallar (kanske är lösningen dyrare verktyg?).
Den bästa mallen är den som finns och löser uppgiften. Det första och stora steget är väl att komma på att man kan göra en mall, sen resten, tja. :)

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
K
Fario Fario skrev:

I ett tidigare inlägg skrev jag om byte av staket, det är inte alls klart men det kommer. Jag gör en sektion i veckan av 13 brädor och det är tre sektioner kvar.

Senaste mallen är för att sätta skruvarna i mitten av bakomliggande regel och på samma avstånd från kanterna, att göra det på fritt öga är jobbigt och blir inte helt rätt.
Så jag tog en bräda med samma bredd som staketbrädorna och filade två jack där jag skall hålla skruvarna mot när jag fäster dem.
På sidorna två bitar av lister som gör att allt hamnar rätt. Glömde så klart ta hänsyn till tjockleken på fyra lager lasyr, två på varje sida därför en kartongbit som distans på ena sidan.
På bilden kan det verka som skruven inte hamnar i mitten men det är perspektivet.

[bild]
Har du ingen bordssåg är jag övertygad om att den hade varit ett bra val.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har du ingen bordssåg är jag övertygad om att den hade varit ett bra val.
Har i några år funderat på om vi skall skaffa en men behovet kanske inte riktigt är där. Mycket går att lösa med cirkelsåg och fogsvans men jag saknar ibland att relativt enkelt kunna klyva, jacka ur och snedsåga kanter.

Här ett par länkar till lite mallar och lösningar där jag önskat en bordsåg men använt cirkelsågen istället:

Fixar ett par fasadbrädor till gamla garaget eftersom de gamla inte går att få tag på längre
https://www.byggahus.se/forum/threads/till-er-som-anvaender-cirkelsag.441533/post-4587679

Mall för att jacka ur till pergola
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5328983

Redigerat:
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Har i några år funderat på om vi skall skaffa en men behovet kanske inte riktigt är där. Mycket går att lösa med cirkelsåg och fogsvans men jag saknar ibland att relativt enkelt kunna klyva, jacka ur och snedsåga kanter relativt enkelt.

Här ett par länkar till lite mallar och lösningar där jag önskat en bordsåg men använt cirkelsågen istället:

Fixar ett par fasadbrädor till gamla garaget eftersom de gamla inte går att få tag på längre
[länk]

Mall för att jacka ur till pergola
[länk]
Den stora frågan är väl inte om man har användning för en bordsåg utan om man har plats för en..

• Gilla
  • Älska
Gimp och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Den stora frågan är väl inte om man har användning för en bordsåg utan om man har plats för en..
Haha, det är nog just så vi tänker...

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
K
Frustrator Frustrator skrev:
Annars gör man som hep, bygger ett större snickeri så man får plats med maskinerna. Inte tvärtom

• Gilla
  • Haha
pjgb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.