4 131 238 läst ·
21 108 svar
4131k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag kan rita en röd ring om det behövs.
Jag önskar jag hade ork och tid att göra snygga mallar (kanske är lösningen dyrare verktyg?).
I ett tidigare inlägg skrev jag om byte av staket, det är inte alls klart men det kommer. Jag gör en sektion i veckan av 13 brädor och det är tre sektioner kvar.
Senaste mallen är för att sätta skruvarna i mitten av bakomliggande regel och på samma avstånd från kanterna, att göra det på fritt öga är jobbigt och blir inte helt rätt.
Så jag tog en bräda med samma bredd som staketbrädorna och filade två jack där jag skall hålla skruvarna mot när jag fäster dem.
På sidorna två bitar av lister som gör att allt hamnar rätt. Glömde så klart ta hänsyn till tjockleken på fyra lager lasyr, två på varje sida därför en kartongbit som distans på ena sidan.
På bilden kan det verka som skruven inte hamnar i mitten men det är perspektivet.
I ett tidigare inlägg skrev jag om byte av staket, det är inte alls klart men det kommer. Jag gör en sektion i veckan av 13 brädor och det är tre sektioner kvar.
Senaste mallen är för att sätta skruvarna i mitten av bakomliggande regel och på samma avstånd från kanterna, att göra det på fritt öga är jobbigt och blir inte helt rätt.
Så jag tog en bräda med samma bredd som staketbrädorna och filade två jack där jag skall hålla skruvarna mot när jag fäster dem.
På sidorna två bitar av lister som gör att allt hamnar rätt. Glömde så klart ta hänsyn till tjockleken på fyra lager lasyr, två på varje sida därför en kartongbit som distans på ena sidan.
På bilden kan det verka som skruven inte hamnar i mitten men det är perspektivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 450 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 450 inlägg
Har du ingen bordssåg är jag övertygad om att den hade varit ett bra val.Fario skrev:
Jag önskar jag hade ork och tid att göra snygga mallar (kanske är lösningen dyrare verktyg?).
[bild]
Har i några år funderat på om vi skall skaffa en men behovet kanske inte riktigt är där. Mycket går att lösa med cirkelsåg och fogsvans men jag saknar ibland att relativt enkelt kunna klyva, jacka ur och snedsåga kanter.K kniv skrev:
Här ett par länkar till lite mallar och lösningar där jag önskat en bordsåg men använt cirkelsågen istället:
Fixar ett par fasadbrädor till gamla garaget eftersom de gamla inte går att få tag på längre
https://www.byggahus.se/forum/threads/till-er-som-anvaender-cirkelsag.441533/post-4587679
Mall för att jacka ur till pergola
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5328983
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Den stora frågan är väl inte om man har användning för en bordsåg utan om man har plats för en..Fario skrev:
Har i några år funderat på om vi skall skaffa en men behovet kanske inte riktigt är där. Mycket går att lösa med cirkelsåg och fogsvans men jag saknar ibland att relativt enkelt kunna klyva, jacka ur och snedsåga kanter relativt enkelt.
Här ett par länkar till lite mallar och lösningar där jag önskat en bordsåg men använt cirkelsågen istället:
Fixar ett par fasadbrädor till gamla garaget eftersom de gamla inte går att få tag på längre
[länk]
Mall för att jacka ur till pergola
[länk]