4 130 377 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag har grundat brädor med linolja+linoljefärg+roller. Jag skulle testa om det var möjligt. Eftersom brädorna ligger horisontellt och suger mycket färg så verkar det gå bra fast det är inte direkt som att måla vanlig vöggfärg. 
Nästa strykning blir med pensel.
Sen har jag börjat kapa resten av brädorna som också ska målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklare handverktyg användes vid allmän stor service av Rob. Nytt bakhjul, nya knivar, ny lucka. Den gamla hade spruckit i fästena. 8:e säsongen vi är inne på nu. Ett batteribyte för ett drygt år sedan känns som bra betyg.
Här har katterna fått lite extra att klättra på, klösa på och krypa in i. Allt är inte helt färdigt då det trärena behöver kläs in i med tyg/stoppning men det kommer kanske tas väl emot då tre kattungar kom till världen under midsommarafton och kommer ta för sig av omgivningen med fart och fläkt 😅😸
"Huset" ska få tak om katterna behöver lite avskildhet. Utöver detta planeras lite fler projekt under liknande tema under kommande veckor. Verktyg som använts är såg, vinkelhake, hammare, penna, måttband, skruvdragare, skruvmejsel, m.m samt en kall öl för att kyla ner under hettan. 🍺
"Huset" ska få tak om katterna behöver lite avskildhet. Utöver detta planeras lite fler projekt under liknande tema under kommande veckor. Verktyg som använts är såg, vinkelhake, hammare, penna, måttband, skruvdragare, skruvmejsel, m.m samt en kall öl för att kyla ner under hettan. 🍺
Ingen kommer ihåg en fegis.. ☝️😎FredrikR skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
55-60km/h känns numer som warp speed, är det progressiva glasögon eller åldern? 🤷
Körde om en a-traktor här utanför.. 😂
Härligt att se de gamla "gjutjärn"-element, hade flera sådana i huset innan vi lade golvvärme som ersättning på övervåningen och bytte element i köket. Vi återanvände öven element som fanns i andra rum i huset som var tunnare, har kvar ett par gamla "gjutisar" i huset dock, dom funkar väldigt bra.nanowire skrev:
Tröttnade på att det inte går att hitta några vettiga insatser till kökslådorna.
Kom på att jag hade ett gäng 40mm plywoodremsor liggande. Inte bästa kvaliteten, de satt som transportskydd på köksskåpen vid leverans men de fick duga. Efter nån timmes jobb blev det så här:
Använda verktyg, inte mer än tumstock, penna och gersåg.
Logga in
Skapa konto
Kom på att jag hade ett gäng 40mm plywoodremsor liggande. Inte bästa kvaliteten, de satt som transportskydd på köksskåpen vid leverans men de fick duga. Efter nån timmes jobb blev det så här:
Logga in
Skapa konto
Det brukar gå bra att lägga på linoljefärg med roller om man sen arbetar ut den med pensel. Jag håller tummarna för att det gick bra för dig!Z z_bumbi skrev:Jag har grundat brädor med linolja+linoljefärg+roller. Jag skulle testa om det var möjligt. Eftersom brädorna ligger horisontellt och suger mycket färg så verkar det gå bra fast det är inte direkt som att måla vanlig vöggfärg.
Där gav du mig en bra idé 👍. Har letat efter passade lådinlägg länge och gått bet.D Dublin skrev:Tröttnade på att det inte går att hitta några vettiga insatser till kökslådorna.
[bild]
[bild]
Sambon har betsat tak i källaren och jag har gjutit lite gräskant, då jag var tvungen att knäcka den vid avloppsbytet.
Aldrig gjutit förut, men jag är nöjd. Och sambon har gjort en grym insatts med taket 👌🙂
Verktyg: betongvisp, skruvdragare (till formen), pensel.
Aldrig gjutit förut, men jag är nöjd. Och sambon har gjort en grym insatts med taket 👌🙂
Verktyg: betongvisp, skruvdragare (till formen), pensel.
Jo jag gissade att det är frågan om att efterstryka om det är ren färg men med olja+färg på omålat virke så verkar det bara vara att hålla koll på mängden. Rollern såg trött ut dvs jag misshandlade den rejält.T Testarn skrev:
Färgen kommer jag lägga på med pensel för jag har ingen lust att sätta upp panel som inte riktigt har oxiderat men nu får det ligga minst en vecka eller mer. För skojs skull gör jag troligen ett par provbitar med roller.
Jag har lyckats polera mina söndriga solglasögon. Kanske inte värt mödan i de flesta fall men dessa var förstörda och dessutom progressiva linser.
Linserna hade fått en massa små repor på ytan, väldigt väldigt många fina repor. Optikern sade det var värmen som hade gjort det, de hade säkert varit i en varm bil. Eftersom jag inte hade något att förlora och nya linser var dyra, provade jag Meguiars 105 och 205 polermedel på varsin polertrissa i borrmaskinen och efter en halvtimmes gnetande ser jag ut genom dom i mitt tycke lika bra som förr.
Jag verkar inte ha sabbat receptet heller genom att slipa på dom, inte märkbart så i alla fall.
Man kan se kanterna har ett område där jag inte slapp åt att polera.
Linserna hade fått en massa små repor på ytan, väldigt väldigt många fina repor. Optikern sade det var värmen som hade gjort det, de hade säkert varit i en varm bil. Eftersom jag inte hade något att förlora och nya linser var dyra, provade jag Meguiars 105 och 205 polermedel på varsin polertrissa i borrmaskinen och efter en halvtimmes gnetande ser jag ut genom dom i mitt tycke lika bra som förr.
Jag verkar inte ha sabbat receptet heller genom att slipa på dom, inte märkbart så i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Man kan se kanterna har ett område där jag inte slapp åt att polera.