C
Hep Hep skrev:
ett orimligt stort snickeri
Omöjligt... 😆

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Satt upp vĂ€ggarna i det som jag nu inser blir ett orimligt stort snickeri. Åtminstone för att bara vara byggt för att jag hade möjlighet. En Ă„ttaĂ„ring i hörnet som referens.
[bild]
[bild]
Var inte orolig att det blir för stort yta kan man aldrig fÄ för mycket av.
Konsten Àr vÀl att inte ha en massa onödigt i verkstaden.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
ett orimligt stort snickeri
Autokorrekt hittar pÄ de mest obegripliga sakerna...

• Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Satt upp vĂ€ggarna i det som jag nu inser blir ett orimligt stort snickeri. Åtminstone för att bara vara byggt för att jag hade möjlighet. En Ă„ttaĂ„ring i hörnet som referens.
Dröm ju! Kanske dags för en egen trĂ„d sĂ„ man kan följa mer noggrannt? 😀

Hep Hep skrev:
[bild]
[bild]
Gissar lite

Om jag rĂ€knat rĂ€tt Ă€r det 18 golvĂ„sar. Med cc600 blir det nĂ„gonstans runt 10m lĂ€ngd. Tredje Ă„sen som syns i bild i sin helhet Ă€r ca 60mm lĂ„ng och 3mm hög nĂ€r jag mĂ€ter pĂ„ min iPhone. Antar jag att det Ă€r 2”10 sĂ„ blir det ca 5m.
DÄ Àr lokalen ca 5x10m.

Om sÄ  det Ă€r rĂ€tt okej för ett hemmasnickeri. 5m bredd Ă€r tillrĂ€ckligt för en sĂ„g med lĂ„ngt justerbord och rimligt kapanhĂ„ll. Efter det blir det snabbt sĂ„ trĂ„ngt att material och pĂ„gĂ„ende arbeten konkurrerar med alla andra maskiner man inbillar sig att man villhöver.

Kul.

Mvh Findus

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt @findus42 Det Àr 10,8 * 5,4. NÀstan allra trevligast Àr att det blir tre meter till tak, sÄ det finns gott om plats för sÀllansaker.

@Trafikverket1 Det hade nog varit trevligt, men en egen trÄd betyder ocksÄ krav och dÄ Àr det inte lika kul.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Tre vita förtöjningslinor i olika lÀngder med krympslang i Àndarna, placerade pÄ ett trÀgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Splitsningsverktyg i metall med spetsig Ànde, anvÀnds för att tillverka förtöjningslinor till en trÀbÄt.
Skapa konto

Hittade pappas gamla splitsningsverktyg sÄ jag bestÀmde mig för att tillverka lite förtöjningslinor till trÀbÄten.

Hittills tvÄ st 8 m och en 6 m. Jag ska göra en till 6 m sÄ jag har jÀmna par, sedan fÄr jag se vad jag hittar pÄ. Satte nÄgra cm krympslang i Ànden, förutom att jag vÀrmde ihop kardelerna.

Mvh

• Gilla
ullberg och 6 till
  • Laddar…
T
S Stefan.o skrev:
[bild][bild]

Hittade pappas gamla splitsningsverktyg sÄ jag bestÀmde mig för att tillverka lite förtöjningslinor till trÀbÄten.

Hittills tvÄ st 8 m och en 6 m. Jag ska göra en till 6 m sÄ jag har jÀmna par, sedan fÄr jag se vad jag hittar pÄ. Satte nÄgra cm krympslang i Ànden, förutom att jag vÀrmde ihop kardelerna.

Mvh
Snyggt! 👍
Vill du trÀna lite pÄ splitsning sÄ kan du skippa krympslang och göra en spansk tagling (backsplits) pÄ Àndarna.
Brukar funka bra om repet inte ska igenom ett block eller liknande. Ser Ă€ven rĂ€tt prydligt ut. 😁

• Gilla
PNO
  • Laddar…
Mjo, funderade pĂ„ ngn dylik variant men skippade testa det. Orkar inte lĂ€gga för mkt jobb pĂ„ billigt tĂ„gvirke frĂ„n Bilbuttericks!😂

Tycker Ă€ven det Ă€r tjusigt dĂ„ man ”sytt” linstumpen lĂ€ngst ut med naturtrĂ„d ( eller vad man nu ska kalla det)!

Mvh

T
S Stefan.o skrev:
Mjo, funderade pĂ„ ngn dylik variant men skippade testa det. Orkar inte lĂ€gga för mkt jobb pĂ„ billigt tĂ„gvirke frĂ„n Bilbuttericks!😂

Tycker Ă€ven det Ă€r tjusigt dĂ„ man ”sytt” linstumpen lĂ€ngst ut med naturtrĂ„d ( eller vad man nu ska kalla det)!

Mvh
Du menar en sydd tagling?

Kan förstÄ det du sÀger om billigt tÄgvirke, det brukar vara lite krÀvande att hantera och fÄ det snyggt.

T Testarn skrev:
Du menar en sydd tagling?

Kan förstÄ det du sÀger om billigt tÄgvirke, det brukar vara lite krÀvande att hantera och fÄ det snyggt.
Japp, det Àr vad jag menar - tycker det brukar se trivsamt ut!

InstÀmmer helt angÄende billigt tÄgvirke, det var styvt och inte alldeles roligt att hantera. DessvÀrre Àr Biltema mer eller mindre enda stÀllet hÀr i stan dÀr det finns lite bÄtsortiment att köpa pÄ plats och stÀlle.

Mvh

T Testarn skrev:
Snyggt! 👍
Vill du trÀna lite pÄ splitsning sÄ kan du skippa krympslang och göra en spansk tagling (backsplits) pÄ Àndarna.
Brukar funka bra om repet inte ska igenom ett block eller liknande. Ser Ă€ven rĂ€tt prydligt ut. 😁
Gjorde en back pĂ„ andra 6 m linan, inte speciellt knepigt men fy fasen vilken trĂ€ningsvĂ€rk jag har i hĂ€nderna nu!😂 En vit repĂ€nda ligger böjd och spiralformad pĂ„ en svart yta. Repet har en knut i ena Ă€nden.
Skapa konto

Kanske fÄr göra lika pÄ de andra, det ser ju trivsamt ut, men det blir förmodligen efter sÀsongen.

Mvh

• Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
T
S Stefan.o skrev:
Gjorde en back pĂ„ andra 6 m linan, inte speciellt knepigt men fy fasen vilken trĂ€ningsvĂ€rk jag har i hĂ€nderna nu!😂[bild]

Kanske fÄr göra lika pÄ de andra, det ser ju trivsamt ut, men det blir förmodligen efter sÀsongen.

Mvh
Snyggt!

Du kan ju roa dig med att fixa en tamp Ă„t gĂ„ngen nĂ€r ni Ă€r ute med bĂ„ten och ni ligger och solar... 😁

Vad Àr det för lina som Àr sÄ styv att du fÄr ont i hÀnderna? Jag har tyckt att deras linor gÀrna fransar upp sig nÀr man delar kardelerna och tappar formen sÄ man fÄr sitta och tvinna den nÀr man ska splitsa eller göra knopar med kardelerna.

T Testarn skrev:
Snyggt!

Du kan ju roa dig med att fixa en tamp Ă„t gĂ„ngen nĂ€r ni Ă€r ute med bĂ„ten och ni ligger och solar... 😁

Vad Àr det för lina som Àr sÄ styv att du fÄr ont i hÀnderna? Jag har tyckt att deras linor gÀrna fransar upp sig nÀr man delar kardelerna och tappar formen sÄ man fÄr sitta och tvinna den nÀr man ska splitsa eller göra knopar med kardelerna.
Tackar

Jag blev sĂ„pass tillfreds med resultatet att jag gjorde ”spanska sjukan ” i Ă€nden pĂ„ alla fyra tamparna!

Köpte denna i 50 meters rulle, bÄten vÀger 2800kg och tampen klarar 2300 kg sÄ det kÀndes lÀmpligt. https://www.biltema.se/bat/tagvirke...jnings--och-ankarlina-12-mm-x-50-m-2000059971

Jag kanske Ă€r ovan att splitsa, men tycker linan Ă€r rent ”skitstyv” att hantera. Det Ă€r ingen lek att fĂ„ igenom verktyget mellan kardelerna.

Mvh

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
  • Dekorerade trattar till vattenavrinning?
  • Kardanmutterbultar?
  • Balrogskydd?
  • Verktygsprototyp för bortagning av parkslide?
  • Takutsmyckning
Ja vad bidde det nu dÄ?
Och dĂ„ ingen hade det rĂ€tta svaret sĂ„ blev heller ingen vinnare av

. 1400 mm. SĂ„ jag fĂ„r behĂ„lla dessa sjĂ€lv till nĂ„got passande Ă€ndamĂ„l. đŸ„ł

Och i sammansatta detaljer har vi hÀr fyra st hoplödda bitar som utgör basen för sjÀlva liljan. Sammanfattat att all blank yta Àr till grund för att lodet ska fÀsta och det sker genom att ytan rengöres ner till zinkskiktet och dÀrmed kan detta och lödtennet förenas via lödpastan som rengör ytorna. Och för att faststÀlla att en riktigt hÄllbar lödning sÄ Àr det generellt lött bÄde pÄ ut och insida.

Metallstruktur formad som en stiliserad lilja, med lödda och mÄlade delar, placerad pÄ en arbetsbÀnk i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Överdelen med blad löddes ihop med toppendelen först.

För att sedan lösas ihop i spetsarna först pÄ bÄde basen och toppen. Vidare löddes bladens sidobitar ihop med resterande delar. Och hÀr ligger en skyddande grundfÀrg pÄ. Som för övrigt ligger rent allmÀnt pÄ alla ytor.

Metallkonstruktion formad som en lilja, monterad pÄ en arbetsbÀnk i en verkstad, mÄlad i grÄtt med synlig strukturerad yta.
Skapa konto

Basen som var gjord i en del Àr hÀr hoplödd och en fals för överdelen Àr upptagen.

Svart metallkonstruktion med hoplödda delar och kvadratisk öppning, placerad pÄ en arbetsbÀnk, inomhusverkstad i bakgrunden.
Skapa konto

Och hÀr Àr resultatet pÄ plats med den första av fyra stycken bestÀllda. Samtliga kommer att ligga pÄ taknockarnas gavlar. Och fastsÀttningen bestÄr av tvÄ vinkeljÀrn (med tÀtning mot plÄt) pÄ vardera sida nock som Àr sammansatt av en u-profil lika med bredden pÄ fundamentets topp för att fÄ stadighet minst 150 Är.

Svart lödd dekorativ takspira pÄ taknock, omgiven av gröna trÀd och blÄ himmel.
Skapa konto

Behöver jag nÀmna att alla Àr för sÀkerhets skull upp och ned provtryckta med vatten upp till brÀdden med resultat att alla Àr minst lika tÀta som ett ank-arsle pÄ tio meters djup.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Norrtull och 49 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.