nanowire nanowire skrev:
[länk]
Summerat; ja.
Med tanke på den värme som behövs så undrar jag hur de gjort, på vad och vad resultatet blev. Inte för att jag vill sabba mina låga värden av bly och testa.

Åter till fönstermålning.

Z z_bumbi skrev:
Med tanke på den värme som behövs så undrar jag hur de gjort, på vad och vad resultatet blev. Inte för att jag vill sabba mina låga värden av bly och testa.

Åter till fönstermålning.
Troligen större risk inomhus för närsynta personer med korta armar än om du jobbar utomhus i styv kuling.

Påbörjat "flexning" utav väggar och golv i källaren. Ska bli tvättstuga är tanken. 75% slipning klart.
Verktyg = dust control, bosch betongslip, dammfälla.
Nu minns jag också varför jag inte tycker om betongslipning. Men boschen är ändå trevlig att köra med. Betydligt skönare än flex som jag var van med i mitt förra arbete i rivning & saneringsbranchen.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Sågat faner från ett vedträ av bigarå. Kul men varierande resultat. Tillsammans med ek ska det bli ett handtag till en hyvel.

Sen blev det början till ett cellostöd av OSB I form av något som svagt påminner om en cello. Fortsätter intresset så gör jag något bättre senare och då efter en mall.

• Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
4,5 timme från paddad grusbädd till detta, med avjämning av ytan inkluderat. Då hade jag även barnen med mig då frun var på jobb. Så helt nöjd med hur det framskrider!

• Nybyggt stenområde bredvid ett hus med grå träpanel. En skottkärra och hammare syns på den röda grusmarken intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 20 till
  • Laddar…
Stöd till lockhållaren
Badtunna med lockhållare, gräs och röd byggnad i bakgrunden.
Skapa konto
Badtunna med lock och stöd, omgiven av gräs, med en röd byggnad och uteplats med stolar i bakgrunden.
Skapa konto

Nu bastu, dusch i det fria och en kall en 🙂

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sågat faner från ett vedträ av bigarå. Kul men varierande resultat.
Inga bilder så man kan få se hur ett sådant träslag ser ut i ådringen?

R roli skrev:
Inga bilder så man kan få se hur ett sådant träslag ser ut i ådringen?
Jag ska se vad jag kan fixa.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Medan är inte påbörjad, sååå kallsmide. En ögla kvar.
Används smidesstäd och hammare på träpall för kallsmide, bredvid en burk dryck.
Skapa konto

9-10mm hål i växthusreglarna så kan vi binda upp tomater och gurka.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Medan är inte påbörjad, sååå kallsmide. En ögla kvar.
[bild]
9-10mm hål i växthusreglarna så kan vi binda upp tomater och gurka.
Bara att slänga in dem i grillen för att metallen mjukar något och blir mer lättsmidd. Sen ett rör från hårfönen till undersidan av grillen och ässjan är klar ;)

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Jag har all utrustning till smedjan, men nån har fyllt utrymmet med skit som måste flyttas. 15-spelet tar aldrig slut 😳
Rött rum med stora fönster och vita gardiner, utsikt över en trädgård. Svart plåtskjul syns i bakgrunden.
Skapa konto

Oj, det blev nästan osynligt 😀
Och frun är nöjd.
Planerad smedja syns i bakgrunden, svart plåtskjul.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Slipat till lokalfall vid brunnen och spacklat och snyggat till skarvarna där gjutning gjordes med grovbetongen.
Passade på att spackla lite där det släppt på väggarna med.
Skruvade av en dörr (gick ej lyfta av den, då man tidigare isolerat golven ifrån källaren.

Nu får jag vänta till imorgon med att finslipa spacklet, sen på med silikatprimer.
Så det får bli lite ledigt nu. Så jag säger skål! Och önskar er en trevlig nationaldag 🍻

Verktyg: betongvisp, murarhink, A46, spackelspade, skruvmejsel, hammare, betongslip, dammfälla, dust control, andningsmask (gristryne)

• Betonggolv med nyslipade och spacklade skarvar syns, omgiven av väggar och rör samt verktyg för renovering och byggarbete.
    Skapa konto
  • Närbild av betonggolv med slipade lokalfall vid golvbrunnen och spacklade skarvar, samt lagade delar runt omgivande väggar.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Fick svetsa lite då kroken på cykelhållarna jag köpte satt lösa, vad det nu skulle vara bra för? 🤔 Det var dessutom jäkligt mycket jobbigare att hänga upp en cykel när bågen är lös... Men nu så kommer den ingenstans! 😉

• Hand i arbetshandske håller en svart cykelhållare med fästkrok, del av cykelprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild av en svetsad cykelhållarkrok. Hållaren ser stabil ut efter svetsningen som förstärkt en lös del.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
B
Gjort om rören för vatten i garaget. Sist så blev det två saker som störde mig, får skylla på att det är min premiär i att dra vatten och löda kopplingar.

Fel 1 var att jag inte beställt 45°-böjar så fick göra en sån här fuling för att komma ner till blandaren 🤯
Kopparrör med improviserad böjning i garage, draget för att nå en blandare, syns på betonggolv.
Skapa konto

Fel 2 var att jag drog varma innerst mot väggen, skulle ta onödig plats när jag sedan ska fortsätta bortåt med kalla för ett utkast på utsidan.
Kopparrörsledningar i garage med en 90-graders böj och blå ventil, installerade längs en vitmålad vägg, med hyllor och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag ska se vad jag kan fixa.
Bigarå
I sol och sen i skugga med t-röd för att simulera ytbehandling.

Två träplankor med naturliga mönster och sprickor ligger på ett bord, delvis i skugga och sol, för att simulera ytbehandling.
Skapa konto
En plankbit av bigaråträ med naturlig ådring, ligger på ett bord, använd för att simulera ytbehandling.
Skapa konto
Ett slipat trästycke med tydliga ådringar och en spricka i övre delen, placerat på ett träbord.
Skapa konto

Ja bladet ör slött men det är det som kom med sågen och jag har mest lekt ellet gjort saker av tryckt till trädgården fram tills nu. Innan nästa längre bit så byter jag blad.
Övriga fel är helt och hållet jag som orsakat som att inte hyvla fram raka kanter utan skruva dit en bit spånskiva som referens.

• Gilla
Hep och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.