3 941 557 läst ·
20 126 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Byggt ngn lämplig ir-värmare för att lättare få bort färg och kitt?K_arlstrom skrev:
Försökt fräscha upp två av alla fönster som ska flyttas i samband med tilläggsisoleringen, och funderat på när det är dags att ge upp 😬
Kopplade 2-luft från slutet av 1940, virket är friskt på 99% av ytorna jag inspekterat men de olika färglagrena har börjat ge upp samt så är kittet hårt som sten vilket gör att jag vill ta de till synligt trä. Har nu lagt tre dagar på att få två "stora" fönster nästan redo för oljegrund...
Många ytor att skrapa när färgen börjat släppa även på ytan mellan glasen, så allt behöver demonteras ordentligt (bara få ut färgen ut skruvarna som håller fast gångjärnen kräver sin insats)
Inbillar mig att jag kan bygga ett nytt fönster på kortare tid, får se om den tanken lever nog länge för att jag ska försöka 😅 (Har 19 fönster kvar i varierande storlek efter de här två)
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Nä, kört med varmluftspistol. Går lika snabbt att värma som skrapa så tror det bara är formen (och ytan) som gör att det tar tid, men jag kan definitivt ha fel.Frustrator skrev:
Kollat lite på tråden om en budget speedheater, går det snabbare även på besvärliga former? https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmans-speedheater.328837/
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Stora vinsten med en ur, som jag upplevde det, var att risken för att spräcka en ruta var mindre..K_arlstrom skrev:
Byte köksstamm. Efter problem med detta avlopp så var det nu dags att ta tag i det.
2man 2 dagar får väl anses som lyckat ändå. Nu hoppas jag bara att detta ska ha avhjälpt problemet.
Verktyg: grävmaskin, tigersåg, bilmaskin, spade, padda, skyffel, betongvisp, dammfälla, kratta, skottkärra vattenpass m.m.
Byggahus tröjan börjar bli sliten. En ny vore trevligt 😉😊
2man 2 dagar får väl anses som lyckat ändå. Nu hoppas jag bara att detta ska ha avhjälpt problemet.
Verktyg: grävmaskin, tigersåg, bilmaskin, spade, padda, skyffel, betongvisp, dammfälla, kratta, skottkärra vattenpass m.m.
Starkt jobbat, imponernade!Ohchips skrev:
Byte köksstamm. Efter problem med detta avlopp så var det nu dags att ta tag i det.
En fråga, av ren nyfikenhet, grenen som syns på en av bilderna, är det för framtida behov?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
För så många fönster rekommenderar jag Speedheater Cobra. Dyr, ja, men fungerar bra på fönster.K_arlstrom skrev:
Med ir värmer du mer på trät under färgen jmf varmluft, dvs du kan värma mindre och färgen lossnar ändå. Sen är det säkrare då lägre temperatur gör att blyet i gammal färg inte ångar. Min erfarenhet är att det funkar mycket bättre än varmluft.K_arlstrom skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Logga in
Skapa konto
Första strykningen av sommarens projekt! I stället för att byta ut fönstren här hemma ska de målas allihopa. Så nu har jag målat en sida av en del av ett fönster! Totalt 6 fönster med vardera 2 delar. Tre strykningar på varje sida! 4 timmar torktid. I bästa fall är jag klar till hösten!
Logga in
Skapa konto
Har gjort det bekvämt för mig och byggt ett kombinerat målarbord och förvaring för all möjlig skit under! Hittade ett billigt skrivbordschassie på IKEA som jag skruvat fast dubbelt lager OSB i.
Wish me luck!
Kommer man verkligen upp i så hög temperatur med en varmluftspistol vid färgborttagning?nanowire skrev:
Slipdamm och att man inte tvättar händerna noga efteråt är i alla fall riskfaktorer. Sen bör man inte stoppa fingrarna i munnen under tiden men det hoppas jag de flesta förstår.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0013935181901705Z z_bumbi skrev:
Summerat; ja.
Montera gångjärn på en regel som du fäster i väggen och som du hänger fönstret på så kan du måla båda sidor på samma gång.Ossian K Olsson skrev:
[bild]
Första strykningen av sommarens projekt! I stället för att byta ut fönstren här hemma ska de målas allihopa. Så nu har jag målat en sida av en del av ett fönster! Totalt 6 fönster med vardera 2 delar. Tre strykningar på varje sida! 4 timmar torktid. I bästa fall är jag klar till hösten!
[bild]
Har gjort det bekvämt för mig och byggt ett kombinerat målarbord och förvaring för all möjlig skit under! Hittade ett billigt skrivbordschassie på IKEA som jag skruvat fast dubbelt lager OSB i.
Wish me luck!
Och om man lägger två trekantslister på golvet och ställer de målade bågarna på och sen har dubbelvikta bitar av grovt sandpapper mellan i toppen så kan man måla många bågar och ställa på tork.D Dublin skrev:
De små märken som blir av list och sandpapper målas över nästa strykning.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
D Dublin skrev:
Jag tackar för båda era förslag! Tyvärr saknas platsen för att göra så, speciellt när 120x120 fönstren ska målas. Färgen är övermålningsbar efter 4 timmar och jag målade en runda till nu innan jobb. Så det får gå såhär!T Testarn skrev:
Jag brukar ställa en liten 2kW värmefläkt riktad mot det målade, kortar torktiden rejält.Ossian K Olsson skrev: