tommib
Fulsnickrat lite på landet. Pga renovering i svärföräldrarnas hus finns inget riktigt kök. Då får man göra en tillfällig lösning.
Tillfälligt utomhusbord byggt av trallbrädor och reglar på en veranda, med borrmaskin ovanpå; bakgrund innehåller bord med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfälligt kök på altan, byggt med trallbrädor och 45x45, med mikrovågsugn och kokplatta; blå kylboxar står under.
Skapa konto

45x45 fanns sedan tidigare i en braatthahög, tog upp två trallbrädor för att göra "skivan". Den delen av altanen ska ändå bort inom något år så det gör inget.

• Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Mängden soptunnor ökar och då den tredje redan bott på gräsmattan byggdes det en ny platta för dessa, med plats för tillökning i familjen som förmodligen inte är långt borta. Inte så många verktyg i användning.

Träplanka med olika verktyg ovanpå, inklusive en såg och skruvdragare, placerad på gräsmatta nära en släpkärra och buskar.
Skapa konto

Tre soptunnor står på en nybyggd träplattform framför en häck, med plats för fler tunnor.
Skapa konto

Skall skaffa några plattor att lägga under med.

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Knåpat på en täljhäst En hemmabyggd täljhäst med träram och ben i en arbetsmiljö på stenlagd yta mot en sliten vägg.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Hanterat trävirke i 11 meters längder
Traktor som transporterar 11 meter långt trävirke på en landsväg framför en röd stuga och björkar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 26 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hanterat trävirke i 11 meters längder
[bild]
Hade en vän (numera avliden) som behövde ett 12 meter långt rundhult för att ersätta en rutten bom. Fartyget är en Holländsk Tjalk. Bildgooglade och fick upp rätt skorv som andra träff 😉
Som jag hört seglar den väldigt bra. Påstås göra 14 knop på halvvind i stark bris.
Holländsk Tjalk-båt med en lång mast seglar förbi en klippig kustlinje omgiven av skog.
Skapa konto

Båten har fått en ny ägare/förvaltare. Kommer till oss nästa helg för att dras upp på slipen. Kanske man kan hjälpa honom att få tag i en tillräckligt hög gran genom att lägga ut frågan på Byggahus.

Mvh Findus

• Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Nu har jag för andra gången bytt lager i ena fläkten till vårt FTX aggregat. Aggregatet är typ 11 år, och jag bytte kanske 5-6 år sen första gången, på samma fläkt dessutom. Den andra fläkten i aggregatet är identisk men har aldrig behövt bytas.

Jag noterar dock det var mycket smuts fast på fläktbladen så jag tänker de har byggt upp en obalans i systemet. Rengjorde fläktvingarna, kommer inte ihåg om jag gjorde det förra gången. Men nu är ljudnivån så låg man inte hör systemet igen, verkligen skönt.

• Gilla
MickeLarsson och 6 till
  • Laddar…
Jag tvättade fläktbladen på min krypgrundsavfuktare vid senaste filterbytet.
Tyckte vibrationerna minskade markant.

findus42 findus42 skrev:
Hade en vän (numera avliden) som behövde ett 12 meter långt rundhult för att ersätta en rutten bom. Fartyget är en Holländsk Tjalk. Bildgooglade och fick upp rätt skorv som andra träff 😉
Som jag hört seglar den väldigt bra. Påstås göra 14 knop på halvvind i stark bris.
[bild]
Båten har fått en ny ägare/förvaltare. Kommer till oss nästa helg för att dras upp på slipen. Kanske man kan hjälpa honom att få tag i en tillräckligt hög gran genom att lägga ut frågan på Byggahus.

Mvh Findus
Bäst virke till rundhult hittar du mellan bergen i Ångermanland där granarna pressar sig upp mot ljuset och blir långa och smitliga med jämt spridda små kvistar.

Fast 12 meter är ju inte så långt så en dylik bom skall säkert gå att ordna. Jag tror rentav att jag har någon sådan i skogen. Fast nu är det fel årstid. Den skall huggas på frusen mark och ringbarkas så fort snön börjar smälta.
Framåt midsommar kan man skala bort resten av barken och bila spiran. Man spänner ut linor längs båda sidorna och bilar rakt ner från dem. Sedan svänger man spiran ett kvarts varv och spänner upp linorna igen. Jag tycker det är enklast att ha en stående brädlapp med bredd som motsvarar bilat mått och så spikar man fast den på ändträet och drar linan runt brädlappen. Då kan man flytta brädlappen i sidled tills man har hittat rätt läge.
Granen är ju starkast i ytveden så man vill ja ta bort så litet som möjligt och då blir det en del flyttande av linorna i sidled.
Först bilar man fyrkantigt och sedan åttkantigt och så hyvlar man runt med elhyvel.

En bekant i Saltvik på Åland sågar annars spiror i bortåt 15 meter längder vid behov. Fast det är dåligt med lämplig råvara på Åland.
En bekant här i närheten sågar upp till 12 meter. Han sågade 11 meters virket åt oss.

• Gilla
erikgöteborg och 5 till
  • Laddar…
Inget fancy men bytt knivar på Husqvarnan.
Den kämpar på bra.
Husqvarna robotgräsklippare uppochnervänd med nya knivar monterade, omgiven av gräs och verktyg på marken.
Skapa konto

• Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
S
Sitter skären på ovansidan av disken alltså. 🤔

S sinuslinus skrev:
De sitter mellan. Det du ser är en skyddsplåt och de tre svarta punkterna är hål vilka man skruvar genom för att fästa rakbladen i den faktiska knivdisken som sitter innanför den disk man ser.

Edit: rakbladen syns om man tittar noga, men skyddsdiskens hål är inte längre mitt för knivfästena, utan dessa när nästa mittemellan hålen.

S sinuslinus skrev:
Mellan två skivor.

Byggt färdigt isolerad blomlåda för Aprikosträd enligt Fästmöns önskemål. Klippt häcken och gjort en prototyp (som mest troligt blir permanent) på fäste till pappershdispenser på grillen...

Isolerad blomlåda för aprikosträd på en träbalkong med trästaket i bakgrunden, soligt väder.
Skapa konto
Häcksax klipper grön häck i en solig trädgård med gräsmatta och parkerad bil i bakgrunden.
Skapa konto
Grillvagn med prototyp av hållare för pappershanddukar och en borste på kroken.
Skapa konto
Fäste för pappershanddukshållare monterat på grillens sida, bredvid en liten blå gasbehållare och kontrollpanel.
Skapa konto

Känns ändå som en helt vettigt produktiv dag!

/Jocce

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Detta skulle kunna vara samma bild som de tidigare 5? slingbrotten i år...
Tyvärr nytt sätt och lödskarv som gått av, samma del av tomten/slingan dock, kanske läge att göra en insats och dra nytt där.
Grön kabelspårare på gräsmatta, bredvid en bruten kabel under buskage.
Skapa konto

Och som om om det inte vore nog är det slut på skarvklämmor här hemma. 🫣😂🤯

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Försökt fräscha upp två av alla fönster som ska flyttas i samband med tilläggsisoleringen, och funderat på när det är dags att ge upp 😬

Kopplade 2-luft från slutet av 1940, virket är friskt på 99% av ytorna jag inspekterat men de olika färglagrena har börjat ge upp samt så är kittet hårt som sten vilket gör att jag vill ta de till synligt trä. Har nu lagt tre dagar på att få två "stora" fönster nästan redo för oljegrund...
Många ytor att skrapa när färgen börjat släppa även på ytan mellan glasen, så allt behöver demonteras ordentligt (bara få ut färgen ut skruvarna som håller fast gångjärnen kräver sin insats)

Inbillar mig att jag kan bygga ett nytt fönster på kortare tid, får se om den tanken lever nog länge för att jag ska försöka 😅 (Har 19 fönster kvar i varierande storlek efter de här två)

• Hand i arbetshandske använder skjutmått för att mäta tjockleken på en fönsterram som håller på att renoveras.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
nanowire och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.