T
findus42 findus42 skrev:
Fått rekommendationen av en gammal träbåtsägare att täta igen sprickor och springor i träkonstruktioner utomhus före målning med ett traditionellt spackel som heter ettan.

Låter vettigt. Torkar aldrig. Möglar inte. Övermålningsbart med alla oljefärger och oljor. Så… har googlat runt för att hitta någon som säljer ettan inom rimligt avstånd. Verkar omöjligt.

Ge upp och använda nåt modernt patronskräp känns inte som något jag vill göra. Efter lite sökande tog jag istället reda på hur ettan görs.

Enligt en tråd i ”Träbåtsforum” består ettan av två ingredienser. Trätjära och bivax. Proportionerna är inte kritiska. Ett till ett blir ett mjukt spackel som passar under vattenlinjen. Därifrån går det att få ett hårdare spackel genom att minska mängden tjära. Tillverkas genom att smälta och blanda. Hälla upp i lämpliga kärl och svalna.

Har inte gjort något liknande tidigare men tänkte så här.
Potentiellt kan det börja brinna. Låter otrevligt och svårsläckt.
Bivaxet är förmodligen lätt att bränna.
Tjäran (som för övrigt var svår att få tag i) är troligen svår att få bort om jag spiller.

Det skonsammaste sätt jag kunde komma på var att värma med varmluft. För att kunna hantera smältan och få ner spacklet i burkar ville jag ha ett metallkärl med bra hällkant och handtag.
Orkade inte åka runt till lumpbodar utan köpte den billigaste kastrull jag hittade. Riggade upp på lämpligt avstånd över min varmluftspistol.
[bild]
Ett halvkilo bivax och ett kvartskilo tjära senare har jag spackel i en skala från mjukt till hårt. Har gett bort en del. Nu återstår att testa på utsatta trädetaljer och se om det fungerar.
[bild]

Mvh Findus
Ettan är bra skit om har träbåt som torkar isär mycket, har räddat många sjösättningar i båtklubben jag "växte upp" i.
Tyvärr väldigt dyrt så att göra eget är bra för plånboken.

Rejält kletigt att handskas med så en trasa med terpentin till hands rekommenderas. Ofta värmdes burken lite i värmeskåpet för att bli lättare att spackla med men efter ett par dagar så hade en yta bildats så man kunde ta på båten utan att bli tokkladdig.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nyinstallerad pump med tillhörande rördragning, koppar- och plastledningar syns tillsammans med en blå tank och verktyg som använts för arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla pumpen fick plötsligt för sig att låta fruktansvärt illa. Tuffat och gått sedan 1970.
Med ny pump blev det lite ny rördragning. Så Knipex tångnyckel och Cobra kom till användning. Fick även köpa ny gasbrännare för att få lös en gammal stålböj. Nu får det sitta tills imorgon innan jag släpper på vattnet.

• Gilla
Gunnar Johansson69 och 6 till
  • Laddar…
Framsteg med tilläggsisolering och fasadbyte! Riktigt 4D-shack i vilken ordning som momenten behöver göras... Alla långa bitar och de flesta korta för nedre halvan är färdiga, behöver bara komma fram till hur jag vill göra med infästningen av ställningen (skruvas i fasaden) :)

Det skulle egentligen vara dåligt väder i helgen, och då hade jag tänkt skrapa och måla fönster inne i garaget. Men när solen skiner får man passa på med ute-jobb!

Byggarbetsplats för tilläggsisolering och fasadbyte, med uppställd byggnadsställning och en presenningstäckt hög framför ett hus.
Skapa konto

• Gilla
mjacobsson och 7 till
  • Laddar…
Är det din ställning?
Jag köpte egen och där var det grova öglor som skulle skruvas i fasaden....
Var över till grannen som också höll på med fasad och han skruvade spinkvinklar i panelen och sen en M8 -M10 bult i den och till strävan i ställningen.
Så har jag med gjort efter det, var på skroten och köpte rör som kapas och sen ett borrhål i ena änden.

Edit
Såg att jag var i fel tråd för att ge tips men kanske går bra ändå...

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
@nino japp, kollade pris på att hyra och med tanke på hur många veckor jag behöver den så blev det billigare att köpa en egen...
Öglorna är inte så hemska, men hålen (10mm) försvinner inte av lite färg. Är tanken med spikplåtarna att bara måla över när de tagits bort?

Har du någon bild på lösningen?

Jag har varit inne på att borra hål som går att plugga efteråt, men för det som är kvar på väggen just nu skulle det räcka med någon snedsträva till exempelvis ett jordankare/markskruv som förhindrar att den tippar (värre var det med ytterligare en våning på plats).

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@nino japp, kollade pris på att hyra och med tanke på hur många veckor jag behöver den så blev det billigare att köpa en egen...
Öglorna är inte så hemska, men hålen (10mm) försvinner inte av lite färg. Är tanken med spikplåtarna att bara måla över när de tagits bort?

Har du någon bild på lösningen?

Jag har varit inne på att borra hål som går att plugga efteråt, men för det som är kvar på väggen just nu skulle det räcka med någon snedsträva till exempelvis ett jordankare/markskruv som förhindrar att den tippar (värre var det med ytterligare en våning på plats).
Jag drar i 2-3 ankarskruv i plåten, sen bort med den och målar över.
Fast oftast provar jag då det bakom ett foder eller knutbräda

Edit
En inzoomad bild
Hade tur så skroten hade tunna rör i rätt dimension, ska köpa några mer pipor bara för att ha hemma.
Tänkte ev bygga en sträva bakåt också

Närbild av en vägg med träskivor lutade mot den, en arm från en byggställning syns bredvid.
Skapa konto

Edit 2
Byggde även en lyftanordning med en elvinsch från Vevor med fjärr, har ram stålställning så ganska tunga delar så det är rätt skönt att slippa bära.
Nu sitter det en sopsäck över vinschen

Byggställning med plåtfasad i bakgrunden och en insvept elvinsch på sidan skyddad av en blå sopsäck.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Planen var att dagen skulle spenderas med att installera min nya helix-spindel i planfräsen, men icke, allt var inte rätt. Nu ska vi inte pekar finger, men någonstans mellan mätning, och ritning så blev det fel, och axeln som tydligen skulle vara 17mm tillverkades till 16mm (helt enligt ritning), så 6203 lagret blev aningen glappigt 😂
Helix-spindel och 6203-lager på arbetsbänk, visar förberedelser för installation i planfräs.
Skapa konto

Så det blev till at ttänka till, köpa sims i rätt tjocklek, hitta någon färdig hylsa, köpa lager med 16mm ID och 40mm OD, etc, etc... Men i slutändan landade jag på att ta en tur ut till föräldrarna där det finns en lite metallsvar och tillverka en hylsa. Passade även på att fira mors dag.
Men, först, hemma så förberedde jag lite genom att borra upp ett 13mm hål en en M20 bult:
Borrmaskin borrar hål i metallbult fastspänd i skruvstäd på arbetsbänk, hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

(ja, jag borde köpa mig ett maskinskruvstäd, behovet är identifierat!)
Väl vid svarven så kunde jag svarva av skallen på bulten och sedan borra upp hålet till en hundradel under 16mm. Hylsa på 25mm kunde kapas av (ingen bild tyvärr).
Sedan värmdes hyslan till 4-500 grader med brännare. Värmen gör att den expanderar med ett par hundradelar och gled på axeln utan att streta emot.
Sedan kunde hela spindeln monteras i svarven och centreras med dub:
Svarvning av spindel med gängad axel, metallspån i bakgrunden, arbete pågår för att justera dimensioner till rätt storlek.
Skapa konto

Lite svarvande och polerande senare så var axeln nere på 17mm:
Närbild på en svarvmaskin som bearbetar en metallstång med gängor, omgiven av metallspån och verktygsdelar.
Skapa konto

Metallspindel med gängad ände och bearbetad yta som visar svarvning och slipning, del av ett maskinprojekt för att passa en lageraxel på 17 mm.
Skapa konto

Som ses så blev det inte direkt spegelyta, jag har många ursäkter 😂Svarven är tyvärr inte den största, och där är en del spel, skären är allt annat än nya, och duktigt med vibrationer. Men i slutändan ligger lagerytan runt 17.005 och 17.01mm, det får duga.

Forstättning följer....

• Gilla
  • Älska
karlmb och 18 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Planen var att dagen skulle spenderas med att installera min nya helix-spindel i planfräsen, men icke, allt var inte rätt. Nu ska vi inte pekar finger, men någonstans mellan mätning, och ritning så blev det fel, och axeln som tydligen skulle vara 17mm tillverkades till 16mm (helt enligt ritning), så 6203 lagret blev aningen glappigt 😂
[bild]
Så det blev till at ttänka till, köpa sims i rätt tjocklek, hitta någon färdig hylsa, köpa lager med 16mm ID och 40mm OD, etc, etc... Men i slutändan landade jag på att ta en tur ut till föräldrarna där det finns en lite metallsvar och tillverka en hylsa. Passade även på att fira mors dag.
Men, först, hemma så förberedde jag lite genom att borra upp ett 13mm hål en en M20 bult:
[bild]
(ja, jag borde köpa mig ett maskinskruvstäd, behovet är identifierat!)
Väl vid svarven så kunde jag svarva av skallen på bulten och sedan borra upp hålet till en hundradel under 16mm. Hylsa på 25mm kunde kapas av (ingen bild tyvärr).
Sedan värmdes hyslan till 4-500 grader med brännare. Värmen gör att den expanderar med ett par hundradelar och gled på axeln utan att streta emot.
Sedan kunde hela spindeln monteras i svarven och centreras med dub:
[bild]
Lite svarvande och polerande senare så var axeln nere på 17mm:
[bild]
[bild]
Som ses så blev det inte direkt spegelyta, jag har många ursäkter 😂Svarven är tyvärr inte den största, och där är en del spel, skären är allt annat än nya, och duktigt med vibrationer. Men i slutändan ligger lagerytan runt 17.005 och 17.01mm, det får duga.

Forstättning följer....
Jag har inte sett en sån här förut. Är det någon hållare som ingår till pelarborren som sitter fast i pelaren?
Bild på en mystisk hållare monterad på en pelarborr, omgiven av metallspån i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

L Lovan83 skrev:
Jag har inte sett en sån här förut. Är det någon hållare som ingår till pelarborren som sitter fast i pelaren?
[bild]
Dålig vinkel, men ja hållaren kom med bänkborren (Bosch PBD40). Inte direkt den perfekta lösningen, oftast mer ivägen än nytta, men i detta fallet hjälpte den till, den spänner ner skruvstädet, och skruvstädet håller bulten.

• Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Fixade en manuell brytare monterade i en dosa på innerväggen till garageports-öppnaren.Väldigt trevligt att bara kunna trycka på en knapp och öppna eller stänga dörren och inte hela tiden behöva ha fjärren med sig.

• Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
S
Glasat luckor med hammare och drivdorn.
På ritningen står det grovkök…

Ifall någon undrar så är dekorlisten 3 mm aluminium och så är det ytbehandlat 4 gånger med Osmo hårdvaxolja.

• Glasade träluckor med tydliga trädetaljer, placerade på skyddande underlag.
    Skapa konto
  • Träomnramad glasdörr för grovkök med synlig hörnfog.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 21 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Glasat luckor med hammare och drivdorn.
På ritningen står det grovkök…

Ifall någon undrar så är dekorlisten 3 mm aluminium och så är det ytbehandlat 4 gånger med Osmo hårdvaxolja.
Snyggt! Är det teak?

Jag har bara ett vanligt kök, skulle kunna tänka mig komplettera med ett sånt grovkök. Skulle bara behöva ett rum till att ställa det i... Eller kanske två, ett för groventré också.

S
J JFrisk skrev:
Snyggt! Är det teak?

Jag har bara ett vanligt kök, skulle kunna tänka mig komplettera med ett sånt grovkök. Skulle bara behöva ett rum till att ställa det i... Eller kanske två, ett för groventré också.
Kunden ville från början ha teak och vi försökte styra om det till ek men det slutade med mahogny. Det är en halv regnskog i denna lilla nätta sommarstuga på 700 kvm tyvärr.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Är kunden inblandad i den hemliga Grand Hotel-bokningen?

• Älska
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
S
Fotografen Fotografen skrev:
Är kunden inblandad i den hemliga Grand Hotel-bokningen?
Vad ska jag svara på det?? 😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.