K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Framsteg med tilläggsisolering och fasadbyte! Riktigt 4D-shack i vilken ordning som momenten behöver göras... Alla långa bitar och de flesta korta för nedre halvan är färdiga, behöver bara komma fram till hur jag vill göra med infästningen av ställningen (skruvas i fasaden) :)

Det skulle egentligen vara dåligt väder i helgen, och då hade jag tänkt skrapa och måla fönster inne i garaget. Men när solen skiner får man passa på med ute-jobb!

[bild]
Själv satte jag skruvöglor i fasaden där det skulle bli foder eller knutbrädor. Slapp på så sätt fula, synliga hål.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad ska jag svara på det?? 😂😂
42.

(Eller möjligen "flodhäst".)

• Haha
  • Älska
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Glasat luckor med hammare och drivdorn.
På ritningen står det grovkök…

Ifall någon undrar så är dekorlisten 3 mm aluminium och så är det ytbehandlat 4 gånger med Osmo hårdvaxolja.
Ytan ser riktigt snygg ut. Vilken osmo (blank/semi?) och hur lägger du på den?

S
Hep Hep skrev:
Ytan ser riktigt snygg ut. Vilken osmo (blank/semi?) och hur lägger du på den?
Pålagd med pensel utan att torkas av. Mellanslip 2-3 gånger med 600-papper.

Jag har aldrig lagt på hårdvaxolja på det sättet så att det bygger yta tidigare.

• Burk med Osmo hårdvaxolja, etikett anger naturell olja för träytor, ofärgad sidenmatt. Används för golv och möbler, vattenavvisande och slitstark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
J JSten skrev:
Planen var att dagen skulle spenderas med att installera min nya helix-spindel i planfräsen, men icke, allt var inte rätt. Nu ska vi inte pekar finger, men någonstans mellan mätning, och ritning så blev det fel, och axeln som tydligen skulle vara 17mm tillverkades till 16mm (helt enligt ritning), så 6203 lagret blev aningen glappigt 😂
[bild]
Så det blev till at ttänka till, köpa sims i rätt tjocklek, hitta någon färdig hylsa, köpa lager med 16mm ID och 40mm OD, etc, etc... Men i slutändan landade jag på att ta en tur ut till föräldrarna där det finns en lite metallsvar och tillverka en hylsa. Passade även på att fira mors dag.
Men, först, hemma så förberedde jag lite genom att borra upp ett 13mm hål en en M20 bult:
[bild]
(ja, jag borde köpa mig ett maskinskruvstäd, behovet är identifierat!)
Väl vid svarven så kunde jag svarva av skallen på bulten och sedan borra upp hålet till en hundradel under 16mm. Hylsa på 25mm kunde kapas av (ingen bild tyvärr).
Sedan värmdes hyslan till 4-500 grader med brännare. Värmen gör att den expanderar med ett par hundradelar och gled på axeln utan att streta emot.
Sedan kunde hela spindeln monteras i svarven och centreras med dub:
[bild]
Lite svarvande och polerande senare så var axeln nere på 17mm:
[bild]
[bild]
Som ses så blev det inte direkt spegelyta, jag har många ursäkter 😂Svarven är tyvärr inte den största, och där är en del spel, skären är allt annat än nya, och duktigt med vibrationer. Men i slutändan ligger lagerytan runt 17.005 och 17.01mm, det får duga.

Forstättning följer....
Fortsätter på min resa med att installera en helix-cutter i min planhyvel. Då jag krympte på en hylsa på axeln så glömde jag såklart att markera var spåret för kilen var någonstans på axeln. Med hjälp av en bild jag tog innan operationen kunde jag uppskatta var spåret var. Borrade ett litet hål som prickade rätt och kunde sedan öppna upp det med Dremeln och några filar: Hade viss oro att hylsan skulle ge sig, men det gick fint.
Närbild på en metallaxel med en nyligen markerad spår för kilen, monterad till en planhyvel, med en skruvtving i bakgrunden.
Skapa konto

(inte det vackraste, men får duga)
Sedan åkte spindeln in i frysen under natten till idag. Detta för att underlätta när de nya lagerna skulle pressas på.Dåligt med bilder då detta moment var otroligt stressigt, för lagerna pressades på axeln samtidigt som de pressades in i lagerhuset på hyveln, på båda sidor samtidigt. Idiotisk konstruktion om du frågar mig, men men, man får anpassa sig. Hur som, några distanser och en skruvtving senare så såg det ut såhär:
Bild på en isärtagna planhyvel med monterad helix-cutter och två valsar, belägen på en arbetsbänk tillsammans med verktyg och träkomponenter.
Skapa konto

En planhyvel med installerad helix-cutter, synlig inuti en blå maskin. Det står “8 mm” på maskinens yta.
Skapa konto

Monterade ihog och provkörde i 10-15 minuter på tomgång, vibrerar ungefär som innan och ingen signifikant skillnad i ljudnivå. Lagrena verkar landa på en stead-state temperatur på runt 60 grader:
Termografisk bild av en planhyvels spindel temperatur, visar temperaturvariationer med siffror från 18,3°C till 59,3°C och en färgskala i orange och lila.
Skapa konto

Ett pilligt men tillfredstellande moment var att montera tillbaka alla 52 karbidskär:
Blå planhyvel med installerad helix-cutter och märkning "8 mm", omgiven av svarta delar och knivar för träbearbetning.
Skapa konto

Sen var det bara att provköra. Hittade en bit ask:
Närbild av en träbit med slät yta, troligen från en planhyvel, mot en bakgrund av metallgaller och gräs.
Skapa konto

Lent som en bar denn. Tittar man riktigt noga ovan så kan man antyda ett visst mönster, men klart godkänt i min värld. Nu är ju skären såklart helt nya, men bättre resultat än nya blad med original spindeln.
Testade även en taskig bit furu som jag körde mot fiberriktningen och genom en knast, mycket bättre än tidigare men såklart inte perfekt:
Närbild av en träyta som visar bearbetat trä med tydliga kornstrukturer och en skåra på kanten, efter användning av en helix-cutter.
Skapa konto

Kör man med fiberna så blir det som ask biten, klart godkänt.

Vad gäller ljudnivånd så som sagt tomgångs ljudnivån ungefär samma, men däremot när den hyvlar är det ett helt annat ljud, precis som alla säger, mycket tystare och "snällare" ljud.

Även spånen är mycket finare och lättare för cyklonen att hantera:
Trähögar och en linjal som mäter spånens längd efter en planhyvels installation.
Skapa konto

Summa summarum, just nu är jag jäkligt nöjd, värt uppgraderingen och den aningen saftiga prislappen på $400. Får se hur det håller med tiden.

Någon som är intresserad av ett gäng 318mm hyvelblad? Jag har ett gäng över nu...

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
S
J JSten skrev:
Fortsätter på min resa med att installera en helix-cutter i min planhyvel. Då jag krympte på en hylsa på axeln så glömde jag såklart att markera var spåret för kilen var någonstans på axeln. Med hjälp av en bild jag tog innan operationen kunde jag uppskatta var spåret var. Borrade ett litet hål som prickade rätt och kunde sedan öppna upp det med Dremeln och några filar: Hade viss oro att hylsan skulle ge sig, men det gick fint.
[bild]
(inte det vackraste, men får duga)
Sedan åkte spindeln in i frysen under natten till idag. Detta för att underlätta när de nya lagerna skulle pressas på.Dåligt med bilder då detta moment var otroligt stressigt, för lagerna pressades på axeln samtidigt som de pressades in i lagerhuset på hyveln, på båda sidor samtidigt. Idiotisk konstruktion om du frågar mig, men men, man får anpassa sig. Hur som, några distanser och en skruvtving senare så såg det ut såhär:
[bild]
[bild]
Monterade ihog och provkörde i 10-15 minuter på tomgång, vibrerar ungefär som innan och ingen signifikant skillnad i ljudnivå. Lagrena verkar landa på en stead-state temperatur på runt 60 grader:
[bild]
Ett pilligt men tillfredstellande moment var att montera tillbaka alla 52 karbidskär:
[bild]
Sen var det bara att provköra. Hittade en bit ask:
[bild]
Lent som en bar denn. Tittar man riktigt noga ovan så kan man antyda ett visst mönster, men klart godkänt i min värld. Nu är ju skären såklart helt nya, men bättre resultat än nya blad med original spindeln.
Testade även en taskig bit furu som jag körde mot fiberriktningen och genom en knast, mycket bättre än tidigare men såklart inte perfekt:
[bild]
Kör man med fiberna så blir det som ask biten, klart godkänt.

Vad gäller ljudnivånd så som sagt tomgångs ljudnivån ungefär samma, men däremot när den hyvlar är det ett helt annat ljud, precis som alla säger, mycket tystare och "snällare" ljud.

Även spånen är mycket finare och lättare för cyklonen att hantera:
[bild]

Summa summarum, just nu är jag jäkligt nöjd, värt uppgraderingen och den aningen saftiga prislappen på $400. Får se hur det håller med tiden.

Någon som är intresserad av ett gäng 318mm hyvelblad? Jag har ett gäng över nu...
Vad är det för något i den svarta plastlådan med elsladd?

S sinuslinus skrev:
Vad är det för något i den svarta plastlådan med elsladd?
Motor och växellåda för matarvalsarna. Det är en vanlig "lunchbox" hyvel, så ganska standarddesign. En kina maskin som säljs under diverse märken, just denna är en HP318 från Clas.

F Fluxor skrev:
Själv satte jag skruvöglor i fasaden där det skulle bli foder eller knutbrädor. Slapp på så sätt fula, synliga hål.
Ska tänka på det till nästa montering, just nu har jag den så "perfekt fel" att fönstrena är mitt på de två yttre sektionerna och hela ställningen är lite för kort för att täcka hela långsidan så jag når inte till gavlarna heller :)

tommib
3D-pussel

Elektronisk kretsuppställning med blå komponenter och vita kopplingsklämmor på en metallplatta, sedda ovanifrån.
Skapa konto

Måste nog göra om lite imorgon, den övre plåten behöver bli lite större eftersom jag ändrat planen. Förbannat att fästpunkterna i kapslingen där detta ska in är så dåligt placerade, det kommer bli ett väldigt pyssel att få ihop allt i rätt ordning.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för manick?

tommib
Det ska bli en bevattningskontroller. Jag vill gärna ha en opensprinkler men jag vill inte ha den formfaktorn som de har. Detta är prylar jag "hade hemma"*. Får se om jag får ihop det imorgon, det ska regna hela dagen så då vill jag inte vara ute och såga plåt,

*officiell version, om frun läser.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
erikgöteborg och 5 till
  • Laddar…
Det projektet får du gärna dela lite info om vid tillfälle :).

• Gilla
tommib
  • Laddar…
J JSten skrev:
Vad gäller ljudnivånd så som sagt tomgångs ljudnivån ungefär samma
Det är väl för att 1-fas universalmotorn överröstar. Med 3-fasmotor hörs även skillnad på tomgång.

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Ska tänka på det till nästa montering, just nu har jag den så "perfekt fel" att fönstrena är mitt på de två yttre sektionerna och hela ställningen är lite för kort för att täcka hela långsidan så jag når inte till gavlarna heller :)
Man ska inte underskatta att sätta spännband mellan öglor och ställning 😅

• Wow
K_arlstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.