3 691 981 läst · 19 120 svar
3692k läst
19,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fick lite tid att städa undan, ren bänk (nåja) gav lite ork och motivation att ta tag i saker.
Ska bygga några små lådor, behöver god precision, god finish och både kunna köra vinkel och vinkelrätt.
Satte igår kväll ihop en liten jigg för att kunna kantfräsa repetitivt och relativt enkelt att göra små justeringar, hoppas det fungerar som tänkt.
Inser nu när jag skriver att med en klack i botten och lite andra småjusteringar bör den ju även fungera som kapslade på bordssågen.
Ska bygga några små lådor, behöver god precision, god finish och både kunna köra vinkel och vinkelrätt.
Satte igår kväll ihop en liten jigg för att kunna kantfräsa repetitivt och relativt enkelt att göra små justeringar, hoppas det fungerar som tänkt.
Inser nu när jag skriver att med en klack i botten och lite andra småjusteringar bör den ju även fungera som kapslade på bordssågen.
Fler ytor gör att limmet torkar snabbare. En varning är att om det är mycket lim och pulver så börjar det ryka och röken är riktigt otrevlig att få i sig. Ännu mer så börjar det brinna.pjgb skrev:
Det funkar också med trädamm, sågspån etc.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt väder idag för att bila/borra i krypgrunden! Måste upp med vägguttag där nere till julgransbelysningen så det är dags att skynda på!

Logga in
Skapa konto
Behövde bila upp hålet lite större så hela 191 cm av mig kommer igenom! Ändå oväntat bra arbetsergonomi där nere..
Verktygstokig
· Halland
· 7 843 inlägg
Det reagerar möjligen med vattnet i limmet så det är möjligt att det ger någon annan egenskap men superlim används med pilver av många typer och det ger en produkt som är rimligt stark och går att bearbeta. Trä blir mörkare så ska det se bra ut får man tänka ett varv till.pjgb skrev:
O Ossian K Olsson skrev:

Logga in
Skapa konto
Idag har även elektrikern varit här! Jag, jag menar han, var väldigt noga med att även om det är en kabel i en krypgrund så ska det bli hyfsat rakt. Så lillelasern fick hjälpa till.

Logga in
Skapa konto
Blev väl så rakt det går med kabel utan att dra allt för överjäkligt i den.

Logga in
Skapa konto
Lämnade även kvar böset och små bitar av kabelisoleringen så att alla förstår att det är en riktig elektriker som varit här!
Rester av Ahlsellsmackan så är du helt hemma! 😉🙌O Ossian K Olsson skrev:[bild]
Idag har även elektrikern varit här! Jag, jag menar han, var väldigt noga med att även om det är en kabel i en krypgrund så ska det bli hyfsat rakt. Så lillelasern fick hjälpa till.
[bild]
Blev väl så rakt det går med kabel utan att dra allt för överjäkligt i den.
[bild]
Lämnade även kvar böset och små bitar av kabelisoleringen så att alla förstår att det är en riktig elektriker som varit här!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 854 inlägg
Jag är inget stort fan av VP-rör. Hade behövt klammra det också och dessutom behövt dra igenom kabeln. Sen tycker jag de är hopplöst fula men det är väl så när man är som till en elektriker och sett de överallt under sin uppväxt att man blir lite bränd 😂mexitegel skrev:
Hade också färdigdragen flexslang hemma men valde kabel för det ser mest nimt ut.