Fick lite tid att städa undan, ren bänk (nåja) gav lite ork och motivation att ta tag i saker.

Ska bygga några små lådor, behöver god precision, god finish och både kunna köra vinkel och vinkelrätt.

Satte igår kväll ihop en liten jigg för att kunna kantfräsa repetitivt och relativt enkelt att göra små justeringar, hoppas det fungerar som tänkt.

Inser nu när jag skriver att med en klack i botten och lite andra småjusteringar bör den ju även fungera som kapslade på bordssågen.

• En hemmagjord jigg för kantfräsning med träpaneler och justerbara skruvar, monterad på en arbetsbänk för snickeriprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träjigg med två spår och justerbara delar för kantfräsning, placerad på en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Träjigg med stjärnskruvar och träbit monterad på plywoodskiva för kantfräsning och justering vid byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det aggerar accelerator eller vad det nu heter åt superlimmet.
Lärde mig av Adam Savage. Cca 11 minuter in i klippet:
[länk]
Fler ytor gör att limmet torkar snabbare. En varning är att om det är mycket lim och pulver så börjar det ryka och röken är riktigt otrevlig att få i sig. Ännu mer så börjar det brinna.
Det funkar också med trädamm, sågspån etc.

Jag trodde att det var något kemiskt med just bakpulvret?

O
Person borrar i en krypgrund med en Bosch borrmaskin, förbereder för installation av vägguttag.
Skapa konto

Perfekt väder idag för att bila/borra i krypgrunden! Måste upp med vägguttag där nere till julgransbelysningen så det är dags att skynda på!

Person i skyddsutrustning i en krypgrund, håller segertecken, med borrhål i väggen bakom sig.
Skapa konto

Behövde bila upp hålet lite större så hela 191 cm av mig kommer igenom! Ändå oväntat bra arbetsergonomi där nere..

• Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Ser mysigt ut 😀

tommib
Eller hur, krypgrundsmys!

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har ni nån sekt? Eller den kanske är hemlig?

mexitegel mexitegel skrev:
Har ni nån sekt? Eller den kanske är hemlig?
En underground-rörelse..

• Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 14 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag trodde att det var något kemiskt med just bakpulvret?
Det reagerar möjligen med vattnet i limmet så det är möjligt att det ger någon annan egenskap men superlim används med pilver av många typer och det ger en produkt som är rimligt stark och går att bearbeta. Trä blir mörkare så ska det se bra ut får man tänka ett varv till.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
O
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Perfekt väder idag för att bila/borra i krypgrunden! Måste upp med vägguttag där nere till julgransbelysningen så det är dags att skynda på!

[bild]

Behövde bila upp hålet lite större så hela 191 cm av mig kommer igenom! Ändå oväntat bra arbetsergonomi där nere..
Laserverktyg används för att justera en kabel i krypgrund, sladdar syns på vägg och verktyg ligger på marken.
Skapa konto

Idag har även elektrikern varit här! Jag, jag menar han, var väldigt noga med att även om det är en kabel i en krypgrund så ska det bli hyfsat rakt. Så lillelasern fick hjälpa till.

Kabel installerad i en krypgrund, fästad längs en murad vägg nära taket, omgiven av byggmaterial och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Blev väl så rakt det går med kabel utan att dra allt för överjäkligt i den.

Elektrisk installation i krypgrund med vita och svarta kablar, gul kabelspiral, plastöverdrag på marken, och små bitar av kabelisolering.
Skapa konto

Lämnade även kvar böset och små bitar av kabelisoleringen så att alla förstår att det är en riktig elektriker som varit här!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Idag har även elektrikern varit här! Jag, jag menar han, var väldigt noga med att även om det är en kabel i en krypgrund så ska det bli hyfsat rakt. Så lillelasern fick hjälpa till.

[bild]

[bild]

Lämnade även kvar böset och små bitar av kabelisoleringen så att alla förstår att det är en riktig elektriker som varit här!
Rester av Ahlsellsmackan så är du helt hemma! 😉🙌

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nästa gång drar du kabeln i ett VP-rör som du klamrar, går fortare och är enklare att få ett snyggt resultat 👍.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Invigde kofoten och började riva putsen, tycker det är snyggt men den hade gjort sitt och nu kan jag passa på och tilläggsisolera med! Kommer vara i toppform när allt är färdigt...
Ställning vid husfasad där puts avlägsnas, med gräsmatta i förgrunden och blå himmel. Solstrålar lyser mot väggen.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
O
mexitegel mexitegel skrev:
Nästa gång drar du kabeln i ett VP-rör som du klamrar, går fortare och är enklare att få ett snyggt resultat 👍.
Jag är inget stort fan av VP-rör. Hade behövt klammra det också och dessutom behövt dra igenom kabeln. Sen tycker jag de är hopplöst fula men det är väl så när man är som till en elektriker och sett de överallt under sin uppväxt att man blir lite bränd 😂

Hade också färdigdragen flexslang hemma men valde kabel för det ser mest nimt ut.

C
O Ossian K Olsson skrev:
Trodde uttaget skulle sitta på utsidan av sockeln, men vad f-n, har du julgran nere i krypgrunden? 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.