4 132 028 läst ·
21 117 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Dagens lilla pyssel.
Tänkte ha med den i mahognybåten och sätta på bryggan mörka sensommarkvällar, i några mindre pärlor vi brukar besöka.
Efter en hel del putsning, samt byte av lite slitdelar och åtgärdande av ett lite eldfängt fotogenläckage - vilket ledde till ännu mer putsning och rengöring lyser den som bara fan!
Mvh
Tänkte ha med den i mahognybåten och sätta på bryggan mörka sensommarkvällar, i några mindre pärlor vi brukar besöka.
Efter en hel del putsning, samt byte av lite slitdelar och åtgärdande av ett lite eldfängt fotogenläckage - vilket ledde till ännu mer putsning och rengöring lyser den som bara fan!
Mvh
Problemet med den typen av lampor är ljudet... Låter som ett reaplan och förstör den lugna kvällen vid bryggan.S Stefan.o skrev:Dagens lilla pyssel.
Mvh
[video]
Om man behöver ljuset den ger är det väl okej... ett tag... men inte så länge (ger rätt mycket värme också).
Skulle båtgrannen ha en sådan tänd någon längre tid skulle det kunna inverka menligt på trivseln och sämjan... 🤪
Glömde säga: Snygg lampa och bra gjort!
Redigerat:
Hehe, turligt nog låter den inte riktigt som en J35 Draken!😀T Testarn skrev:Problemet med den typen av lampor är ljudet... Låter som ett reaplan och förstör den lugna kvällen vid bryggan.
Om man behöver ljuset den ger är det väl okej... ett tag... men inte så länge (ger rätt mycket värme också).
Skulle båtgrannen ha en sådan tänd någon längre tid skulle det kunna inverka menligt på trivseln och sämjan... 🤪
Glömde säga: Snygg lampa och bra gjort!
Den är faktiskt inte alltför sjukt högljudd om man skruvar ner effekten till halvfart, eller så. Kör man full mutter så väsnas det en del.
Helt korrekt med värmen, samt även en del os men den kommer tillbringa tiden i drift utomhus till största del tänkte vi!
Vi har tidigare kört en del med stormlyktor med veke, men de ger just inget ljus överhuvudtaget så vi tänkte nog pensionera dem framöver.
Mvh
Du har rätt i att med neddragen effekt så blir ljudet mindre störande. Ljuset från den här lampan går ju inte att jämföra med stormlyktor, det är sant.S Stefan.o skrev:Hehe, turligt nog låter den inte riktigt som en J35 Draken!😀
Den är faktiskt inte alltför sjukt högljudd om man skruvar ner effekten till halvfart, eller så. Kör man full mutter så väsnas det en del.
Helt korrekt med värmen, samt även en del os men den kommer tillbringa tiden i drift utomhus till största del tänkte vi!
Vi har tidigare kört en del med stormlyktor med veke, men de ger just inget ljus överhuvudtaget så vi tänkte nog pensionera dem framöver.
Mvh
Det som är lite trist med konstruktionen är att strumpan blir så känslig efter att man kört lampan lite så du får skaffa ett litet lager av utbytesstrumpor.. särskilt om lampan ska upp och ner ur en mahogylåda eller för den delen bara förvaras/flyttas runt i kajutan.
När jag var liten och vi var ute och seglade så fanns en liknande lampa med för de gånger det behövdes mycket ljus och jag vill minnas att det byttes strumpa på den rätt frekvent - stor skillnad mot när den senare användes på landbacken.
Har några strumpor i reserv, men det återstår att se hur det kommer funka.
Hoppas den (glödstrumpan) kommer överleva i båten om man förvarar lyktan lodrätt, men i höst har jag troligen facit!😂
Tjusig pjäs hursomhelst!
Mvh
Hoppas den (glödstrumpan) kommer överleva i båten om man förvarar lyktan lodrätt, men i höst har jag troligen facit!😂
Tjusig pjäs hursomhelst!
Mvh
Prototyp och tekniktest ett. Jag tog verkligen bara spillbitar och färg jag hade hemna.
Första försöket att försöka lösa det största damm och spånproblemet i en verkstad.
Första försöket att försöka lösa det största damm och spånproblemet i en verkstad.
Alla har sin lösning..
Uppenbart ör att nästa version kommer ha en öppning snett framifrån och sitta betydligt mindre i vägen. Att fläckmåla osb i flera lager och sedan slipa funkade bättre än jag tänkt mig, med andra kulörer och lite träning kan det kanske t o m bli som jag tänkt mig.
Uppenbart ör att nästa version kommer ha en öppning snett framifrån och sitta betydligt mindre i vägen. Att fläckmåla osb i flera lager och sedan slipa funkade bättre än jag tänkt mig, med andra kulörer och lite träning kan det kanske t o m bli som jag tänkt mig.
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Lagt finish på undersidan av epoxibordet och första varvet på toppen. Epoxin är ännu rå då kunden/grannen/arbetskraften ville ha ett varv Osmo nature med lite vitpigment på träet, därav tejpas epoxin av första varvet för att imorgon få ett varv osmo 3031 sidenmatt ofärgat över hela bordet.
Korsben i stål beställda, i 110mm profilrör. Det närmar sig!
Korsben i stål beställda, i 110mm profilrör. Det närmar sig!
Lagat en knapp till spisfläkten hos mor och far.
Skruvmejsel, superlim och bakpulver.
Lite snett och stumt men den sitter där.
Men rent tekniskt sett var det igår.
Skruvmejsel, superlim och bakpulver.
Lite snett och stumt men den sitter där.
Men rent tekniskt sett var det igår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det aggerar accelerator eller vad det nu heter åt superlimmet.
Lärde mig av Adam Savage. Cca 11 minuter in i klippet:
https://m.youtube.com/watch?v=VZqf5rOJNCE
Lärde mig av Adam Savage. Cca 11 minuter in i klippet:
https://m.youtube.com/watch?v=VZqf5rOJNCE