Jag skulle skruva dem i två bitar regel.

Ett av de två senaste svaren är från någon som kan snickra...

:)

• Haha
  • Gilla
pfb och 2 till
  • Laddar…
Det här är Byggahus. Du har ett ypperligt behov och rättfärdigande av en Festool Domino, planhyvel, och kanske en rotex med. Sen kan du börja sätta ihop brädorna.

• Gilla
  • Älska
pfb och 4 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Det här är Byggahus. Du har ett ypperligt behov och rättfärdigande av en Festool Domino, planhyvel, och kanske en rotex med. Sen kan du börja sätta ihop brädorna.
Dominon är najs men när det gäller att göra limfog är en rikthyvel mer väsentlig.

• Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
T
Ola C Ola C skrev:
Dominon är najs men när det gäller att göra limfog är en rikthyvel mer väsentlig.
Förstör inte upplägget nu... Efter att ha köpt planhyvel, domino och rotex med hänvisning till experterna på Byggahus så kan man "upptäcka" att de förmodligen trodde att en rikthyvel redan fanns i verkstaden, för en sån' "måste" man ha...
Och då kan man köpa det med... 😁

Eftersom jag hade en känsla av att svarvchucken kastade lite så bestämde jag mig för att ta isär den och svarva av lite på skivan den sitter på. Efter operationen så känns det bättre så troligtvis har jag lyckats. Svarvade sedan vidare på min lilla skål som var dubbelt så hög innan den sprack vid torkningen.
Svarvchuck monterad på en metallbearbetningssvarv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarv med monterad träskål som håller på att bearbetas, omgivna av träspån och verktyg.
Skapa konto
Verkstad med svarv och träspån på golvet, omgiven av verktyg och maskiner. Arbetslampa och hyllor fyllda med material syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Angående limfogen.
Ska jag vara mer seriös än tidigare så är en plan yta, lite tejp och sandpapper tillräckligt för att göra den aktuella panelen. Tejpa fast pappret på den plana ytan och slipa. Försök hålla 90 grader mot pappret. Kontrollera reg3lbundet om det är rakt och 90 grader. Med så tunna bitar går det att fästa ihop två i taget och slipa "ihop" fogen. Vinkel spelar då ingen roll så länge det är rakt då båda bitarna har slipats med samma vinkel.

Z z_bumbi skrev:
Jag skulle skruva dem i två bitar regel.

Ett av de två senaste svaren är från någon som kan snickra...

:)
Hon ville absolut INTE ha några andra plankor/reglar eller liknande, dom skulle bara sitta ihop ;)

/Jocce

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Det här är svaret vi letade efter ;)

/Jocce

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
tommib
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det här är svaret vi letade efter ;)

/Jocce
Precis. När du blir ifrågasatt om alla dyra verktyg säger du bara "Tänk på barnen".

Jocce81 Jocce81 skrev:
Hon ville absolut INTE ha några andra plankor/reglar eller liknande, dom skulle bara sitta ihop ;)

/Jocce
Vänta tills hon vill ha flera bitar som "sitter ihop men det ska vara mellanrum och inte vara något mellan bitarna". Jag har fortfarande inte löst det problemet.

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tillverkat fingerskarvar med fräsen:
Fingerskarvat trä syns i en arbetsyta, omgiven av träspån och verktyg med tvingar och fräs, redo för vidare montering.
Skapa konto
Fingerskarvar tillverkade med en fräs i ett träarbete, med träklossar och spännverktyg. Träspån spridda på arbetsytan.
Skapa konto

Snabbt och effektivt!
Fingerskarvad trästruktur under tillverkning i verkstad med spån på arbetsbänken.
Skapa konto

Imorgon blir det till att kapa till bakstycke och limma ihop!

• Gilla
Mrgerbik och 10 till
  • Laddar…
Vågar knappt visa men improviserade en bordsfräs med buntband. Satt ordentligt men kändes, och blev, inte alls bra 😗

Improviserad bordsfräs fastspänd med buntband på en arbetsbänk i en verkstad, omgiven av verktyg och förvaring.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Ledsen
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Vågar knappt visa men improviserade en bordsfräs med buntband. Satt ordentligt men kändes, och blev, inte alls bra 😗

[bild]
Åh! Ett ÄKTA giller😂😉

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Skulle byta lysrör lite snabbt till LED, men råkade börja läsa beskrivningen som följde med. Reaktorn skulle tydligen helst kopplas förbi.
Verktyg som användes:
* APPA 305 TrueRMS multimeter (ja jag vet, enklare och billigare grejer finns)
* Avbitare
* Kabelskalare
* Wago (räknas det som verktyg, då jag köpt dem på förslag i Tips om verktyg till bra pris - tråden? 🤔

Resultat:
Bild av en Vossloh Schwabe lysrörskomponent, ansluten med en Wago-klämma, antagligen i ett försök att byta lysrör till LED.
Skapa konto

Ena lysröret, lyser med normal ljusstyrka en kort stund, sedan flimrar det till, och lyser svagare, så behöver lämna tillbaka det.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.