Dagens prokrastinering; Några mellanlägg för att slippa såga sönder MFTn. Stuvas i facket under skivan. Ersätter yogamattan som är för jobbig att hålla på med.
En arbetsbänk med hål, träbitar och verktyg i verkstadsmiljö, med förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med mellanlägg och verktyg för att skydda MFT-bordet. Synliga trälister och arbetsutrymme med förvarade utrustningar och material.
Skapa konto

Det jag egentligen borde ta tag i är att göra hål för överljus över fyra innerdörrar. Plank, puts, hönsnät och elände som dammar och allmänt djävlas med både klingor och axlar 😅

• Gilla
FRS05 och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår din tvekan!
Har tagit ner några sådana skitgrisar genom åren.
Det blir rena ”Lützen” dimman i rummet!
Helmask rekommenderas!

Dag

Diagram av klosongväggens uppbyggnad med plankstomme, papp, diagonal spräckpanel, vassmatta och puts enligt beskrivning.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag förstår din tvekan!
Har tagit ner några sådana skitgrisar genom åren.
Det blir rena ”Lützen” dimman i rummet!
Helmask rekommenderas!

Dag

[bild]
Det har blivit några sådana håltagningar genom åren i det här huset också. Vass i original och hönsnät där det är omputsat någon gång efter infällning av el. Det gäller att inte använda roterande verktyg och när en är igenom putsen fixera kanterna med en lim&vattenblandning så att inte puts lossnar i all evighet innan man klätt in hålet igen 😅
Jag använder multiverktyg med karbid för putsen och sedan trä/metall-karbidblad för planken. Dammsugarmunstycket i ena handen och maskinen i andra.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Svetsat ihop växellådsfästet på ena skotern och förstärkt lite...

En bild av en svetsad växellådsfäste på en snöskoter som verkar vara något sned förstärkning.
Skapa konto

Lite snett är väl också rakt?

Växellådsfäste på snöskoter med svetsade och förstärkta delar, sedd uppifrån med remmar och skivor synliga i närbild.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
...också hunnit riva motorn på andra skotern.

Verktyg och delar från en isärplockad skotermotor på ett arbetsbord i en verkstad.
Skapa konto

Det jävlades en del i början, men efter en snabb tur över till Finland kunde jag fylla på garagevätskan. Sen gick det bättre.

Fyra rosa burkar med "Garage" passionfruit vodka lemonade i en plastpåse.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Tredje skärbrädan påväg mot finish. Första med "juice-groove" och fyfan säger jag bara vilket gnidande... lönnen bränner mer än lovligt, raka partierna var relativt lättslipade efter att jag fräste till en träbit med rätt profil för spåret (1/2" radie) men hörnen, hörnen! Kom efter ett bra tag ihåg ett tips jag sett på YT någon, att använda frässtålet som skrapa. Blev helt okej, men är man perfektionist så duger ju ingenting man lyckas pynja ihop 😅

• Skärbräda i ljust trä med mörka ränder och juice-ränna, placerad på ett träbord bredvid skål med frukt.
    Skapa konto
  • Träskärbräda med "juice-groove", gjord av ljust trä med mörka ränder, placerad på ett träbord bredvid en skål med röda äpplen.
    Skapa konto
  • Gilla
Big builder och 17 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Tredje skärbrädan påväg mot finish. Första med "juice-groove" och fyfan säger jag bara vilket gnidande... lönnen bränner mer än lovligt, raka partierna var relativt lättslipade efter att jag fräste till en träbit med rätt profil för spåret (1/2" radie) men hörnen, hörnen! Kom efter ett bra tag ihåg ett tips jag sett på YT någon, att använda frässtålet som skrapa. Blev helt okej, men är man perfektionist så duger ju ingenting man lyckas pynja ihop 😅
Ett tips är att fräsa en gång till och då gå ner nån 1/10-dels mm. Tar bort det mesta av brännmärken.

V vanpire skrev:
Ett tips är att fräsa en gång till och då gå ner nån 1/10-dels mm. Tar bort det mesta av brännmärken.
Jo jag gjorde det, men tror att mina bits inte är dom mest exklusiva (läs: vassa) och tror jag borde dragit ner på hastigheten. Sen blev jiggen för klen i 1/2" björkplyfa så den sviktade om jag körde resolut så blev lite onödiga stopp och greppbyten😅

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
En gitarrmakare berättade varför en gitarr hade just den formen den hade. "Det är den form där vi kommer åt med slipen så vi slipper handslipa".
Jag har inte testat men det finns sicklar som är kurviga för att passa i olika radier.

Varit på en liten tur i det fina vädret med en finsk maskin Snötäckt landskap med vidsträckt utsikt och en snöskoter i förgrunden under en solig dag.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite snett är väl också rakt?
Vad jag kan bedöma utifrån bilden så ser det bra ut.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varit på en liten tur i det fina vädret med en finsk maskin[bild]
Du har det riktigt ly(n)xigt! 🤩

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det har blivit några sådana håltagningar genom åren i det här huset också. Vass i original och hönsnät där det är omputsat någon gång efter infällning av el. Det gäller att inte använda roterande verktyg och när en är igenom putsen fixera kanterna med en lim&vattenblandning så att inte puts lossnar i all evighet innan man klätt in hålet igen 😅
Jag använder multiverktyg med karbid för putsen och sedan trä/metall-karbidblad för planken. Dammsugarmunstycket i ena handen och maskinen i andra.
Stor igenkänning på den, det här är resultatet efter helgens hemmajobb. Det ska bli nytt innertak i köket med spottar och för det nya dimmers med infällda vp-rör.
Elektroinstallation i vägg med monterade VP-rör och två runda eldosor, vit strömbrytare bredvid på beige vägg.
Skapa konto

Man blir ju klart avis på de med gipsväggar där man bara kan göra några hål och släppa ner en VP-slang så är det klart...

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Man blir ju klart avis på de med gipsväggar där man bara kan göra några hål och släppa ner en VP-slang så är det klart...
Jo, fast jag vet inte. För vad gör de med den insparade tiden? Putsar sina bilar med mikroskopiskt små polermaskiner visar det sig.. 🙄

• Haha
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Skruvat ihop och lyft tillbaks motorn. Tyvärr var magneten i svänghjulet trasig, så jag får vänta till nästa resan norrut innan det blir någon provstart.
Är det någon som har ett svänghjul till en rotax 503 med el-back över?

Snöskoter med monterad motor, svänghjulet saknas. Rustik miljö. Behov av nytt svänghjul märks i forumdiskussionen.
Skapa konto

Men jag har i alla fall en fungerande skoter av tre. Det var bättre kvalitet förr...

En hund sitter på en röd Lynx-skoter med nummerplåt CMF 449 på en snötäckt yta.
Skapa konto

• Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.