useless useless skrev:
Slipkloss med sandpapper. 👍
Ja jo, den metoden funkar ju alltid men det här blev ganska mycket mer precist och gick betydligt snabbare.

• Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Fälldes några tallar i området och lyckades rädda en huggkubbe som idag avbarkades med en ishacka.

Avbarkad huggkubbe av tall och en ishacka på marken omgiven av barkbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas
TeroM TeroM skrev:
Fälldes några tallar i området och lyckades rädda en huggkubbe som idag avbarkades med en ishacka.

[bild]
Snyggt! Tipsar om att palla upp kubben med marksten etc så den änden får stå luftigt. Då håller kubben längre.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Snyggt! Tipsar om att palla upp kubben med marksten etc så den änden får stå luftigt. Då håller kubben längre.
Det är tanken. Behöver egentligen inte den heller men senaste ved leveransen hade kubbar som mådde bra av att klyvas lite mera och för att göra tändved. Har en kubbe till, ännu tjockare, i ek som står bakom friggan sen -96, men det är för trångt att hugga där och orkar inte flytta på den kubben utan hjälp.

Idag stod betongslipning på schemat. Betongklacken utanför källardörren lutade åt fel hål. Det gör den inte längre.

Sliphjul och dammsugare ligger på marken bredvid en vägg, omgivna av grus och verktyg, redo för betongslipning.
Skapa konto

Bara bild på det viktigaste och inte resultatet 😂.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
nino och 12 till
  • Laddar…
Grannen är på snickerikurs, men det är lite en blind leder en döv 😅 jag har aldrig lagat ett river table förut men har många många timmar youtube skolning i rocken, så som Pippi brukar säga "det har jag aldrig gjort förut så det kan jag säkert".

Det ska bli 245x100cm, 2 rejäla bitar ask (säger han som sågade upp dem men andra menar att det ser mer ut som alm?)

• Person snickrar i verkstad, jobbar på stort träbord av ask eller alm med såg och verktyg runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Askaskar
Träbitar av ask i olika storlekar arrangerade för att bygga askaskar.
Skapa konto

Fyra öppna, gröna askaskar placerade på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Hep Hep skrev:
Askaskar
[bild]
[bild]
Är dom lika stora eller blir dom mindre och mindre?

Så man kan ha tre askaskar i en askask?

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Laxarna då? Är dom i laxaskasken ?

• Gilla
  • Haha
kristel och 2 till
  • Laddar…
Hellre laskade askaskar än maskade laxaskar.

• Gilla
  • Haha
hobbs och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Laxarna smet väl runt hörnet?

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lägg in några sillar istället.

Sorry. Alla lika stora och dessutom är askarna egentligen byrålådor.

Bonusdottern på 6 år ville ha "3 lika långa plankor som ska sitta ihop" "Jag ska limma saker på dem"

Så hon fick vara med och kapa och limma ihop dem.

Tre hoplimmade träplankor på ett pysselbord, med färgglada hantverksmaterial och verktyg som sax och papper runtom.
Skapa konto

Jag borrade in 3 st avklippta mindre spikar och använde trälim för att sammanfoga dem. Kanske inte det mest stabila men det fungerar nog.

Men hur BORDE man ja gjort för att sammanfoga dem på bästa sätt ?

/Jocce

• Gilla
  • Älska
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Bonusdottern på 6 år ville ha "3 lika långa plankor som ska sitta ihop" "Jag ska limma saker på dem"

Så hon fick vara med och kapa och limma ihop dem.

[bild]

Jag borrade in 3 st avklippta mindre spikar och använde trälim för att sammanfoga dem. Kanske inte det mest stabila men det fungerar nog.

Men hur BORDE man ja gjort för att sammanfoga dem på bästa sätt ?

/Jocce
Jag tror faktiskt att du precis har gjort det på precis bästa sätt! Bonusdotter fick vara med och lära sig saker och hon fick brädor, bara wins!

Jag gjode en bordsskiva i massiv björk idag. En stor limfog. Då kap/klyver/rikthyvlar/planhyvlar jag. Sen limmar, inga spik eller annat utan bara clamping cauls eller tvingar som ser till att plankorna inte tandar. Efter limning skrapas limknutor bort och sen riktas, planas, kapas och putsas det.

• Gilla
Jocce81 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.