Rickard.
Jag har lyckats para ihop chuckflänsar och chuckar (en backskiva). Noggran svarvning av chuckflänsen för passa respektive chuck föjt av borrning, gängor eller försänkning. Trebackschucken gick att skruva framifrån så där var det enkelt att använda transfer punsch för att få ut vars hålen ska vara.

Svarvchuck med tre-backar och olika dimensioner av långa stålborrar på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och smådelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Backskivan var lite lurigare då den skruvas bakifrån så då fick jag används det klassiska knepet med stoppskruvar för att märka hålen istället, inte lika exakt men mer än tillräckligt bra. Skruvarna håller bara fast chucken och det är styrningen på flänsen som låser chucken från att glida runt på flänsen, hålen på chucken är 9mm för m8 så jag gjorde likadant för backskivan.

Pelarborrmaskin med chuckfläns fastsatt, borrning pågår för att skapa gängade hål. Verktyg och fixeringsplatta synliga.
Skapa konto

Gamla chucken har hittat sin nya plats vid pelarborren där den ska få fortsätta sitt liv, väldigt smidigt.

Nu funkar svarven riktigt bra faktiskt, i alla med tanke på åldern och vad det är så nu ska jag ta tag i några svarningsprojekt som väntat på detta läge.

Gammal svarvmaskin med monterad trebackschuck på arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anton Elenius och 16 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har lyckats para ihop chuckflänsar och chuckar (en backskiva). Noggran svarvning av chuckflänsen för passa respektive chuck föjt av borrning, gängor eller försänkning. Trebackschucken gick att skruva framifrån så där var det enkelt att använda transfer punsch för att få ut vars hålen ska vara.

[bild]

Backskivan var lite lurigare då den skruvas bakifrån så då fick jag används det klassiska knepet med stoppskruvar för att märka hålen istället, inte lika exakt men mer än tillräckligt bra. Skruvarna håller bara fast chucken och det är styrningen på flänsen som låser chucken från att glida runt på flänsen, hålen på chucken är 9mm för m8 så jag gjorde likadant för backskivan.

[bild]

Gamla chucken har hittat sin nya plats vid pelarborren där den ska få fortsätta sitt liv, väldigt smidigt.

Nu funkar svarven riktigt bra faktiskt, i alla med tanke på åldern och vad det är så nu ska jag ta tag i några svarningsprojekt som väntat på detta läge.

[bild]
Snyggt jobbat! Svarven ser ut att vara rätt lik min, vad är det för gänga på chuckflänsen och vart köpte du flänsen? Hade svårt att hitta en med rätt gänga i Sverige.

Rickard.
P pinec0ne skrev:
Snyggt jobbat! Svarven ser ut att vara rätt lik min, vad är det för gänga på chuckflänsen och vart köpte du flänsen? Hade svårt att hitta en med rätt gänga i Sverige.
Det är 1-1/2" 8tpi men mät för det finns både större och mindre varianter.

Jag hittade inte heller i Sverige utan det fanns att välja på från Asien eller USA. Jag valde denna som kom från Indien och jag har inga direkta klagomål än så länge, lite dyr frakt kanske men den kom på ungefär en vecka för mig och 1400kr för två kändes inte så farligt jämfört med alternativen som jag hade.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08NZDKDXN?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

• Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
OK, tack! Jag har 1”-10 på min gänga, fick hjälp med att tillverka en men bra att ha idé om var man kan hitta om man behöver fler.

Rickard.
Det är ett straff att leta saker på amazon men det finns mycket grejer...
Ett litet tips är ett "varumärke" som heter HHIP och dom har att vanligt kinesiskt skit man ser överallt men också en hel del olika gängade chuckflänsar, dock inget som passade mig bra då jag skulle behövt köpa 6" och svarva ner till 125mm.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Gav mig på att göra egna ”maskinfötter”. 30mm björkplyfa från jobbet med M12 mutter/maskinskruv samt metallplatta från det blåa varuhuset. Ska sätta dit dem på hyvelbänken och arbetsbänken i helgen.

Den gängade plattan som fästs på benen i bänkarna fick smén här ute på ön göra då jag inte har en gängsats.
Hemmagjord maskinfot av björkplyfa med metallplatta och skruv, avsedd för hyvelbänk eller arbetsbänk, framför en träbyggnad.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Lillen måste sitta stadigt i sadeln och det finns ingen gräns för tid och resurser jag kan tänka mig att lägga för att spara en hundring.
Litet barn vid trästol bredvid bord fyllt med verktyg, läderväska och grönt skärunderlag i vardagsrumsmiljö.
Skapa konto

Arbetsyta med läderhantverk, linjal, tänger, och syverktyg på grönt skärbräde, verktygslåda i bakgrunden.
Skapa konto
Arbetsbänk med läderremmar och verktyg som linjal, kniv och tång; ämnad för arbete med sadeln.
Skapa konto
Läderrem fastsatt på en trästol för att hålla sadeln stadigt.
Skapa konto

Barnstolsrem med måttangivelser, kompatibel med olika märken som Kinderkraft och Stokke Tripp Trapp.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 21 till
  • Laddar…
Snyggt. Bättre än bra.

nanowire nanowire skrev:
Lillen måste sitta stadigt i sadeln och det finns ingen gräns för tid och resurser jag kan tänka mig att lägga för att spara en hundring.
Du får tillverka fler och sälja för 90:- styck.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får tillverka fler och sälja för 90:- styck.
Men gud, att jag inte tänkte på det!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Gott och blandat från veckan. Börjat sätta golvspån i badrummet på ovanvåningen, sista rummet i huset som är ofärdigt såhär 8 år efter inflytt😅

Slängde också ihop en skärbräda till min mors sambo som tack för virket och bandsågen jag fått av honom, lönn och valnöt. 40mm tjock, 48x30cm

• Golvspån har lagts på reglar i ett ofärdigt badrum. Rörinstallationer är synliga i väggen.
    Skapa konto
  • Skärbräda i lönn och valnöt på 40mm tjocklek, 48x30cm, med kniv ovanpå, gjord för att tacka för virke och bandsåg hjälp.
    Skapa konto
  • Skärbräda i lönn och valnöt med två smala mörka ränder, liggandes på ett beige underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
bryggstun och 11 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Har uppdaterat hyllsystemet här hemma i garaget. Nu slipper man dra ut plastlådan med pant varje gång man ska göra sig av med tomburkar. Dessutom i rätt höjd så 2,75 åringen som gärna hjälper till också når!

Redigerat:
  • Gilla
e02jr och 4 till
  • Laddar…
Svarvat en knopp i körsbär till ratten för höj och sänkning av pelarborren. Konstaterade att chucken på svarven slår på någon millimeter så hålet blev offcenter men det får duga i verkstaden.
Trähantag i körsbär monterat på metallratt för höj- och sänkfunktion på pelarborr i verkstad.
Skapa konto
Svarvad knopp i körsbär monterad på en ratt för pelarborrens höj- och sänkningsmekanism i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Ändträfräsjiggen briljerar. Inte jätteofta jag plockar fram den men när jag gör det löser den ofta någon uppgift ganska enkelt, som varit riktigt trixig på annat vis.

Idag radiefräsning på ändarna av några vinklade lister. Vet i tusan har jag skulle gjort det annars.

Ändträfräsjigg med DeWalt-router, fixerad med klämmor på en arbetsbänk i verkstadsmiljö, omgiven av trä- och snickeriverktyg.
Skapa konto

En närbild av en ändträfräsjigg, som används för radiefräsning av vinklade lister, monterad på en arbetsyta.
Skapa konto

Närbild av en ändträfräsjigg med ett trästycke som har rundade ändar efter radiefräsning.
Skapa konto

Närbild av ändträfräsjigg använd för radiefräsning på vinklad list av trä, med synliga verktygsdetaljer och trästruktur.
Skapa konto

Vinklade lister med rundad ändträfräsning ligger på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
SvanteC och 10 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vet i tusan har jag skulle gjort det annars.
Slipkloss med sandpapper. 👍

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.