TorpAnders TorpAnders skrev:
Fällt och kvistat 45 granar av 300.
Bli nog klar till nästa helg.
[bild]
Du är ute i fel säsong, här i storstan kostade en enkel krans av granris till ytterdörren 250kr runt första advent. Kan du spara riset så det ser lika grönt och fint ut i december kan du göra dig en förmögenhet 🙂

• Gilla
  • Haha
Putte G... och 4 till
  • Laddar…
Monterat nya ug(n)en, fick byta från perilex till enfas uttag.
Borrmaskin, kabel och eluttag på ett bord, används för att byta från perilex till enfas för installation av ny ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggd Siemens-ugn installerad i kök, byte från perilex till enfas uttag. Reflekterande glas och köksinteriör synlig.
Skapa konto

Allt detta pga att den 17år gamla inbyggnadsmicron lämnade in...
Ugnen beställdes för drygt 1 mån sedan men beräknat leveransdatum hölls på dagen.

Tack @Frustrator 😘

Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Monterat nya ungen
Har du hittat något bra fäste? Mina bara springer runt hela tiden..

• Haha
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Byggt om sågen lite.

• En ombyggd bordssåg med ett förbättrat arbetsbord och måttangivelser i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
Har använt slägga och 13 nyckel till ett smått fantastiskt problem.
En axel fick tydligen inte sin låsning för 4 år sen när den monterades, så den har vandrat i sidled. Den kom först bara nån cm tills en rostfri plåt stoppade dess framfart, men sakta o säkert har axeln nött sig igenom och vandrat vidare.
Axeln är 20 mm i rostfritt och tillhör en rullport, den surrar alltså inte konstant, utan snabbt i 2 sek åt ett håll (öppnar) sen 5 sek sakta åt andra hållet (stänger)
Hur många gånger per dag denna port öppnar vet jag inte, men det borde krävas några gånger för att komma igenom 1,2 mm rostfrit med en slät axel !!!
Rostfri axel har nött sig genom plåt på en rullport, visar misstag vid montering när låsning saknades. Axelns rörelse orsakar slitage.
Skapa konto
Närbild av en rostfri axel som nött sig genom en gul yta, del av en rullport, på grund av bristfällig låsning under installation.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Jag har fortsatt bygga luckor till köket, no 9 och 10 på bänken.
Jag har kommit fram till att det smidigaste sättet att borra för gångjärnen är det som syns på bilden. Djupstoppen är plastdistanser.
Markerar centrum för 35 mm-hålet. Borrar med libell mot maskinen. Sedan använda ett slaktat gångjärn som mall för var de två 8 mm-hålen ska vara. För mig går det snabbare än med pelarborr.
Borrmaskiner och verktyg för att borra gångjärnshål i köksluckor, med mall och plastdistanser på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Vikdalen99 och 10 till
  • Laddar…
Byggt egna hyllplan till IKEAs Ivar-system för att få mer förvaring i vårt skafferi.

Kap- & gersåg, sticksåg och handöverfräs har fått arbeta på hyllorna.

Självbyggda hyllplan av trä i ett organiskt skafferi med köksredskap, förvaring i lådor och staplade plåtburkar.
Skapa konto

Rummet är definitionen av funktion över form

• Gilla
saabdea och 6 till
  • Laddar…
Kul att det äntligen kom lite snö så dottern kunde åka pulka, synd bara att jag behövde sätta lister.
Cirkelsåg utomhus täckt med paraply och snö nära husväggar.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 11 till
  • Laddar…
Rickard.
Påbörjat chuckbyte på svarven idag men först på agendan var att piffa till den lite så den svarvar så bra som möjligt helt enkelt. Började med att justera mässingsmuttern till tvärsliden och (tillfälligt) fått ner vändglappet till minst hälften av vad det var och bytt ut dom gamla trasiga "gibb-skruvarna" till nya uppgraderade med låsmuttrar. Rymdes mutter på 8 av 9 och det gjorde stor skillnad i hur lätt det var att få rätta känslan.

Gammal svarv i metall med nya låsmuttrar och justerade mässingsmuttrar, uppgraderade gibb-skruvar syns monterade på tvärsliden i två vinklar.
Skapa konto

Näst på tur var att spänna upp kanske det sista jobbet den gamla chucken ska få göra vilket är att svarva ner baksidan av dom två chuckflänsar jag tänkt använda. Svarvade ner 3mm vilket motsvarar ungefär ett varv på gängan vilket ger ganska mycket mer yta som hjälper till att driva chucken, misstänker att spindelnosen ser lite annars ut på South Bend-svarven som denna snällt sagt är inspirerad av.

Avslutar med en idiot check så det blev som tänkt innan jag tar loss den ur chucken, resten av arbetet görs med flänsarna monterade direkt på spindeln.

Bilder av svarv med nytt chuckbyte, inställning av mässingsmutter, justerade gibb-skruvar och bearbetning av chuckflänsar. Verktyg i bruk.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 9 till
  • Laddar…
Slängde ihop en bricka från lite spillbitar av hyllplan, med teak-lackbets och ett lager golvlack

Åttakantig träbricka, gjord av spillbitar och behandlad med teak-lackbets och golvlack, placerad på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Vikdalen99 och 13 till
  • Laddar…
Min senaste produkt från Bosch, varken grön eller blå
En väggmonterad batterihållare i trä, full av AA-batterier, med ett fåtal etiketterade nivåer.
Skapa konto

utan vit Bosch (lastpallen som kylskåpet levererades på)

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Insåg för ett tag sedan att ask är ett väldigt trevligt träslag, så nu håller jag på med lite olika repriser på gamla byggen i just ask. Dels för att jag är inne i vad framtida möbelsnickarhistoriker kommer benämna som ”den prisbelönte möbeldesignerns tidigljusa period”, men också för att jag lär mig minst lika mycket på att bygga samma sak en andra gång, som jag gjorde den första.

Ännu en te-förvaring på gång från en snickare som inte dricker te. Jag avskyr cigarrer också, så jag får väl bygga några humidorer som nästa projekt.
Träskivor av ask med blå tejp på en arbetsbänk; i bakgrunden syns en surfplatta med bilder av träprojekt.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
kashieda och 16 till
  • Laddar…
Idag färdigställde jag projekt kattstuga, byggd på spillbitar av reglar, slumpmässigt virke från garaget, trästickor från Biltema för panel och en matta från Rusta för taket.

Fick även damma av mina mellanstadie-sykunskaper för att sy bäddarna då frun är bortrest.

Handbyggd kattstuga med golv av spillvirke, trästickor som panel och en matta som tak. En katt svans sticker ut från stugan.
Skapa konto
Hemgjord kattstuga av spillmaterial, med trästickor för panel och mattklädd topp, synlig inredd madrass.
Skapa konto
Kattstuga byggd av trästickor och spillbitar, med mönstrad väggpanel, färdigställd som DIY-projekt.
Skapa konto
Två katter på och bredvid en hemmabyggd kattstuga av trä med panel av trästickor, ett tak av matta och en sydd bädd inuti.
Skapa konto
Katt ligger i en hemmabyggd kattstuga, byggd av diverse träbitar och med ett tak av matta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
hobbs och 20 till
  • Laddar…
"Byggt" ett verktygsstativ.
I praktiken limmat på skivmaterial på utsidan av en hurts för att öka stabilitet, vikt och ge fäste för hjul. Jag var ett tag nere i fem lediga f-tvingar och en limknekt så paniken var nära. :D
Största svårigheten var att jag skaffat gubbglasögon (progressiva) så linjer "flyttade sig" och raka bitar såg krokiga ut. I verkstan spelar det mindre roll och det är bra övning.

Ev dyker det upp bilder när hjul, bänkskiva och maskin är på plats.

• Gilla
Klabboy och 2 till
  • Laddar…
Pillat vidare med pelarborren, det dröjer mellan gångerna. Hängt på motorn och börjat kolla på det elektriska.
Äldre pelarborrmaskin i ett verkstadshörn, med sladdar och verktyg på bänken intill. En lampa lyser över arbetsytan.
Skapa konto

Motorn har två hastigheter, i läge ett så är tre ledningar inkopplade och i läge två så är alla sex kablar inkopplade. Hur ska man koppla detta i motorn. Har sex kopplingspunkter i motorn som heter U, V och W samt U1, V1 och W1.
Diagram av motorkopplingsschema med etiketterade kopplingspunkter U, V, W, U1, V1, W1, och symboler för fasanslutningar R, S, T.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.