358 läst ·
7 svar
358 läst
7 svar
Vad händer med cirkulationspumpen när reglage är mellan asta lägen?
Har en Grundfos cirkulationspump(UPS 15-40) och undrar vad som händer med pumpens funktion om man har reglage i läge mellan de tre hastighetslägena? Hastighet mellan lägena? Stannar den, låser sig, frirullar? Bifogar bild.
Redigerat:
Vill mest förstå då jag märkte att ljudet från kompressorn i vår nyligen installerade VP (Bosch frånluftsvärmepump 3800i EW) är olika mellan de tre fasta lägena och mellan lägena tystast. Efter inlägget här drog jag ut stickkontakten och då var det typ samma som mellan de fasta lägena så drar slutsatsen inte driver mellan lägena. Sen om pumpen är frisk blir nästa fråga, skall lägena påverka hur kompressorn låter, olika motstånd i systemet den jobbar mot kanske.L lordi skrev:
den stannar mellan lägena och det enda som sker i de olika lägena är hur snabbt den pumpar runt vätskan i rören på läge 1 sakta på läge 3 snabbt. Har du radiatorer så blir skillnaden mellan framledning och retur störst i läge 1 och minst i läge 3
Det borde inte påverka kompressorljudet nämnvärt. Kanske något om den får jobba hårdare vid ett högre vätskeflöde.M mbn skrev:Vill mest förstå då jag märkte att ljudet från kompressorn i vår nyligen installerade VP (Bosch frånluftsvärmepump 3800i EW) är olika mellan de tre fasta lägena och mellan lägena tystast. Efter inlägget här drog jag ut stickkontakten och då var det typ samma som mellan de fasta lägena så drar slutsatsen inte driver mellan lägena. Sen om pumpen är frisk blir nästa fråga, skall lägena påverka hur kompressorn låter, olika motstånd i systemet den jobbar mot kanske.
Men är den här pumpen till ett golvvärmesystem och sitter externt monterad? Har du ett kombinerat system med golvvärme och radiatorer?
Golvvärme, externt monterad i skåp med blandningsventiler, kombinerat golvvärme på nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.L lordi skrev:
Klicka här för att svara