Cirkpumpen började låta. För lågt tryck i systemt ( 0 )
Fyllde på, för mycket, c:a 2 atm, lät det vara så.
Efter en tid upptäcke jag att säkerhetsventilen började läcka. trycket upp i 3 atm.
Tömde ner till 2 atm. kollade att "påfyllningskranet" var ordentligt stängd.

Trycket fortsatte att öka långsamnt.
Tömde ner till 1,5 atm,
Kollade idag, trycket nästan 0 atm.
Fyllde på till 0.3 atm

Vad är det som pågår, något förslag ??

Du får ta en svämg med att kolla exspansionskärlet till att börja med. Under en plastplugg finns det en bilventil, peta till på piggen, det det ska pyas till lite med luft, kommer det vatten sä är det punka på menbranet i det och bara byta. Är det luft så kan du fylla på med en pump som har en manometer. När du pumpar i luft så kommer trycket att öka, tappa ur mer vatten. Kärlet ska var tomt på vatten och trycket i det ska vara på ca 0,6 bar. Sen fylla på med vatten till ca 1 bar igen.
Är du med

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
Om det inte finns luft i kärlet, så är det stumt. Vatten går inte att komprimera. Då när vattnet värms, ökar trycket och säkerhetsventilen öppnar, pyser ut lite vatten och trycket sjunker snabbt. Det behövs inte många centiliter för att trycket ska åka JOJO.
För att kolla om det är läck mellan VV och värme. Tappa ur till ca 0,5 bar, ökar trycket markant efter en tid. På ventilröret som nog sitter nertill, finns en ventil som det står nog avstängning på. Den är för att stänga av vatten till VV, stäner du den och trcket inte ökar, så har du en pyspunka mellan VV och värme. Är det så kan den vara stängd, reultatet blir ingen VV men KV finns. Det går även att stänga av ventilerna på inkommande vatten, blir samma resultat med att trycket står kvar, men inget vatten i huset. Du får prova hur det blir.

EDIT Läste din tidigare tråd och om du fick till det då, så det nog nu mera pyspunka kommit nu. Ny tank eller ny VP blir det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Feldiagnos !
Det är cirkpumpen som läcker. Min fix från 2019 håller forfarande :)
Pumpen är en Wilo RS25/6-3 C, verkar vara 130mm, Var köper man en sådan snabbast ?

R rehn skrev:
Feldiagnos !
Det är cirkpumpen som läcker. Min fix från 2019 håller forfarande :)
Pumpen är en Wilo RS25/6-3 C, verkar vara 130mm, Var köper man en sådan snabbast ?
Men var läcker den. finns väl bara ett ställe, i skarven mellan själva pumpen och pumphuset.
Byggmått är 130 mm och koppling säkert 40 mm, du behöver inte köpa en RR för flera tusen kronor.
Det finns dom som är lika bra på billiga varuhuset. Sitter det avstängare före och efter pumpen, så kan du byta själv. Ett foto på änden av pumpen och på kopplingarna säger allt vad du har.

Läckande cirkulationspump gör inte att trycket ökar från 2 bar till 3+ bar.

Är det rätt storlek/volym på expansionskärlet i förhållande till värmesystemets totala volym samt att det är rätt förtryck i expansionskärlet i förhållande till det statiska trycket (höjden) så ska inte trycket i systemet variera.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
>"Läckande cirkulationspump gör inte att trycket ökar från 2 bar till 3+ bar."<
Sjävklart inte, det är ett annat problem, Det märkliga är dock att problemen verkar
ha uppstått samtidigt

Det ser ut som pumpen läckeri skarven mellan själva pumpen och pumphuset, som du säger.
Biltema har den här:
Cirkulationspump Pro Tech 25-6-130, Jag vill inte kosta på systemet för mycket då det är c:a 15 år gammalt.
Det jag har är en WILO RS25/6-3 C

R rehn skrev:
>"Läckande cirkulationspump gör inte att trycket ökar från 2 bar till 3+ bar."<
Sjävklart inte, det är ett annat problem, Det märkliga är dock att problemen verkar
ha uppstått samtidigt

Det ser ut som pumpen läckeri skarven mellan själva pumpen och pumphuset, som du säger.
Biltema har den här:
Cirkulationspump Pro Tech 25-6-130, Jag vill inte kosta på systemet för mycket då det är c:a 15 år gammalt.
Det jag har är en WILO RS25/6-3 C
Och kostar ca 1500 kr, bara köpa och byta. Viktigt med bygglängden. Det är en O-ring i skarven och dom brukar inte börja läcka.
Är det s.k uionkopplingar på pumpen, dom kan läcka lite i axeln när dom stängs, men täta när dom öppnas.
Skulle dom droppa efter byte av pump, så kom tillbaka, går att fixa det med.

EDIT Men ökar trycket konsstant, så är det något med pyspunka mellan VV och värme, eller att påfyllningsventieln pyser lite.
Kan bli om man inte rört den på länge och börjar röra den. Stäng då inkommande vatten och se vad som händer med trycket.

OK Tack för info Lite funderingar....
Nu har ny cirkpumpen från Biltema varit i gång några dagar.
Jag exercerade påfyllningsventilen, verkade hjälpa, nu håller sig trycket konstant.
Men det verkar vara lite dålig fart på nya cirkpumpen, blev tvungen att sätta den på högsta
fart för att få ner värmebärar-diff till acceptabel nivå, måhända är något man bör förvänta sig med en billig pump.

Om den gamla pumpen: den läckte i skarven på pumphuset, borde det inte har räckt med
att byta ut packningen?? Jag hittar dock inga lämpliga packningar när jag söker, är måhända
orsaken till detta att det är obra att förnya packningen ?? eller ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.