Nytt värmesystem

• Kör på med F370, lappa o laga tills den helt dör

2 Röster 100,0%
  • Installera bergvärme

0 Röster 0,0%
  • Investera i bättre FLVP tex Nibe F735

0 Röster 0,0%
  • Investera i bättre FLVP + acktank

0 Röster 0,0%
  • Nåt annat

1 Röster 50,0%
  • Antal röster
    2
Hej,

Bor i villa i Göteborgstrakten, 200 kvm byggd 2001. Just nu har vi en Nibe F370 som enda värmekälla. 4 pers i hushållet, radiatorburen värme, ingen pool/spa eller solceller. Total elförbrukning för hushållet har legat runt 13 MWh per år de senaste åren. Styr värme och varmvattenproduktion med NibePI/home assistant.

Jag vet att F370n i stort sett bara kör på elspets på vintern så den är ju inte jättebra. Dessutom är den från 2017 så kompressorn lär väl lägga av snart. Därför funderar jag på vad man bör ersätta den med.

Vi kan ju så klart fortsätta med F370, reparera kompressorn när den dör och sen köra på tills den inte är lönt att reparera längre. Relativt låg investering men högre elkostnad. Känns inte som att elpriserna kommer gå ner de närmsta åren... Kan ju så klart dra ner på värmen när elpriset är högt men WAF (wife acceptance factor är låg...)

Ett (billigt) alternativ är ju att sätta upp en LLVP men vi är inte så sugna på det eftersom det inte kommer värma hela huset speciellt effektivt + fult och brötigt med inne- och utedel.

Av samma anledning tror jag inte LVVP är ett alternativ eftersom man då får en ful och brötigt utedel.

Bergvärme känns inte som att det kommer löna sig.

Ett alternativ jag funderat på är att byta F370 mot en bättre FLVP, tex Nibe F735, redan när kompressorn går sönder på F370. Dyrare investering än att behålla den gamla FLVPn men borde ge lägre elkostnader framöver. Ev om det går skulle jag gärna även koppla på en ackumulatortank till den. Tänker att man kunde använda den som ett slags batteri för att värma upp vattnet när elpriset är lågt och sedan använda det när elpriset är högt (ett elbatteri känns inte aktuellt eftersom jag har svårt att se hur det ska betala av sig inom sin livstid). Bonus vore en större mängd varmvatten som kan behövas nu när barnen blir tonåringar och går från att inte vilja duscha till att vilja duscha alldeles för länge... 😁 Är detta ens möjligt/vettigt?

Vad skulle ni göra?

Finns ingen anledning att byta i tro att kompressorn skulle gå sönder 'snart' när det bara är 9 år gammalt - den kommer med stor sannolikhet hålla minst 5 år till förmodligen 10 år till och kanske långt över det.

Har en arbetskamrat som var i samma tankar med en 'uråldrig' FLVP och börja bli nervös för den, och börja ta in offerter - jag sa till honom, titta på ny lösning när den går sönder - även nya maskiner kan gå sönder och alltid i situation när det är som mest olämpligt för båda oavsett - det är snart 10 år sedan och arbetskamraten kör fortfarande på den urgamla maskinen, han har förmodligen sparat in mer pengar på att köra på den gamla, ekonomiskt avskrivna maskinen, än vad en helt ny anläggning skulle kosta redan...

Din elförbrukning är inte så överdådig att att det känns akut att behöva göra något åt det, då de flesta nyinvesteringar du gör kommer förmodligen kosta mer än vad de besparade 1-2 MW kommer betala de närmaste 10 åren.

LLVP kan man förvisso också installera, då dess värde finns på sommaren när det är > 30 grader varm både på in och utsidan gör den värdefull och kan också minska kostnaden för elspetsen en bit även på vintern, men det beror också på hur mycket elspets du faktiskt förbrukar.

När det gäller estetiska aspekter med tex LLVP så får det vägas mot nyttan man kan tycka att det ger - när det var +30 och varmare utomhus så väger den estetiska biten väldigt lite mot nyttan för min del.

LLVP som AC på sommar är modellen när du väl har den så vill du aldrig mer vara utan en sådan - även om man innan dessa deklarera högt för alla att AC är onödigt då det max går ett par veckor på sommaren som det behövs...

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
vill minnas att ”medellivslängden” för en värmepump är 17 år.

Ja men vad jag läst är medellivslängden för kompressorn ungefär halva den tiden. Men det är ju klart, man kan ju ha tur och den tuffar på i många år till.

Tanken var mest vad man ska göra när kompressorn fallerar. Investera i en ny, eller byta hela pumpen.

A aquamera skrev:
Ja men vad jag läst är medellivslängden för kompressorn ungefär halva den tiden. Men det är ju klart, man kan ju ha tur och den tuffar på i många år till.

Tanken var mest vad man ska göra när kompressorn fallerar. Investera i en ny, eller byta hela pumpen.
Tror nog du läst fel. Men har du otur så packar kompressorn tidigare.
Jag har en släkting som säljer VP och han hävdar att 17 år är snitt på en VP, kan så klart variera flera år åt båda hållen. Och det är kompressorn som är det som slits, förvisso växelventilen och pumpar, men det är billigt jämfört med en kompressor.
Men den lär hålla längre än tio år.

• Gilla
aquamera
  • Laddar…
Läste det på Nibes hemsida. Men de kanske bara vill sälja nya värmepumpar 🙂

Generellt brukar man säga att det är lönsamt att reparera till och med att värmepumpen är minst 16 år. Efter det byter man vanligtvis ut den om man drabbas av en dyr reparation.

Att byta ut kompressorn är normalt att göra efter ungefär halva livslängden, dvs ca 8-12 år, därför kan det vara bra att ha lite extra koll på kompressorn.

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter...ar-dags-att-byta-till-en-ny-franluftvarmepump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.