Sommaren 2024 skruvade jag upp en bräda på väggen inne i mitt snickeri/ förråd i fd. ladugården. Den har burit några mindre krokar för småsaker och var fäst med tre skruvar, sannolikt från byggmax.
Igår låg den på golvet.
Torr putsad vägg av lättbetong anno tidigt 1900 tal, torrt utrymme, inget annat har rostat där inne på 20 år.
Sprucken bräda med en enda skruv synlig, tidigare använd för att fästa krokar på en torr lättbetongvägg i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig skruv kvar i träbräda, troligen från ett tidigare montage, mot bakgrund av en arbetsyta i ett snickeri/förråd.
Skapa konto
Rostig skruv delvis utdragen från en träplanka, visar skadebilden efter bräda föll från väggen i snickeri/förråd.
Skapa konto
Närbild av träbräda med rostig skruv och svarta märken på ytan.
Skapa konto
Tre skruvar placerade vertikalt på en träyta, vissa med rost. Bakgrunden är en putsad vägg.
Skapa konto

Hej

Väldigt lätt att misstänka att skruvarna är tillverkade av en mycket dålig metall eftersom alla verkar ha korroderat. Eller att ytbeläggningen varit dåligt utförd.

Är du verkligen säker på att betongen är så torr som du tror? Eller har någon använt brädan för att göra armhävningar och skruvarna till slut blivit utmattade och brutits av?

Har använt tusentals träskruvar för utomhusbruk från Biltema i trädgården där ett antal brutits av, på grund av ojämna krafter. Men ingen av dem har rostat var jag minns utan de har helt enkelt brutits av.

Jo jag har som sagt andra saker i väggarna och i utrymmet som inte rostat överhuvudtaget på 20 år.
Ingen har våldat sig på brädan heller de ser ju nästan ut att ha attackerats av syra, har aldrig sett något liknande,

Jag har dessutom demonterat andra skruvar (fransk) och spikar ur väggen som sitter med träplugg sedan minst 70 år tillbaka och de är intakta..

Då borde det vara en mycket dåligt ytbehandlad skruv du använt. Ytbehandlingen ser ju ut att ha lossnat i flagor från den mittersta skruven på bilden med de 3 som gått av.
Hur det sedan kommer sig att metallen korroderat i den torra väggen för någon annan spekulera kring. Bara att hoppas att samma skruvar använts för att sätta fast något viktigt.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo jag har som sagt andra saker i väggarna och i utrymmet som inte rostat överhuvudtaget på 20 år.
Ingen har våldat sig på brädan heller de ser ju nästan ut att ha attackerats av syra, har aldrig sett något liknande,

Jag har dessutom demonterat andra skruvar (fransk) och spikar ur väggen som sitter med träplugg sedan minst 70 år tillbaka och de är intakta..
Det är metallblandningen i dina skruvar som inte "tålt" den luftfuktighetsförändringen som blir en lada över året, eftersom dina lättbetong/Siporex/blåbetong block släpper kalk, kisel mm som reagerar med "dåliga" metallblandningar.

Förr när man använde Klippspik i lättbetong-block, så var alltid spiken av en hög kvalitet.
Då doppade man spiken i stark saltlösning före man slog i den, för att den kemiska reaktionen som skedde gjorde att spiken redan timmar efter satt betydligt bättre. (vid montering av köksöverskåp & liknande)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.