Hej!

Vi har en massa gamla teakfönster som ska slipas, oljas och kittas om.
Linoljekitt är förstahandsvalet. Men hur gör man med dessa fönster som ju inte ska målas, utan bara oljas med kinesisk tungolja. Fönsterkittet blir då uppenbarligen inte övermålat. Nån som har erfarenhet, tips, alternativ? Med tanke på mängden fönster vill man gärna hålla det enkelt 😁

Ena bilden visar ett nyoljat och nykittat fönster. Andra bilden visar baksidan på ett ej oljat fönster.

(Det är svårt att se hur det är gjort förra gången då det var så länge sedan att kittet är väldigt slitet.)

Det ser ut som ni behöver ett färgat kitt.

Färgat linoljekitt används främst för att matcha mörkt trä (som ek eller teak) eller för att efterlikna gammaldags järnmönja. Det går att köpa färdigt kitt eller blanda eget. Det traditionella och säkraste sättet att färga kittet är att knåda in torrpigment i ofärgat linoljekitt.

Alternativ:
  • Färdigt kitt: Det finns specifika fabrikat som erbjuder mörkare kitt.
  • Torrpigment: För att färga själv köper du pigment hos välsorterade byggnadsvårdshandlare eller färgaffärer (ofta järnoxider för svarta, bruna eller röda nyanser).

Så färgar du ditt eget kitt:
  1. Tag en lämplig mängd ofärgat linoljekitt.
  2. Strö lite torrt pigment över kittet.
  3. Knåda kittet noggrant för hand (använd gärna plasthandskar) tills pigmentet är helt jämnt fördelat och kittet har en homogen färg.

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Ja, det är bra tips, tack! (Sen ska det sägas att kittet är lite mörkare "i verkligheten".) Jag har försökt leta efter färdigfärgat kitt utan att hitta något. Fråga 1: Vet du något märke/försäljare? :)

(Att blanda pigment själv är nog inget alternativ är jag rädd, vi funderade på det faktiskt men det låter lite tidskrävande men jag kanske har fel :) det är ca 280 fönsterrutor totalt om man räknar varje småglas...

Fråga 2: Skulle du därmed säga att det är i sig onödigt att måla över fönsterkitt med färg? :)
Tack för alla svar!

Blanda eget kitt, det är inte svårt och du kan färga det efter eget tycke

F fribygg skrev:
Blanda eget kitt, det är inte svårt och du kan färga det efter eget tycke
Haha jag får väl prova då 😀

S stomi skrev:
Fråga 2: Skulle du därmed säga att det är i sig onödigt att måla över fönsterkitt med färg?
Inte helt onödigt i de fall då det faktiskt passar att göra det. Men inte heller helt nödvändigt.

Så i ett fall som ert där det uppenbart passar bättre att inte göra det så är det inte något problem med att låta bli.

Är väl lite större risk att det ska bli fågelätet och behöva lappas i. (men det kan målat kitt också bli)
Sen tror jag kittet kan åldras fortare (UV-ljud direkt på kittets linolja istället för på färgens så det är den som bryts ner först). Skulle tro det innebär att det kan behöva göras om snabbare i alla fall där det är kraftigt solexponerat läge. Och då kan man inte bättra lika enkelt och dolt med att lappa skavanker och dra på ny färg. Kan nog gå att som underhållsåtgärd lägga på ett lager linolja på samma sätt som man kan göra på matta fasader? (pyssligt dock att hålla glaset rent)

För övrigt toksnyggt med nyoljat teakfönster.

rå linolja och krita, färgat pigment till önskad kulör. blanda gärna i en ziplockpåse

Har inte prövat själv att göra färgat kitt då våra fönster är vanliga målade, men tycker att beskrivningen låter väldigt enkel. Man bör ju ändå knåda kittet innan det läggs på och att då strö på lite pigment och blanda in låter ju som minimalt merarbete. Om man dessutom som ni har trärena fönster så de inte behöver målas så sparar man ju massor med tid ändå.

Tack för alla fina svar! Vi provade att färga genom att droppa in lite linoljefärg och blanda, var inte så jobbigt som jag först trodde!😄

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.