2 520 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad hade ni gjort med denna rötna gavel? nytt trä, eller plåt? *bild*
Mina stackars södergavlar mår inte bra, mest orolig är jag för denna.
Tänkte ge byggnaden nytt plåttak sen till sommaren och borde även fixa gaveln isf
På insidan så är det reglar och bärande likt stockar. Vissa bitar är stockarna lite mjuka.
1. Jag gissar på att vad man än väljer mellan plåt och trä, så bör den gamla panelen bort?
2. Att jobba med trä borde väl vara lättare nu när det rör sig om fönster och dörrar?
3. Skulle plåtvägg mot söder bli ett elände gällande knäppningar?
4. Hur bygger man med plåt. Mycket nya reglar? Måste jag isolera insidan?
- Andra våningen användes för spannmål. Ifall det används som det igen så anar jag att det inte är bra med glödhet plåt?
Visa bilaga 75607
(klicka för större)
Tänkte ge byggnaden nytt plåttak sen till sommaren och borde även fixa gaveln isf
På insidan så är det reglar och bärande likt stockar. Vissa bitar är stockarna lite mjuka.
1. Jag gissar på att vad man än väljer mellan plåt och trä, så bör den gamla panelen bort?
2. Att jobba med trä borde väl vara lättare nu när det rör sig om fönster och dörrar?
3. Skulle plåtvägg mot söder bli ett elände gällande knäppningar?
4. Hur bygger man med plåt. Mycket nya reglar? Måste jag isolera insidan?
- Andra våningen användes för spannmål. Ifall det används som det igen så anar jag att det inte är bra med glödhet plåt?
Visa bilaga 75607
(klicka för större)
Redigerat:
först skall du kolla hur bottenregeln ser ut och även stående.
ser det ut så där kan mer ha röta.
billigast plåt och dyrast trä enligt mig. sen tycker jag trä är snyggast.så jag skulle ta trä.
1 gammelpanel bort
2 nja du behöver göra samma monent.
3 gör du vägg konstruktionen bra får du inga(inte som du tänker iallafall) knäppningar.
4 hur du bygger med plåt beror på vad för plåt. men förmodlingen kommer du bygga som med trä. eventuellt skillnad i spikregelstjocklek.
ser det ut så där kan mer ha röta.
billigast plåt och dyrast trä enligt mig. sen tycker jag trä är snyggast.så jag skulle ta trä.
1 gammelpanel bort
2 nja du behöver göra samma monent.
3 gör du vägg konstruktionen bra får du inga(inte som du tänker iallafall) knäppningar.
4 hur du bygger med plåt beror på vad för plåt. men förmodlingen kommer du bygga som med trä. eventuellt skillnad i spikregelstjocklek.
Tycker absolut trä. Det är ett fint uthus och synd att sätta plåt på det. Som det ser ut av fotot så är det en hel del av panelen som inte behöver bytas och då blir det betydligt billigare att laga i där det är dåligt och sätta ny läkt och sen på med slamfärg. Södersidan är utsatt men genom att måla om lite oftare så solen inte kan påverka panelen i samma utsträckning klarar sig väggen i princip hur länge som helst. Se till att det inte sugs upp fukt från marken också genom att hålla bort växtligheten. Nertill skulle man kunna såga av brädorna en bit upp och lägga liggande istället vilket även det sparar in massor med tid och pengar. Tycker man inte det är snyggt kan man skarva i med stående brädor nertill.
Klicka här för att svara