1 835 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Vad hade ni för timpris i januari?
97,19 öre per kWh, mot 106,68 med rörligt (Vattenfall hade lägre snitt än spotpriset, riktigt imponerande av kunderna). 9% lägre alltså på 2571 kWh.
Så 2571 *(106,68-97,19)*1,25/100 = 305 kr i besparing på en månad. Definitivt värt det.
Tittar man bakåt så ligger jag på runt 10% besparing eller mer varje månad, exempelvis i september hade jag 20% besparing (men det var ju på ett mycket lägre pris).
Tittar man då på årsbasis så hamnar jag på (kraftigt förenklat) 10% rabatt på mina 20 MWh förbrukning. LÅt oss säga att jag sparar 7 öre före moms i snitt (det ligger där någonstans) då blir det 20000*0,07*1,25 kr = 1750 kr per år. Det verkar stämma rätt bra med mina tidigare beräkningar.
Och iom att jag genom att vara "smart" också sparar på effekttariffen (ett par tusenlappar per år) så blir det rätt mycket pengar ändå...
Så 2571 *(106,68-97,19)*1,25/100 = 305 kr i besparing på en månad. Definitivt värt det.
Tittar man bakåt så ligger jag på runt 10% besparing eller mer varje månad, exempelvis i september hade jag 20% besparing (men det var ju på ett mycket lägre pris).
Tittar man då på årsbasis så hamnar jag på (kraftigt förenklat) 10% rabatt på mina 20 MWh förbrukning. LÅt oss säga att jag sparar 7 öre före moms i snitt (det ligger där någonstans) då blir det 20000*0,07*1,25 kr = 1750 kr per år. Det verkar stämma rätt bra med mina tidigare beräkningar.
Och iom att jag genom att vara "smart" också sparar på effekttariffen (ett par tusenlappar per år) så blir det rätt mycket pengar ändå...
Vad menar du?Jarlingar skrev:
Kvartspriser och jag väljer att använda så mycket el som möjligt till lågt pris (främst på nätterna). Jag har två elbilar och en laddhybrid, en badtunna som håller 40,5 grader minst en gång per dygn året om. Dessa styr jag till natten/billigt pris och utom effekttariff (om jag inte badar i badtunnan, då får den köra på dagtid). Jag kör även VV-tillverkning på billiga timmar (det var extremt enkelt att få till på min FLVP, jag kopplar bara in ett extra motstånd i en temp-sensor med ett relä när jag inte vill tillverka varmvatten pga elpriset/effekttariffen.
Inte svårt alls faktiskt.
Ja jag undrade helt enkelt vad du aktivt gör för att få billigare spotpris.
För mig så är bergvärmen den stora förbrukaren så jag har liksom inget att flytta till billigare timmar.
Kanske att det går ställa in i min Nibe 1255 vilka tider den får göra varmvatten?
För mig så är bergvärmen den stora förbrukaren så jag har liksom inget att flytta till billigare timmar.
Kanske att det går ställa in i min Nibe 1255 vilka tider den får göra varmvatten?
Om du inte vill styra aktivt utifrån spotpriset så kan du åtminstone använda nattsäkningsfunktionen för att sänka temperaturen någon grad på dagen och höja den på natten.Jarlingar skrev:
Så många äpplen och päron i den här tråden att det är svårt att få ut något vettigt av den. Blandas hej vilt mellan rent elpris, inklusive allt, inklusive påslag men utan moms/skatt osv..
Tror jag efter att skummat vilka priser folk presenterar.
Tror jag efter att skummat vilka priser folk presenterar.
Det finns lite olika begrepp att hålla koll på
Medelspotpris - Priset i genomsnitt per timme på elbörsen
1) Ingen privatperson kan handla på elbörsen utan för alla kunder tillkommer kostnader
2) Det här är medel, det tar inte hänsyn till att de flesta av oss är vakna en viss del av dygnet och då är ofta elen dyrare i snitt, dvs 06-22 har ofta högre medelpris än 22-06
3) Det tillkommer flera avgifter för att få el från spotpriset till privatkund, det är inte bara elhandlarens vinst utan diverse ytterligare avgifter och såklart moms, samt förbrukningsprofilen som kommer av att mindre el används på natten.
Det betyder att om man lyckas få sitt eget pris att slå medelspotpriset på nordpool så har man framgångsrikt flyttat många av sina förbrukare.
Mitt medelpris inkl moms för januari var 1,38kr/kWh i SE3, Tibber säger att genomsnittet för deras kunder som alla har kvartspriser var 1,48 kr/kWh.
Vattenfalls pris för sina kunder med rörligt elhandelsavtal var 1,63 kr/kWh för januari även om priset på nordpoolspot som medel för månaden var 1,0845 kr/kWh som då är exklusive moms och alla andra omkostnader samt påslag.
https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/rorligt-elpris/historik-rorligt-elpris/
1) Ingen privatperson kan handla på elbörsen utan för alla kunder tillkommer kostnader
2) Det här är medel, det tar inte hänsyn till att de flesta av oss är vakna en viss del av dygnet och då är ofta elen dyrare i snitt, dvs 06-22 har ofta högre medelpris än 22-06
3) Det tillkommer flera avgifter för att få el från spotpriset till privatkund, det är inte bara elhandlarens vinst utan diverse ytterligare avgifter och såklart moms, samt förbrukningsprofilen som kommer av att mindre el används på natten.
Det betyder att om man lyckas få sitt eget pris att slå medelspotpriset på nordpool så har man framgångsrikt flyttat många av sina förbrukare.
Mitt medelpris inkl moms för januari var 1,38kr/kWh i SE3, Tibber säger att genomsnittet för deras kunder som alla har kvartspriser var 1,48 kr/kWh.
Vattenfalls pris för sina kunder med rörligt elhandelsavtal var 1,63 kr/kWh för januari även om priset på nordpoolspot som medel för månaden var 1,0845 kr/kWh som då är exklusive moms och alla andra omkostnader samt påslag.
https://www.vattenfall.se/foretag/elavtal/liten-forbrukning/rorligt-elpris/historik-rorligt-elpris/
Detta gäller naturligtvis också sommar /vinter där skillnaden är ännu större.Hemingway skrev:
Det finns lite olika begrepp att hålla koll på
Tack! 😀Hemingway skrev:
Ja, det är det jag ser som målet, jag vet ju inte elleverantörens volymbalanserade medelpris per kvart i förväg. Därför var jag positivt överraskad att Vattenfall i januari lyckades med konststycket att hamna under medelspotpriset för januari. Det betyder att Vattenfalls kunder som grupp (de med månadspris) lyckats förbruka mer "billig" el än "dyr" el under månaden (mycket slarvigt beskrivet av mig, jag vet). Sedan kommer moms och påslag, dessutom på detta.
Med eller utan moms? Jag hade 97,19 öre utan moms (1,22 kr med moms) och jag råkar ha lyckats att få rabatter som gör att jag inte får några påslag - det blir snart till att byta elbolag så jag får bra rabatter igen i vår, lika bra lär jag nog inte få dock. Förrförra bolaget Eon gav dock också så bra rabatter en kort period när jag skaffade dem (rabatterna kommer och går).Hemingway skrev:
Det jämförbara priset från Vattenfall var 106,68 kr/kWh i januari, dvs ca 1,8 öre lägre!Hemingway skrev:
Mitt pris var inkl moms, jag som privatperson betalar det och tycker det är rätt att ange med.pacman42 skrev:
Detta gäller naturligtvis också sommar /vinter där skillnaden är ännu större.
Tack! 😀
Ja, det är det jag ser som målet, jag vet ju inte elleverantörens volymbalanserade medelpris per kvart i förväg. Därför var jag positivt överraskad att Vattenfall i januari lyckades med konststycket att hamna under medelspotpriset för januari. Det betyder att Vattenfalls kunder som grupp (de med månadspris) lyckats förbruka mer "billig" el än "dyr" el under månaden (mycket slarvigt beskrivet av mig, jag vet). Sedan kommer moms och påslag, dessutom på detta.
Med eller utan moms? Jag hade 97,19 öre utan moms (1,22 kr med moms) och jag råkar ha lyckats att få rabatter som gör att jag inte får några påslag - det blir snart till att byta elbolag så jag får bra rabatter igen i vår, lika bra lär jag nog inte få dock. Förrförra bolaget Eon gav dock också så bra rabatter en kort period när jag skaffade dem (rabatterna kommer och går).
Det jämförbara priset från Vattenfall var 106,68 kr/kWh i januari, dvs ca 1,8 öre lägre!
Bor du i SE1 där priset var 106,68kr/kWh eller i SE3 där det var 1,23270kr/kWh. Observera att dessa priser är ex moms?
Ja men precis.tveksamt skrev:
Ska det vara jämförbart så behöver man ju titta på grundpriset utan påslag, rabatter och moms.
Klicka här för att svara