69 294 läst ·
77 svar
69k läst
77 svar
Vad grävde jag precis av?
Slangen.
NONEL-slangen är den ursprung-
liga lågenergistubin som lanse-
rades på marknaden 1973 av Dyno
Nobel (då Nitro Nobel).
Slangen som har en ytterdiameter
på 3 mm är invändigt belagd med
ett reaktivt material. När slang-
en utsätts för en tändpuls från
exempelvis en tändhatt eller en
högintensiv gnista från en tänd-
apparat så sänds en stötvåg genom
slangen med en hastighet av 2.100
m/sek. Stötvågen är tillräckligt
intensiv för att initiera en spräng-
kapsel men inte tillräckligt kraftig
för att spränga sönder slangen och
påverka den sprängämnessträng
den kan gå igenom. 3 lagers NONEL-slang
Slangen är uppbyggd av 3 skikt av olika plastkvaliteter med olika egenskaper.
Det innersta lagret har god vidhäftningsförmåga för det reaktiva materialet. Det
mellersta lagret ger slangen dess goda draghållfasthet samt god radiell hållfasthet
för att förhindra att slangen brister av de påkänningar som uppstår när stötvågen
går genom slangen. Det yttersta lagret har god nötningsbeständighet och är också
det skikt där infärgningen görs. Slangen är UV-skyddad för att tåla starkt solljus
under längre tider utan att initierbarheten påverkas.
Innerdiameter är cirka en mm.
NONEL-slangen är den ursprung-
liga lågenergistubin som lanse-
rades på marknaden 1973 av Dyno
Nobel (då Nitro Nobel).
Slangen som har en ytterdiameter
på 3 mm är invändigt belagd med
ett reaktivt material. När slang-
en utsätts för en tändpuls från
exempelvis en tändhatt eller en
högintensiv gnista från en tänd-
apparat så sänds en stötvåg genom
slangen med en hastighet av 2.100
m/sek. Stötvågen är tillräckligt
intensiv för att initiera en spräng-
kapsel men inte tillräckligt kraftig
för att spränga sönder slangen och
påverka den sprängämnessträng
den kan gå igenom. 3 lagers NONEL-slang
Slangen är uppbyggd av 3 skikt av olika plastkvaliteter med olika egenskaper.
Det innersta lagret har god vidhäftningsförmåga för det reaktiva materialet. Det
mellersta lagret ger slangen dess goda draghållfasthet samt god radiell hållfasthet
för att förhindra att slangen brister av de påkänningar som uppstår när stötvågen
går genom slangen. Det yttersta lagret har god nötningsbeständighet och är också
det skikt där infärgningen görs. Slangen är UV-skyddad för att tåla starkt solljus
under längre tider utan att initierbarheten påverkas.
Innerdiameter är cirka en mm.
Lika fascinerande varje gång när snillen börjar spekulera utan att ha läst tråden från början.
Är det ett parallellt universum? En generationsfråga där man som vanligt inte vill ta lärdom av tidigare erfarenheter?
Jag önskar fortfarande en funktion att man måste läsa tråden från början för att få posta.
Är det ett parallellt universum? En generationsfråga där man som vanligt inte vill ta lärdom av tidigare erfarenheter?
Jag önskar fortfarande en funktion att man måste läsa tråden från början för att få posta.
Det hade räckt med en funktion som automatiskt döljer alla meddelanden från folk som inte läst tråden. Jag tror vi är många som hade aktiverat den 🤣mexitegel skrev:
Lika fascinerande varje gång när snillen börjar spekulera utan att ha läst tråden från början.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Om tråden är ny för läsaren visas TS inlägg #1. Svarar man då på det, utan att ta hänsyn till andra inlägg som redan har gjorts, behöver man inte ens scrolla förbi alla inlägg. Det hammar ju i slutet ändå. De behövs en påtvingad klassisk trådvy där ett svar på första inlägget trådas till detsamma. Denna vy är väl inte tillgänglig längre?Purre skrev:
Var själv på god väg att göra ett avsiktligt nonsensinlägg, men det hjälper ju ingen. 😎
Du är ny på forumet va? Det är ju just det som inte funkar för de flesta... Så vi som varit här ett tag blir rätt trötta på de som bara skriver utan att läsa..K KariHa skrev:
Men, det funkar ju inte med min ADHD...K KariHa skrev:
(Förlåt, kunde inte låta bli. Lite för dålig självcensur.)
Den har varit ihålig från första bilden.A AndersS skrev:
Nä, nog med skrivande från en efter-festival-trött hjärna.
Det var i alla fall intressant att lära sig lite nytt om sprängtråd och hur den ser ut ifall jag kommer att stöta på någon av just sådan årsmodell.