Slangen.
NONEL-slangen är den ursprung-
liga lågenergistubin som lanse-
rades på marknaden 1973 av Dyno
Nobel (då Nitro Nobel).
Slangen som har en ytterdiameter
på 3 mm är invändigt belagd med
ett reaktivt material. När slang-
en utsätts för en tändpuls från
exempelvis en tändhatt eller en
högintensiv gnista från en tänd-
apparat så sänds en stötvåg genom
slangen med en hastighet av 2.100
m/sek. Stötvågen är tillräckligt
intensiv för att initiera en spräng-
kapsel men inte tillräckligt kraftig
för att spränga sönder slangen och
påverka den sprängämnessträng
den kan gå igenom. 3 lagers NONEL-slang
Slangen är uppbyggd av 3 skikt av olika plastkvaliteter med olika egenskaper.
Det innersta lagret har god vidhäftningsförmåga för det reaktiva materialet. Det
mellersta lagret ger slangen dess goda draghållfasthet samt god radiell hållfasthet
för att förhindra att slangen brister av de påkänningar som uppstår när stötvågen
går genom slangen. Det yttersta lagret har god nötningsbeständighet och är också
det skikt där infärgningen görs. Slangen är UV-skyddad för att tåla starkt solljus
under längre tider utan att initierbarheten påverkas.

Innerdiameter är cirka en mm.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du glömde läsa tråden innan du svarade va?

När har man ett rör med en mm innerdiameter till en kompressor?
Det ser ut som att toplockspackningen gått. Bara köpa en ny på temu.

• Haha
krillan och 1 till
  • Laddar…
Kattfan Kattfan skrev:
Gammal trimmertråd som hamnat under jord?
Eller gammal tvättlina.

Tråden har nu kommit till Lorry-nivå "och sen blir allt svart...eller jag vet inte".😇

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Lika fascinerande varje gång när snillen börjar spekulera utan att ha läst tråden från början.

Är det ett parallellt universum? En generationsfråga där man som vanligt inte vill ta lärdom av tidigare erfarenheter?

Jag önskar fortfarande en funktion att man måste läsa tråden från början för att få posta.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lika fascinerande varje gång när snillen börjar spekulera utan att ha läst tråden från början.

Är det ett parallellt universum? En generationsfråga där man som vanligt inte vill ta lärdom av tidigare erfarenheter?

Jag önskar fortfarande en funktion att man måste läsa tråden från början för att få posta.
Det hade räckt med en funktion som automatiskt döljer alla meddelanden från folk som inte läst tråden. Jag tror vi är många som hade aktiverat den 🤣

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Tänk vad arkeologer om 500 år kommer att hitta i sina utgrävningar och hur de kommer att diskutera vad det har varit 😂
Då får de väl gå in på Bygga hus.se och få svaret?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Purre
Känns som ett enkelt sätt att ta död på forumet eller att folk bara scrollar förbi alla inlägg och sen gör sin postning ändå utan att ha läst något.

Purre Purre skrev:
Känns som ett enkelt sätt att ta död på forumet eller att folk bara scrollar förbi alla inlägg och sen gör sin postning ändå utan att ha läst något.
Om tråden är ny för läsaren visas TS inlägg #1. Svarar man då på det, utan att ta hänsyn till andra inlägg som redan har gjorts, behöver man inte ens scrolla förbi alla inlägg. Det hammar ju i slutet ändå. De behövs en påtvingad klassisk trådvy där ett svar på första inlägget trådas till detsamma. Denna vy är väl inte tillgänglig längre?
Var själv på god väg att göra ett avsiktligt nonsensinlägg, men det hjälper ju ingen. 😎

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om tråden är ny för läsaren visas TS inlägg #1. Svarar man då på det, utan att ta hänsyn till andra inlägg som redan har gjorts, behöver man inte ens scrolla förbi alla inlägg.
Det borde inte vara så svårt att dölja "svara"-knappen tills man scrollar till sista inlägget.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde inte vara så svårt att dölja "svara"-knappen tills man scrollar till sista inlägget.
Eller så kanske man kan lära sig lite självcensur och disciplin med att inte häva ur sig sin oerhörda allkunskap i tid och otid

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Eller så kanske man kan lära sig lite självcensur och disciplin med att inte häva ur sig sin oerhörda allkunskap i tid och otid
Du är ny på forumet va? Det är ju just det som inte funkar för de flesta... Så vi som varit här ett tag blir rätt trötta på de som bara skriver utan att läsa..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Det där får du gärna utveckla.

Det där får du gärna utveckla.
Pga självcensur och disciplin avstår jag vidare diskussion utanför ämnet

• Gilla
MikkeB
  • Laddar…
K KariHa skrev:
Men, det funkar ju inte med min ADHD...
(Förlåt, kunde inte låta bli. Lite för dålig självcensur.)
A AndersS skrev:
Tråden har nu kommit till Lorry-nivå "och sen blir allt svart...eller jag vet inte".😇
Den har varit ihålig från första bilden.

Nä, nog med skrivande från en efter-festival-trött hjärna.
Det var i alla fall intressant att lära sig lite nytt om sprängtråd och hur den ser ut ifall jag kommer att stöta på någon av just sådan årsmodell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.