Kan det vara skit i fyllnadsmassorna?

• Gilla
Merlina och 17 till
  • Laddar…
Gammal trimmertråd som hamnat under jord?

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det ser verkligen ut som en fiberduct.....konstigt
Det är inte en duct för opokabel.
Duct är minst 5/3.5mm, oftast dock 7x3.5mm

• Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
D Davspa skrev:
Det är inte en duct för opokabel.
Duct är minst 5/3.5mm, oftast dock 7x3.5mm
Nu fick vi ju måtten efter mitt inlägg......

• Gilla
Penselman och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Är det fiber så är det långt ifrån säkert att den finns med i Ledningskollen.
Tyvärr...

• Gilla
Zezoz och 2 till
  • Laddar…
Det var tejp ovanför. Som varningstejp, men den var genomskinlig och låg på samma djup som minislangen. Så inte mycket till varning.

[länk]
Ledningskollen har inte koll på vad folk har inne i sina egna trädgårdar.

• Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Ja, om det är elkablar från lokalnätet så bör dessa finnas med i Ledningskollen, även inne på din tomt, ända fram till avlämningspunkten.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Purre
H Hank_Ö skrev:
Skulle det varit fiber och jobbet är rätt gjort så ska den vara med hos ledningskollen. Även telefon, el, fjärrvärme, kabeltv är sådana saker som ska finnas med. Då tänker jag på inkommande. Väljer man sen att dra el själv mellan två hus så finns det inte med så klart.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jodå, där finns mer än du tror, men framförallt har man ryggen fri om man skulle råka skada något om det ligger fel eller inte är med på Ledningskollen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Purre
Jodå, där finns mer än du tror, men framförallt har man ryggen fri om man skulle råka skada något om det ligger fel eller inte är med på Ledningskollen.
Tyvärr har man inte ryggen fri helt och hållet kan jag säga. Vi har kabeltv på tomten från numera Tele2. Det finns inte med hos ledningskollen. Vet inte hur många jag pratade med där innan jag kom fram till en lite äldre kvinna som varit med ett bra tag. Hon sa att på 80 eller 90-talet när det blev populärt med kabel-tv så lämnade dom av material och sen fick privatpersonerna gräva ner det själva för att spara tid. Där missade man det där med dokumentation. Jag frågade då om jag gräver av den så slipper jag vara skyldig för det och nej det var jag inte trots att det inte finns med.

Nu vet jag iaf var den finns på ett ställe på tomten. Andra sidan huset har jag mina aningar men inte grävt där ännu tillräckligt mycket så vet inte exakt var den är.

• Gilla
Matox
  • Laddar…
Okej.

Min tomt finns inget utmärkt på. Jag har fått fullt utdrag ur ledningskollen och de kom och märkte upp allt vid tomtgräns. Men det var bara elen som de visade var den gick in. Resten inte.

Fiberdukten har jag fått gissa och gräva fram själv. Fanns inget på ledningskollen.

Purre Purre skrev:
Tyvärr har man inte ryggen fri helt och hållet kan jag säga. Vi har kabeltv på tomten från numera Tele2. Det finns inte med hos ledningskollen. Vet inte hur många jag pratade med där innan jag kom fram till en lite äldre kvinna som varit med ett bra tag. Hon sa att på 80 eller 90-talet när det blev populärt med kabel-tv så lämnade dom av material och sen fick privatpersonerna gräva ner det själva för att spara tid. Där missade man det där med dokumentation. Jag frågade då om jag gräver av den så slipper jag vara skyldig för det och nej det var jag inte trots att det inte finns med.

Nu vet jag iaf var den finns på ett ställe på tomten. Andra sidan huset har jag mina aningar men inte grävt där ännu tillräckligt mycket så vet inte exakt var den är.
Så ser det ut i hela kommunen där jag bor.
Inte en enda av ktv-föreningarnas kablar finns med i ledningskollen, inte heller fiberdragningarna som är utförda av externa bolag, inklusive Landstingets fiberslinga.
Tyvärr är det verkligheten, men kan ju bli bättre med tiden, även om det är svart att dokumentera i efterhand.

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Okej.

Min tomt finns inget utmärkt på. Jag har fått fullt utdrag ur ledningskollen och de kom och märkte upp allt vid tomtgräns. Men det var bara elen som de visade var den gick in. Resten inte.

Fiberdukten har jag fått gissa och gräva fram själv. Fanns inget på ledningskollen.
Om du har avlämningspunkten för elnätet i anslutning till huset så tycker jag att det låter mycket märkligt.
Det bör nätbolaget ha koll på.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z
ser ut som gammeldags antennsladd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.