69 292 läst ·
77 svar
69k läst
77 svar
Vad grävde jag precis av?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Det var tejp ovanför. Som varningstejp, men den var genomskinlig och låg på samma djup som minislangen. Så inte mycket till varning.
Produkter som diskuteras: "varningstejp"
Varningstejp
Varningstejp är en typ av stark, synlig tejp som används för att varna, informera eller avgränsa specifika områden. Det kan användas inom en mängd olika branscher och sammanhang, inklusive byggplatser, offentliga evenemang och arbetsplatser.
Läs mer
Skulle det varit fiber och jobbet är rätt gjort så ska den vara med hos ledningskollen. Även telefon, el, fjärrvärme, kabeltv är sådana saker som ska finnas med. Då tänker jag på inkommande. Väljer man sen att dra el själv mellan två hus så finns det inte med så klart.H Hank_Ö skrev:
Tyvärr har man inte ryggen fri helt och hållet kan jag säga. Vi har kabeltv på tomten från numera Tele2. Det finns inte med hos ledningskollen. Vet inte hur många jag pratade med där innan jag kom fram till en lite äldre kvinna som varit med ett bra tag. Hon sa att på 80 eller 90-talet när det blev populärt med kabel-tv så lämnade dom av material och sen fick privatpersonerna gräva ner det själva för att spara tid. Där missade man det där med dokumentation. Jag frågade då om jag gräver av den så slipper jag vara skyldig för det och nej det var jag inte trots att det inte finns med.snaggletooth skrev:
Nu vet jag iaf var den finns på ett ställe på tomten. Andra sidan huset har jag mina aningar men inte grävt där ännu tillräckligt mycket så vet inte exakt var den är.
Okej.snaggletooth skrev:
Min tomt finns inget utmärkt på. Jag har fått fullt utdrag ur ledningskollen och de kom och märkte upp allt vid tomtgräns. Men det var bara elen som de visade var den gick in. Resten inte.
Fiberdukten har jag fått gissa och gräva fram själv. Fanns inget på ledningskollen.
Så ser det ut i hela kommunen där jag bor.Purre skrev:
Tyvärr har man inte ryggen fri helt och hållet kan jag säga. Vi har kabeltv på tomten från numera Tele2. Det finns inte med hos ledningskollen. Vet inte hur många jag pratade med där innan jag kom fram till en lite äldre kvinna som varit med ett bra tag. Hon sa att på 80 eller 90-talet när det blev populärt med kabel-tv så lämnade dom av material och sen fick privatpersonerna gräva ner det själva för att spara tid. Där missade man det där med dokumentation. Jag frågade då om jag gräver av den så slipper jag vara skyldig för det och nej det var jag inte trots att det inte finns med.
Nu vet jag iaf var den finns på ett ställe på tomten. Andra sidan huset har jag mina aningar men inte grävt där ännu tillräckligt mycket så vet inte exakt var den är.
Inte en enda av ktv-föreningarnas kablar finns med i ledningskollen, inte heller fiberdragningarna som är utförda av externa bolag, inklusive Landstingets fiberslinga.
Tyvärr är det verkligheten, men kan ju bli bättre med tiden, även om det är svart att dokumentera i efterhand.
Om du har avlämningspunkten för elnätet i anslutning till huset så tycker jag att det låter mycket märkligt.H Hank_Ö skrev:
Det bör nätbolaget ha koll på.