Du bor på berg.. så jag tror det är gammal sprängtråd.

Nissens
M mev skrev:
Du bor på berg.. så jag tror det är gammal sprängtråd.
Kanske du också tror att den kan vara av typen ”Nonel” som det diskuterats ett bra tag om i tråden? 😊

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Det ser mycket ut som NONEL. Alltså en plastslang med ett tunt lager sprängämne vilken man använder som för att bygga sina laddningar. Den är redan skjuten och ofarlig.

• Plastslang med gul koppling på ett mönstrat golv, troligen en använd NONEL-slang för sprängningar, ofarlig och redan skjuten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den här tråden påminner mig om när vi dränerade om. Vi visste var elservisen gick. Någon meter därifrån får jag upp delar av en elserviskabel med skopan.

Skrik och panik!
Stänga av elen i elskåpet ute och börja skyffla för hand för att en stund senare inse att elektrikerjäveln slängt ner en lång bit avklipp i det gamla schaktet när huset byggdes.

Det borde vara minst spöstraff på sånt 🤬😂.
Tänk vad arkeologer om 500 år kommer att hitta i sina utgrävningar och hur de kommer att diskutera vad det har varit 😂

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Det kan även vara fiber till bunkern under berget på din bakgård. Säkert någon som svär satan där nere nu 🥴

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
B Battlebengt skrev:
Vad kan detta vara som jag tror att jag precis grävde av? Den verkar vara ihålig.
ser ut till att vara ett luftrör finns det en kompressor i närheten

• Haha
Nissens
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
ser ut till att vara ett luftrör finns det en kompressor i närheten
Du glömde läsa tråden innan du svarade va?

När har man ett rör med en mm innerdiameter till en kompressor?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Battlebengt skrev:
Men den är ju ihålig? Internet fungerar fortfarande. Och jag hittar inte andra änden, så att säga. Så jag börjar tro att den slutar där. Kan det vara dränering?
tomt hölje, det är lugnt. Dränering är bra mkt större

Om du grävt av något borde det ju finnas en ände till, men av bilden ser det ut som du hittat en lös ände.

Purre Purre skrev:
Skulle det varit fiber och jobbet är rätt gjort så ska den vara med hos ledningskollen. Även telefon, el, fjärrvärme, kabeltv är sådana saker som ska finnas med. Då tänker jag på inkommande. Väljer man sen att dra el själv mellan två hus så finns det inte med så klart.
Fibernäten är oftast med fram till tomtgräns, sällan inne på tomten.

B Battlebengt skrev:
Klippte av 10 cm. Den är verkligen ihålig. Jag har grävt på baksidan mot skogen. Det borde inte vara någon fiber där!
Det ser ut som gammal tvättlina, varför den ligger i marken kan man ju spekulera om men om ditt internet funkar är det inte inkommande fiber du grävt av

Purre
S skalman76 skrev:
Fibernäten är oftast med fram till tomtgräns, sällan inne på tomten.
Vår fiber är med till överlämningspunkt, alltså mediakonvertern. Så bör det vara överallt eftersom jag personligen inte äger fibern även om den är inne på min tomt.

Intet Intet skrev:
Allt annat. Men inte dränering
Åt myrstackarna kanske ;.)
Ser ut som fiber..

Purre Purre skrev:
Vår fiber är med till överlämningspunkt, alltså mediakonvertern. Så bör det vara överallt eftersom jag personligen inte äger fibern även om den är inne på min tomt.
Japp, det "bör" vara så, det är helt riktigt.
Men tyvärr har det byggs fiber och kabel-TV lite hur som helst under många år.
Många "nätägare" saknar ju dokumentationssystem, och dokumentation överhuvudtaget, tyvärr.
Och så måste man även vara med i Ledningskollen som nätägare för att den som ska gräva ska få information om nätet, och alla är inte det.
Så det är bra om man kan dokumentera vad som finns på egen fastighet så gott det går.
Bra för framtiden och framtida ägare, man glömmer fort.

TRJBerg
Purre Purre skrev:
Skulle det varit fiber och jobbet är rätt gjort så ska den vara med hos ledningskollen. Även telefon, el, fjärrvärme, kabeltv är sådana saker som ska finnas med. Då tänker jag på inkommande. Väljer man sen att dra el själv mellan två hus så finns det inte med så klart.
I regel är det inte så.

• Gilla
Oxidation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.