Hej, jag har ett äldre hus där jag ska bygga en bastu, jag har ett tomt ”basturum” där den ska vara.
Genom utrymmet går vattenrör i koppar, det kommer in i takhöjd för att gå vidare till toalett på ovanvåningen. Det delar sig också och går utefter väggen till duschen på andra sidan väggen.
Gissningsvis kommer badtun vara på kanske drygt 45 min och komma upp i en 80 grader.
Hur ska jag tänka här? Det är ju mycket varmt i takhöjd och vatten som står i röret kommer skållhett ut i dusch och toalett(?) gissar också att det blir mycket kondens.
Hur hade ni gjort?
Genom utrymmet går vattenrör i koppar, det kommer in i takhöjd för att gå vidare till toalett på ovanvåningen. Det delar sig också och går utefter väggen till duschen på andra sidan väggen.
Gissningsvis kommer badtun vara på kanske drygt 45 min och komma upp i en 80 grader.
Hur ska jag tänka här? Det är ju mycket varmt i takhöjd och vatten som står i röret kommer skållhett ut i dusch och toalett(?) gissar också att det blir mycket kondens.
Hur hade ni gjort?
Antar att du bygger någon slags rum i rum? Rören hamnar väl i isoleringen som du ska ha i tak och väggar. Sedan kommer bastufolie, luftspalt och panel. Då blir det tätt också så att kondens inte blir aktuellt men det är bra att hålla lite öppet utmed rören så de inte är helt inbäddade i isolering, om det nu skulle råka bli kondens utmed kallvattenröret. Kanske liten luftspalt mellan isolering och vägg/tak.
Rören som går till duschen skulle du ju kunna dra utanpåliggande i duschutrymmet också. Behåller du dem där de är har du en möjlighet att dra in vatten i bastun, inte för en kran då, den blir ju varm, men med magnetventil och spridarmunstycke kan du duscha kaminen med finess.
Rören som går till duschen skulle du ju kunna dra utanpåliggande i duschutrymmet också. Behåller du dem där de är har du en möjlighet att dra in vatten i bastun, inte för en kran då, den blir ju varm, men med magnetventil och spridarmunstycke kan du duscha kaminen med finess.
Ok nu kanske jag låter lika okunnig som jag är, men ändå. Det behöver alltså isoleras för att inte släppa ut värmen anser du? Isolerar jag i taket och har lite utymme till det så blir ju inte mycket till takhöjd t.ex.och jag bara utgick att det går lägga spånt på minimala reglar. Med sån folie emellan då. Sänker jag taket under rören blir det inte mycket till takhöjd, det är lågt redan nu.
Det går fortare att värma bastun och värmen håller sig kvar längre om du isolerar. Jag byggde min bastu i ett vanligt badrum och använde 70 mm reglar, men då ville jag undvika att värma upp badrummet. 45 mm är ju ett tunnare alternativ. Nödvändigt är det knappast men det är så att säga en fråga om var man vill att värmen ska vara.Mats PA skrev:
Men du tänkte ta hela rummet till bastun? Finns det risk att väggarna kyler? Källare? Kan kanske också vara en anledning att isolera lite i alla fall.
Vad gäller takhöjd så bör det väl vara så man kan stå upp i bastun utan att behöva tänka sig för men takhöjd utöver det är lite onödigt eftersom det leder till att det blir mycket luft som värms upp i onödan. Varmaste luften lägger ju sig högst upp med konventionell ventilation.
Klicka här för att svara