Hej!
Renoverar ett badrum i ett gammalt hus. Ska sätta upp plywood och våtrumsgips på den gamla regelväggen och har seriösa problem med att fastställa var f-n jag ska såga i de nya skivorna. Allt är lite skevt, i alla riktningar. Varje gång jag mäter får jag ett nytt mått, känns det som. Är glad amatör så har inga jätteavancerade mätverktyg (vinkelhake, måttband och en enklare/ billig lasermätare). Provade att använda lite spillvirke som mall för höjden men det var såklart också skevt. Bryter ihop snart. Någon som har bra knep för detta?? Eller tips på något bättre mätverktyg som kan funka? Ni som lyckats med något liknande, hur har ni gjort?
Renoverar ett badrum i ett gammalt hus. Ska sätta upp plywood och våtrumsgips på den gamla regelväggen och har seriösa problem med att fastställa var f-n jag ska såga i de nya skivorna. Allt är lite skevt, i alla riktningar. Varje gång jag mäter får jag ett nytt mått, känns det som. Är glad amatör så har inga jätteavancerade mätverktyg (vinkelhake, måttband och en enklare/ billig lasermätare). Provade att använda lite spillvirke som mall för höjden men det var såklart också skevt. Bryter ihop snart. Någon som har bra knep för detta?? Eller tips på något bättre mätverktyg som kan funka? Ni som lyckats med något liknande, hur har ni gjort?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
1: trots att det är ett badrum så behöver du inte använda våtrumsgips längre. Jag arbetar som snickare och det var länge sen jag monterade våtrumsgips, vanlig gips duger gott då det ej är krav längre på våtrumsgips då tätskikten är såpass bra idag. Enklare att jobba med vanlig gips också, inte lika tunga.
2: du behöver inte ha 100% precision med pluywooden. Det är gipset som spelar roll då det är där tätskiktet sitter så där ska hålen vara hyfsat bra men om det blir en skarv för mycket eller någon centimeter för stort hål på plywooden så spelar det ingen roll. Börja annars att sätta en skiva på en vägg eller en bit där du har så lite hål som möjligt och sen utgå ifrån den så får du en fast mätpunkt
2: du behöver inte ha 100% precision med pluywooden. Det är gipset som spelar roll då det är där tätskiktet sitter så där ska hålen vara hyfsat bra men om det blir en skarv för mycket eller någon centimeter för stort hål på plywooden så spelar det ingen roll. Börja annars att sätta en skiva på en vägg eller en bit där du har så lite hål som möjligt och sen utgå ifrån den så får du en fast mätpunkt
Bra tips, tack. Ska testa att sätta en skiva utan hål först!M MOCKXS skrev:1: trots att det är ett badrum så behöver du inte använda våtrumsgips längre. Jag arbetar som snickare och det var länge sen jag monterade våtrumsgips, vanlig gips duger gott då det ej är krav längre på våtrumsgips då tätskikten är såpass bra idag. Enklare att jobba med vanlig gips också, inte lika tunga.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden