Vi har en slags källare med jordgolv under ett rum i huset... Den har varit avstängd sedan tidigt 80-tal. När vi totalrenoverade golvet så såg vi till att göra inspektionshål i väggen. ( På andra sidan hålet är det betonggolv och bara 160cm takhöjd. För övrigt så står varmvattensberedare där... ). Var inga fuktproblem... Jag gissar att muren slutar ca 25 cm under jordlaget. JO!! Det ligger plast där!! Bilder blev tagna utan plast. Det MINSTA jag har lust att göra är att radonsäkra... Men spekulerar i om jag ska gjuta betong ( Vi använder trots allt utrymmen till lagring... )

Förslag?

• Rå betongvägg med sprickor och jordgolv i en oinredd källare. Trätakstolar syns längst upp i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en källare med jordgolv, synliga betongväggar och -pelare. Träkonstruktioner syns i taket. Källaren används för lagring.
    Skapa konto
  • Källarutrymme med jordgolv och synlig betongvägg, utan plast, används för lagring. Takbjälkar och en cementpelare syns.
    Skapa konto
  • Betongvägg i en källare med jordgolv och synliga sprickor, delvis skuggad. Taket ovanför har träreglar.
    Skapa konto
  • Jordgolv i en källare med betongväggar och träbjälkar i taket, utan plastbeläggning.
    Skapa konto
  • Betongvägg och jordgolv i en källare med låg takhöjd, inspektionshål synligt. Utrymmet används för lagring.
    Skapa konto
  • Betongvägg med sprickor i källare och jordgolv. Träbjälkar vid taket, synliga utan plast. Diskuteras för mögelsäkring eller betonggjutning.
    Skapa konto
  • Inspektionshål i betongvägg i källare med jordgolv, exponerade elsladdar synliga.
    Skapa konto
  • Betongväggar i en källare med jordgolv, synliga kablar och en liten hylla i hörnet. Ingen plast synlig.
    Skapa konto
  • Betongvägg med jordgolv i källare, synligt utan plastskydd. Takhöjd cirka 160 cm. Används för lagring; funderingar på att gjuta betonggolv.
    Skapa konto
Jag tänker att det är dumt att ändra nått som redan fungerar tillfredställande, gör inget eller så lite som möjligt om det fungerar som det är nu.

F fribygg skrev:
Jag tänker att det är dumt att ändra nått som redan fungerar tillfredställande, gör inget eller så lite som möjligt om det fungerar som det är

• Sensorapp för källarmiljö visar radon 284 Bq/m³ (Poor), CO2 507 ppm (Good), VOC 67 ppb (Good), temperatur 20°C, och luftfuktighet 44% (Good).
    Skapa konto
S
Har ni problem med radon på boningsplan också? 220 är ju inte jättehögt och har man bara hygglig ventilation borde väl nivåerna vara en bit under gränsvärde där ni vistas?

Varför tror du det skulle vara bra (eller nödvändigt) att gjuta betong om du inte ska gräva ur, dränera, isolera radonsäkra och fixa full takhöjd och ordentlig tillgänglighet så utrymmet kan användas till nått mer värdefullt

Det ser ut stt vara en utmärkt jordkällare. Perfekt för lagring av rotfrukter och annat. Bra att ha när Ryssen kommer😁.

Intet Intet skrev:
Det ser ut stt vara en utmärkt jordkällare. Perfekt för lagring av rotfrukter och annat. Bra att ha när Ryssen kommer😁.
Den är för varm för att vara lämplig som jordkällare.

F fribygg skrev:
Den är för varm för att vara lämplig som jordkällare.
Aj. Det var ju synd. Ja, det ser jag nu. Tjugo grader.

S Sthlm_ skrev:
Har ni problem med radon på boningsplan också? 220 är ju inte jättehögt och har man bara hygglig ventilation borde väl nivåerna vara en bit under gränsvärde där ni vistas?
Ok ovanför.

Antingen radonsäkrar du, eller så slutar du oroa dig och hoppas på det bästa.

Jag blev lite besviken, trodde du hade kryp i källaren ;-)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Jag blev lite besviken, trodde du hade kryp i källaren ;-)
Hittade faktiskt ett när vi öppnade delen som varit stängd i 43 år...

• Vit porslinsfigur av en get, hittad efter 43 år.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
DE73 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.