50 221 läst ·
268 svar
50k läst
268 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Teslas aktieutveckling har ingenting med "ekonomiska analyser" att göra. Kursvivån är bara en funktion av dagsnivån på hype-faktorn.B big mike skrev:
Så att en person har svårt att förutspå Teslas aktiekursutveckling säger inget om hens förmåga till ekonomiska analyser.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Lägga 1,5 miljon på en enskild aktie, en hypad sådan till råga på allt elände, är en synnerligen riskfylld investeringsstrategi. Eller dålig strategi, om en inte ska vara så diplomatisk.
Tack för inlägg och engagemang! Klart ni undrar hur det går! Fult rimligt!
Jag startade tråden innan jag fick pengarna, för att vara beredd när pengarna kom. Jag hade siktet inställt på både Aktiegubben och Tessin....
Den 5 maj kunde vi flytta pengarna. 1.550.000 kronor. Jag satte in 1,3 miljoner på Robur Techfonden. Där fanns redan 110.000 på kontot och idag, knappt tre månader senare har dessa vuxit med 300.000. Det varierar fasligt mycket så det är verkligen en för stunden notering! Men jag är verkligen nöjd!
Jag försökte köpa en sommarstuga men det blev inte så. Det kommer.
Jag har mitt hem kvar att renovera och det tar mycket kraft och energi. Det ska komma mer pengar senare i år och för den delen kör jag vidare med Robur och Teknikfonden. Detta med guld och annat, det är för mycket arbete för mig!
Tesla är inte min grej och jag har gått ur från alla Teslagrupper från Facebook sen tidigare. Min åsikt är att Elon Musk är en bra person och han skulle fokusera på transportsektorn och låta resten vara. Raketer och bilar är han verkligen duktig på.
Jag är nyfiken på Polestar 5. Får se när det blir aktuellt om jag vågar köpa en så pass dyr bil.... Den kommer senare i år och ingångsmodellen ska kosta 1,2 miljoner. Försäkring och vinterhjul tillkommer. Med detta i åtanken tänker jag att min nuvarande bil faktiskt kan ta mig till platser även idag...
Vi får se med den saken.
Jag startade tråden innan jag fick pengarna, för att vara beredd när pengarna kom. Jag hade siktet inställt på både Aktiegubben och Tessin....
Den 5 maj kunde vi flytta pengarna. 1.550.000 kronor. Jag satte in 1,3 miljoner på Robur Techfonden. Där fanns redan 110.000 på kontot och idag, knappt tre månader senare har dessa vuxit med 300.000. Det varierar fasligt mycket så det är verkligen en för stunden notering! Men jag är verkligen nöjd!
Jag försökte köpa en sommarstuga men det blev inte så. Det kommer.
Jag har mitt hem kvar att renovera och det tar mycket kraft och energi. Det ska komma mer pengar senare i år och för den delen kör jag vidare med Robur och Teknikfonden. Detta med guld och annat, det är för mycket arbete för mig!
Tesla är inte min grej och jag har gått ur från alla Teslagrupper från Facebook sen tidigare. Min åsikt är att Elon Musk är en bra person och han skulle fokusera på transportsektorn och låta resten vara. Raketer och bilar är han verkligen duktig på.
Jag är nyfiken på Polestar 5. Får se när det blir aktuellt om jag vågar köpa en så pass dyr bil.... Den kommer senare i år och ingångsmodellen ska kosta 1,2 miljoner. Försäkring och vinterhjul tillkommer. Med detta i åtanken tänker jag att min nuvarande bil faktiskt kan ta mig till platser även idag...
Vi får se med den saken.
Det har jag inte sagt heller. Precis allt var fel. Antingen okunskap eller lögner.WaldenWoods skrev:
Verkar som att du är mest inställd på att bränna pengarna…C Civilpolisen skrev:Tack för inlägg och engagemang! Klart ni undrar hur det går! Fult rimligt!
Jag startade tråden innan jag fick pengarna, för att vara beredd när pengarna kom. Jag hade siktet inställt på både Aktiegubben och Tessin....
Den 5 maj kunde vi flytta pengarna. 1.550.000 kronor. Jag satte in 1,3 miljoner på Robur Techfonden. Där fanns redan 110.000 på kontot och idag, knappt tre månader senare har dessa vuxit med 300.000. Det varierar fasligt mycket så det är verkligen en för stunden notering! Men jag är verkligen nöjd!
Jag försökte köpa en sommarstuga men det blev inte så. Det kommer.
Jag har mitt hem kvar att renovera och det tar mycket kraft och energi. Det ska komma mer pengar senare i år och för den delen kör jag vidare med Robur och Teknikfonden. Detta med guld och annat, det är för mycket arbete för mig!
Tesla är inte min grej och jag har gått ur från alla Teslagrupper från Facebook sen tidigare. Min åsikt är att Elon Musk är en bra person och han skulle fokusera på transportsektorn och låta resten vara. Raketer och bilar är han verkligen duktig på.
Jag är nyfiken på Polestar 5. Får se när det blir aktuellt om jag vågar köpa en så pass dyr bil.... Den kommer senare i år och ingångsmodellen ska kosta 1,2 miljoner. Försäkring och vinterhjul tillkommer. Med detta i åtanken tänker jag att min nuvarande bil faktiskt kan ta mig till platser även idag...
Vi får se med den saken.
Ett tips är att kolla på ”Rikatillsammans” på tuben. Där kan du få några nyttiga insikter. 😊
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Robur är en fond mao är det som att satsa på flera aktier. Men jag hade nog spridigt det mer speciellt med tanke på att 1.3 miljoner av 1.5 är väldigt stor del.
Robur tech är väl 90% USA och har hälften i de "vanliga" "big 7" techbolagen.
Inte för att det behöver vara dåligt, men håller med att det inte borde vara fel att sprida lite.
Jag har haft betydligt mindre pengar i roburfonden (tror det kan vara 50.000) i knappt 2 år och den har över den tiden inte presterat så bra. Men innan det var den om jag förstått rätt väldigt bra.
Med tanke på hur Trump håller på är nog en fond som har vikt på försvarsindustri i EU inte fel... Men det har ju redan gått upp rätt mycket så frågan är om det är försent.
Inte för att det behöver vara dåligt, men håller med att det inte borde vara fel att sprida lite.
Jag har haft betydligt mindre pengar i roburfonden (tror det kan vara 50.000) i knappt 2 år och den har över den tiden inte presterat så bra. Men innan det var den om jag förstått rätt väldigt bra.
Med tanke på hur Trump håller på är nog en fond som har vikt på försvarsindustri i EU inte fel... Men det har ju redan gått upp rätt mycket så frågan är om det är försent.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
För er som minns Robur historiskt så var Robur Contura väldigt populär när PPM-systemet lanserades men led katastrofala nedgångar när IT-bubblan sprack och många svenskar förlorade stora pengar. Jag förlorade en hel del. Hade aldrig satsat majoriteten av kapitalet i en enda fond inom en särskild sektor efter den erfarenheten.
https://www.placera.se/nyheter/din-it-fond-byter-namn-2012-01-16
https://www.placera.se/nyheter/din-it-fond-byter-namn-2012-01-16
Fast det blir inte mer för att många har lite pengar på avanza. Sen visste ja ju att TS var storfräsare, det är alla som skriver om ekonomi på anonyma forum.Nissens skrev:
