49 386 läst ·
268 svar
49k läst
268 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Det är det som är det fina med en skogsfastighet, det är väldigt lite jobb och inget ansvar direkt.O skrev:
Tycker man det är kul att jobba så finns det att göra om man vill, men det är inget måste, och det är aldrig akut.
Det som kräver ansvar och arbete är att underhålla byggnader, därför har jag inga byggnader i skogen.
I övrigt har jag fritt fiske i ett par egna sjöar och mycket jakt förstås. Det händer att jag åker ut med röjsågen när jag känner för det. 😊
Kapitalet har växt stadigt minst lika bra som börsen. Virkespriserna har gått upp ordentligt dessutom. 😊
Tack för fina svar! Jag är inte påläst om att ge bort nån fastighet!
Det var nåt annat! Kul med debatt!
I lördagens Näringsibilaga i SvD tipsades om Huble Group. Jag tittar på Avanza....
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/517315/humble-group
Oups!! det känns genast VÄLDIGT tveksamt att lägga in 100.000 på det bolaget! Lite mindre kan jag tänka mig... Nu blev det svårt.
x x x x
Tidsperspektivet.
Jag tror Trump-krisen är över om sex månader efter den 23 mars, dagen då detta med tullarna rullade igång på riktigt. Då är vi framme i hösten nån gång...
Alla investerare väntar just nu att tullarna ska sätta sig och att det ska vara varaktigt. Det kommer ta ytterligare knappt tre månader. Därför gungar det mycket på börserna just nu och kommer göra en tid framöver.
(Det står i texten om Humble Group att dom är ytterst lite exponerade mot tullarna. Det känns ju bra...!)
Vad gäller min egen tidshorisont är denna utbetalning ungefär hälften av det som finns att betalas.
Jag är absolut intresserad av fastighet, sommarstuga, bil, resa, ny dator, telefon och allt möjligt...! Men i väntan på andra halvan måste pengarna vara någon stans och det är i skenet av det som jag startade denna tråden.
x x x x
SVT skriver...
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/usa-borsen-oppnar-rott-dollarn-och-tesla-faller
"USA-börsen öppnar rött – dollarn och Tesla faller"
"Bland förklaringarna till Wall Streets deppighet nämns att marknadsaktörerna är ovilliga att investera innan mer klarhet uppnåtts om de tullförhandlingar president Donald Trumps regering är indragen i med en mängd länder."
Detta är verkligen färskvara! Men helt klart att det kommer vara oroligt en tid framöver. Det finns inget som tyder på nåt annat samt att det gäller oss alla!
I lördagens Näringsibilaga i SvD tipsades om Huble Group. Jag tittar på Avanza....
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/517315/humble-group
Oups!! det känns genast VÄLDIGT tveksamt att lägga in 100.000 på det bolaget! Lite mindre kan jag tänka mig... Nu blev det svårt.
x x x x
Tidsperspektivet.
Jag tror Trump-krisen är över om sex månader efter den 23 mars, dagen då detta med tullarna rullade igång på riktigt. Då är vi framme i hösten nån gång...
Alla investerare väntar just nu att tullarna ska sätta sig och att det ska vara varaktigt. Det kommer ta ytterligare knappt tre månader. Därför gungar det mycket på börserna just nu och kommer göra en tid framöver.
(Det står i texten om Humble Group att dom är ytterst lite exponerade mot tullarna. Det känns ju bra...!)
Vad gäller min egen tidshorisont är denna utbetalning ungefär hälften av det som finns att betalas.
Jag är absolut intresserad av fastighet, sommarstuga, bil, resa, ny dator, telefon och allt möjligt...! Men i väntan på andra halvan måste pengarna vara någon stans och det är i skenet av det som jag startade denna tråden.
x x x x
SVT skriver...
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/usa-borsen-oppnar-rott-dollarn-och-tesla-faller
"USA-börsen öppnar rött – dollarn och Tesla faller"
"Bland förklaringarna till Wall Streets deppighet nämns att marknadsaktörerna är ovilliga att investera innan mer klarhet uppnåtts om de tullförhandlingar president Donald Trumps regering är indragen i med en mängd länder."
Detta är verkligen färskvara! Men helt klart att det kommer vara oroligt en tid framöver. Det finns inget som tyder på nåt annat samt att det gäller oss alla!
Att du är nöjd med din(a?) skogsfastighet är tydligt. Du verkar ha gjort ett bra val när du använder dina pengar på detta sätt. Det verkar vara mycket klokt använda pengar tycker jag.Nissens skrev:
Det är det som är det fina med en skogsfastighet, det är väldigt lite jobb och inget ansvar direkt.
Tycker man det är kul att jobba så finns det att göra om man vill, men det är inget måste, och det är aldrig akut.
Det som kräver ansvar och arbete är att underhålla byggnader, därför har jag inga byggnader i skogen.
I övrigt har jag fritt fiske i ett par egna sjöar och mycket jakt förstås. Det händer att jag åker ut med röjsågen när jag känner för det. 😊
Kapitalet har växt stadigt minst lika bra som börsen. Virkespriserna har gått upp ordentligt dessutom. 😊
Man skall inte diskutera smaken sägs det. För den är ju delad. Det finns många användningar av 1,5Mkr. Så jag tolkar inlägget som att man skall satsa på något man har glädje av. Om det är skog eller något annat är inte det viktiga. Alltså inte vad man har glädje av utan att man har glädje av det. Det är oxo min poäng.
Eftersom det gäller pengar TS "har över" kan de spenderas helt utan krav på avkastning.
Bäst eller inte är svårt att säga. Men hittills onekligen bra. 👍Nissens skrev:
Hur det blir i framtiden är en helt annan sak. 🤔
Det är på gång nya regelverk inom EU.
Ny EU-skogsstrategi för 2030
Landshypotek Bank har läst och gjort en analys av osäkerheterna för privatpersoner att investera i skog. Lättare att läsa tyckte jag.
Fortsatt stor osäkerhet för privata skogsägare till följd av EU-regelverk
Redigerat:
🤔 Det låter väldigt diffust. Pengarna kommer knappast räcka till allt detta.C Civilpolisen skrev:
För att köpa en telefon lär man garanterat inte behöva mer än 0,75Mkr. Så det är bara att beställa direkt. Samma sak med dator. För övrigt fick jag intrycket att du hade råd med det utan att behöva knapra på din 1,5M.
Att fundera på sätt att försöka få pengar man inte behöver (och inte vet vad man skall använda till) att växa tycker jag verkar tämligen meningslöst.
Ett bra sätt är att starta med att göra en prioriteringslista över det man vill spendera pengarna på.
Innan prioriteringslistan är klar och man vet hur mycket pengar som skall betalas ut samt när det skall ske ser jag ingen som helst anledning att fundera på den saken. Till dess är det smart att vara likvid. Då fungerar ett (bra) bankkonto utmärkt.C Civilpolisen skrev:
Så hur ser prioriteringslistan ut?
Utan att veta vad pengarna skall användas till och när de skall användas är det omöjligt att bedöma hur de skall placeras i väntan på att de skall användas.
OK. Antar du fått första delen redan. När får du resten av pengarna?C Civilpolisen skrev:
Utan att veta när första och andra delen av pengarna kommer är det omöjligt att bedöma hur de skall placeras i väntan på att de skall användas.
Jag håller absolut inte med. Jag tror att rätt få håller med. Jag, och de flesta med mig skulle jag tro, föredrar mer pengar framför mindre pengar även om inget direkt behov av dem finns för stunden.O skrev:
Gå till en privatekonom.C Civilpolisen skrev:Hej alla och tack för era svar!
Nu är det snart dags för utbetalning och min strategi just nu är att sätta in allt i Robur Technlogy och sen i lugn takt köpa in mig på de rekommendationer som finns i Svenska Dagbladet.
SvD publicerar varje vecka ett företag i samarbete med Affärsvärlden. Min tanke är att om texten först går genom alla ögon på Affärsvärlden och dessutom genom SvD Näringsliv är ett skapligt trovärdigt såll att förhålla sig till.
Haken med detta upplägget är att jag inte anser att Robur Technology är stabil nog att förlita sig till. Det gungar lite för mycket fortfarande...
x x x
USA har ett stort problem, som alla vet. Jag tittar på mycket film om dessa saker på Youtube. Men verkligen svårt att så en allsidig och neutral syn på situationen. "Alla har sin egen agenda", så att säga!
Dessa "åsiktsmstare", influensers med mycket åsikter, kan i sak ha rätt, men dom är ofta rätt gapiga och jag tröttnar på dom , dom stressar mig.
Bäst hittills på denna arenan är en kvinna som har verksamhet i USA med produktion i Kina och som beskriver hur hon vill, men inte kan, flytta sin produktion till USA.Hon ber om återkoppling i kommentarsfältet och nästan 3.000 svar har kommit in!
Om hon, en ensam företagare, har dessa problem, ... då har hela USA samma problem, med leverantörskedjor, produktion, verktyg och annat. Titta gärna på filmen och läs kommentarerna.
[media]
Robur Technology, med flera, hanterar pensionen för många av oss och det finns givetvis vinnare i detta kaos! Men jag tror att vinnarna dröjer lite med att uppenbara sig, typ sex månader från starten av börskraschen vilket var fredagen den 23 mars.
En stor oväntad förlorare är turismen. Dels ropar några delstater efter Kanadensiska turister, dels avbokas flygningar, dels blir det rörigt för Boeing med tullar på artiklar i varje flygplan som flygbolagen inte längre har råd att köpa... eller vill avvakta med. Svenska CTT gör avfuktningssystem till passagerarplanen.
Stora näringar går omkull i USA när Kanadensarna inte kommer.
I ett tidigare inlägg skrev jag att jag kanske vill ha mina pengar på ett 0% konto och det var inte ett mål i sig utan just för att vänta ut detta kaos av osäkerhet som just nu finns och som kommer finnas en tid framöver. Någon gav exempel på konto med lite ränta och det kan passa!
Placera inte alla äggen i samma korg, köp inte vid ett tillfälle, utan sprid inköpen i tid. Turbulenta tider kan vara både bra och dåligt för en aktieportfölj.
För att skapa perspektiv oavsett belopp så har jag placerat 5% av mina likvida tillgångar i nya aktier i den sk ”Trumpnedgången” medan jag hade ca 5-7% sedan tidigare. Det är kapital som jag inte behöver de närmsta 5 åren åtminstone. Eftersom jag placerar i egna projekt så har jag 80-85% likviditet och ytterligare lite ”obeskattade reserver” i aktiebolag.
Placering av dina nästkommande 1,5 mkr beror ju på hur många mkr du har sedan tidigare och hur du har dem placerade. Hade jag haft lån så hade jag betalat av dem. Du vet den klassiska ”den som är satt i skuld….”
Redigerat:
Jag förstår hur du tänker. Knepet är väl att balansera risken mot möjligheten. Om det är pengar man inte behöver nu eller ens i framtiden är det lite speciellt. Det är nog ganska få som är i den situationen att de har 1,5Mkr och har så så idéer vad pengarna kan användas till att man behöver fråga på ett forum. De flesta skulle jag tro saknar erfarenhet av detta.Alfredo skrev:
Det speciella är väl att man då kan ta betydligt högre risk. Vilket kan leda till betydligt högre avkastning. Förlorar man pengarna gör det ju inget. Och att ha jättemycket pengar man inte behöver är såklart bättre än att ha mycket pengar man inte behöver. Det har du helt rätt i.
Eller så donerar man pengarna till någon/något som har större nytta av dem än TS.
Jag har dubbla beloppet låst i 5:25 bolag.
Men, jag har också en annan parameter, och det är att om jag investerar långsiktigt typ 10 år är det inte säkert att jag lever när investeringen betalat sig, och under tiden är kapitalet " bundet" om marknaden backat kortsiktigt.
Därför är jag mer benägen att bara leta bästa ränta och inte potential i framtid hos bolag.
Men, jag har också en annan parameter, och det är att om jag investerar långsiktigt typ 10 år är det inte säkert att jag lever när investeringen betalat sig, och under tiden är kapitalet " bundet" om marknaden backat kortsiktigt.
Därför är jag mer benägen att bara leta bästa ränta och inte potential i framtid hos bolag.
Nej. Den niten har jag gått på en gång. Jag gör inte om det.C Civilpolisen skrev:
Det är en orimligt stor del av investeringarna i Tessin som gått om intet. Det finns en bra analys här:
https://www.smaspararguiden.se/jour/ar-tessins-fastighetsprojekt-an-bra-investering/
Det finns dessutom tydliga tecken på att Tessin inte fattar vad de håller på med, läs t.ex. denna tråd om hur de handskats extremt vårdslöst med panten som skulle skyddat ett lån:
https://www.smaspararguiden.se/jour/ar-tessins-fastighetsprojekt-an-bra-investering/
I samband med att Axxonen Properties gick omkull förlorade de som investerat via Tessin kring 70 Mkr. Förlustrisken behöver man vara medveten om som investerare. Men anmärkningsvärt är att största ägaren skrev ned sitt innehav i Axxonen till 0 kr bara ett par veckor (!) efter sista investeringsrundan via Tessin. För mig luktar det bedrägeri och/eller extrem okunskap från Tessins sida.
https://e55.se/ekonomi/axxonens-langivare-behandlas-olika/
Silver är ett alternativ.C Civilpolisen skrev:[länk]
Dagens industri skriver att gulden når "all time high" idag.
Dumt att kliva på tåget när det är som dyrast...? Spontan tanke!
Det är svårt att veta hur man ska köpa och sälja guld. Hur säljer man!? Lägga ut en blänkare på Blocket? Facebook Marketplace?
"Nån som vill köpa 1 hg guld för 860.000? Bra deal vid snabb affär! Kvitto finns!"
I det sammanhanget känns banktransaktioner aningen mer lättnavigerade...!![]()