Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Nej, den enda du behöver göra är att plugga i era lampor i dessa uttag och vara glad, förutsatt att era jordade stickproppar passar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Så här ser dom ut.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Dom stickpropparna ska passa i uttaget ni har i taket. Har ni provat? Man får prova sig fram och vrida stickproppen till dess man hittar de två stift som fungerar.
Den första lampan med jordad stickpropp ser dock ut att vara misstänkt felaktig. Det ska nog inte sitta en jordad stickpropp på den, utan en gammal trepolig av samma modell som ni nu har i taket. Den armaturen behöver synas närmare.
Den andra lampan ser jag inte, men jag ser en sockerbit som bör vara onödig.
Den första lampan med jordad stickpropp ser dock ut att vara misstänkt felaktig. Det ska nog inte sitta en jordad stickpropp på den, utan en gammal trepolig av samma modell som ni nu har i taket. Den armaturen behöver synas närmare.
Tack för svar.Bo.Siltberg skrev:
Dom stickpropparna ska passa i uttaget ni har i taket. Har ni provat? Man får prova sig fram och vrida stickproppen till dess man hittar de två stift som fungerar.
Ni borde se till att få riktiga lamputtag monterade istället för de där hängande kontakterna med trådar. Det är ett snabbt jobb för en elfirma.
Och när man monterar upp byggsatser till armaturer eller äldre oklassade varianter så är det viktigt att de är säkra, är rätt utförda och inte har några brister.
Och när man monterar upp byggsatser till armaturer eller äldre oklassade varianter så är det viktigt att de är säkra, är rätt utförda och inte har några brister.
Får man det, måste man inte montera DCL och då måste jord dras fram och då måste resten av rummet också jordas..eller 🤔A avh67f skrev:Ni borde se till att få riktiga lamputtag monterade istället för de där hängande kontakterna med trådar. Det är ett snabbt jobb för en elfirma.
De gamla ojordade lamputtagen får fortfarande säljas, av just det skälet.
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara något man måste göra. Det är många installationer som ser ut sådär och det är inga problem.
Håller med Bo om att den första lampan ser misstänkt ut och man måste minst öppna stickproppen och titta hur det är kopplat i den.
Däremot håller jag inte med om att det skulle vara något man måste göra. Det är många installationer som ser ut sådär och det är inga problem.
Håller med Bo om att den första lampan ser misstänkt ut och man måste minst öppna stickproppen och titta hur det är kopplat i den.
Klicka här för att svara