Har tagit fram ett gammalt undergolv i en lägenhet som jag har såpskurat för att få det rent. Det är fortfarande rätt ojämnt där vissa delar är mörkare beroende på att de varit täckta av kök och det är några fuktskador som syns där det väl har läckt ner vatten under linoleummattan. Tänker mig att detta kommer blekna och jämnas ut med tiden. Men frågan är vad det är i såpskurningsprocessen som får golvet ljust? Hjälper det att skura det 10 gånger en dag? Måste det torka emellan för att de kemiska processerna ska göra sitt? Eller är det tid och UV ljus som bleker golvet? Funderar helt enkelt på om det är värt att gno extra mycket på det, eller om det bara är att vänta och se?

traditionellt sett så är såpan det som rengör. Har nog aldrig varit tal om att man vill hålla golven ljusa. Det är en nutida grej.......man gillar nytt fint trä så att säga men då får man nog färga golvet om man vill ha nåt mer permanent resultat. Träet i sig gulnar.......

S Stefan1972 skrev:
traditionellt sett så är såpan det som rengör. Har nog aldrig varit tal om att man vill hålla golven ljusa. Det är en nutida grej.......man gillar nytt fint trä så att säga men då får man nog färga golvet om man vill ha nåt mer permanent resultat. Träet i sig gulnar.......
Jo, visst gulnar trä. Men en såpskurad yta blir ju ljusare än en oljad t.ex som gulnar på ett helt annat sätt

ja jo men ingen oljade nå golv förr...........hela såpskurningsgrejen är ju en nutida nyck. Förr städade man och nötte golven i 100 år och det är det resultatet man idag vill ha med nån slags "behandling" på fem minuter.......Såpan är vad man hade som rengöringsmedel förr. Fanns inget att välja på. Idag har det blivit nåt annat..........

Mig veterligt finns det bara ett sätt att få grå skurgolv och det är att såpskura ngn eller ngra ggr per år, slita på det genom vanlig användning, och vips efter 50-100 år så är det ett grått skurgolv. Finns inga genvägar som ger just exakt det resultatet.

Det här är en ständigt återkommande fråga och jag har inte sett eller hört ngt som kan accelerera den processen.

Det man kan fundera över är om klimatet inomhus idag gör att processen går långsammare. Tänker specifikt på naket trä utomhus. Det grånar jämförelsevis fort. Där är det en kombination av fukt, torka, värme, kyla och UV-ljus. Ingen såpa inblandad. Tittar man på gamla timmerfasader så är norrsidorna grå medan södersidorna är gulbruna av utträngande tjära och hartser från träets inre delar. Det är värmen från solen som får dem att dra sig utåt mot den varma ytan. UV-strålningen bör ju vara större på södersidan än på norrsidan.
Om man då antar att inomhusklimatet förr varierade mer, både vad gäller temperatur och luftfuktighet, så kanske det har betydelse. Det lär visa sig om 50 år eller så om dagens trend håller i sig så att det faktiskt kommer att finnas 50 år gamla golv som såpskurats någorlunda regelbundet under hela den tiden, och tillräckligt många för att kunna säga ngt om vilka olika förutsättningar som har betydelse.

Jag gubbfunderar på om det är ligninet som oxiderar och blir gult, och det som löses upp av såpan, då blir bara cellulosan kvar.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det gråa skurgolvet kan skyndas fram genom att luta av det. Det ”förstör” ytans lignin som gulnar över tid. Vanlig såpaskurning ger samma process men med mycket svagare effekt men skyddar även ytan med den feta delen i (den överfettade) såpan. Lutning av golv skapar ett ”öppet sår” och därför måste man lägga på olja eller fet såpa direkt efter den behandlingen. Det brukar ta ett halvår för ett lutat och oljat golv att bli ljust och fint. Sedan är det bara våttorkade med såpalösning med jämna mellanrum. Jag har behandlat många nylagda furugolv och tycker nog att det blev fint i slutändan.

Luta av golv är illa sett bland byggnadsvårdarna, så det är bäst att smyga med det. Och använd inte varmvatten när du såpaskurar. Då blir det enkel resa till Gysinges galgbacke. 😁

• Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.