Står i funderingar över att rusta upp garagegolvet men är villrådig inför vad som är bästa alternativet.
Förutsättningar: Kallgarage med gjuten platta. I mitten av golvet finns en golvbrunn som leds ihop med fastighetens övriga avloppsrör. Huset har enskilt avlopp vilket nyligen byttes ut. Eftersom det inte är tillåtet att leda garagevatten till en enskild avloppsanläggning så pluggade jag igen golvbrunnen. Problemet som följde var att under snösäsongen får man mängder med smältvatten som blir stående på golvet och det är opraktiskt att behöva gå med gummirakan var och varannan dag.
En bättre lösning behövs!
Frågan är vad bästa lösningen är.
1. Montera avdunstningsränna (ev med pum&slang för att tömma det)
2. Spackla upp golvet så det lutar utåt och leder undan vattnet själv
3. Använda golvbrunnen men bila upp golvet och lägga nytt rör till en egen stenkista
4. Använda golvbrunnen som den är trots att man egentligen inte får det. (Ev komplettera med oljefälla).
Golvet är målat med epoxi men eftersom färgen lossnar där bilen står är jag sugen på att slipa bort färgen och lägga granitkeramik.
Hur skulle ni gått tillväga här? Tacksam för era synpunkter!
Förutsättningar: Kallgarage med gjuten platta. I mitten av golvet finns en golvbrunn som leds ihop med fastighetens övriga avloppsrör. Huset har enskilt avlopp vilket nyligen byttes ut. Eftersom det inte är tillåtet att leda garagevatten till en enskild avloppsanläggning så pluggade jag igen golvbrunnen. Problemet som följde var att under snösäsongen får man mängder med smältvatten som blir stående på golvet och det är opraktiskt att behöva gå med gummirakan var och varannan dag.
En bättre lösning behövs!
Frågan är vad bästa lösningen är.
1. Montera avdunstningsränna (ev med pum&slang för att tömma det)
2. Spackla upp golvet så det lutar utåt och leder undan vattnet själv
3. Använda golvbrunnen men bila upp golvet och lägga nytt rör till en egen stenkista
4. Använda golvbrunnen som den är trots att man egentligen inte får det. (Ev komplettera med oljefälla).
Golvet är målat med epoxi men eftersom färgen lossnar där bilen står är jag sugen på att slipa bort färgen och lägga granitkeramik.
Hur skulle ni gått tillväga här? Tacksam för era synpunkter!
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Hur har ni andra som bor i villor med enskilt avlopp löst frågan med smältvattnet?
Produkter som diskuteras: "avfuktande"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En riktig oljeavskiljare för ca 20 tkr är en ganska stor sak att montera. Utöver att få ner den nånstans i marken så skulle garagegolvet behöva bilas upp för att vätskan ska ledas till den och inte till övriga avloppet.F fribygg skrev:
En oljespärrinsats vore mer rimlig att installera även om det verkar som att brunnen då behöver bytas mot en 220mm.
När huset köptes var jag lite inne på att bygga om till varmgarage men har sedan dess alltmer uppskattat fördelarna med kallgarage så en sådan ombyggnad är inte aktuell.Purre skrev:
Man skulle ju kunna använda en luftavfuktare. Det är dock främst vid temperaturer kring 0 till +5 grader som snösmältningen är som värst och då jobbar avfuktarna mindre effektivt. Sorptionsavfuktare är mest lämpliga och vid den temperaturen förbrukar de ca 2 till 2,5 kwh per liter vatten. Ska 15 liter tas bort på det sättet hamnar man på 30 till 37,5 kwh. Det är kanske hanterbart men man skulle gärna få komplettera med t ex en avdunstningsränna som kan tömmas manuellt.
Du frågar efter det bästa, då är svaret oljeavskiljare..V Vaftrudner skrev:
Jag tror att du kan nöja dej med nått enklare, men då finns ju risken att den kommunala byråkratin slår ner på din lösning.
Jag har provat att avfukta en vattenpöl från regelbunden varmparkering med snöig bil i ett uppvärmt garage med kall platta.Purre skrev:
I praktiken omöjligt med den avfuktare jag hade. Pölen var permanent från första snöslask till någon månad efter vinterns slut. Möjligen mer realistisk med golvvärme men de borde gå en hel del energi att förånga upp de mängder fukt som blir från en snöig bil.
Nu får inte bilen längre plats o garaget pga div bröte, men min långsiktiga plan är att leda vattnet till en stenkista på något vis.
Kom på en till lösning som är enklare än övriga och som inte borde kräva någon byråkrati - kapa en V-formad ränna som börjar kring golvbrunnen och går till garageporten, därefter borras ett snett hål därifrån och ut under vinkeljärnet.F fribygg skrev:
Det borde väl inte räknas som avlopp och därmed vara fullt lovligt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden