BobbyEwing skrev:
Så att det inte byggs tillräckligt många identiskt lika hus tycker du är ett bra argument för man ska acceptera att man bara får ungefär vad man avtalade? Dessutom; alla bilar ser inte exakt likadana ut, vissa märken har enorma tillvalslistor som gör att två bilar väldigt sällan är identiska.

Men vi kan ta en annan jämförelse. Om jag säljer ett skräddarsytt system till en av mina kunder, dvs ett unikt system som aldrig har gjorts exakt på samma sätt tidigare och som kostar ungefär som en villa så finns det ingen kund som accepterar att betala avtalat pris för 80% av funktionaliteten 2 månader för sent. Har jag tagit på mig att färdigställa systemet med viss funktionalitet till ett visst datum så är det mitt problem om jag inte kan göra det.
Låter som 100% av de IT-jobb jag beställt... :rolleyes:

Alla byggen är en prototyp, jag tror inte du skulle vilja betala fullpris på Volvos första prototyp som lämnar fabriken, den lär inte funka så bra. Som tur var för Volvo kan dom bygga elva prototyper till och hårdtesta dessa bilar i flera år innan dom programmerar sina robotar att med millimeter-precision bygga bilarna...

Så jag tycker dina jämförelser haltar ganska mycket.

Till trådskaparen: Din byggare är kanske inte världens bästa men tyvärr får du nog acceptera dessa brister.

Det är inget fel på byggaren (alls, vad gäller hans hantverkskvalitet, och hittills vad vi vet, får jag väl tillägga), utan det är ritningarna och "den som har tänkt ut hur allt ska funka" i vårt hus (man får väl säga att det är husföretaget) som står för felen.

Snickaren snickrar "nödlösningar" för glatta livet, och med den äran. Dessa extrakostnader har husföretaget tagit på sig efter att snickaren har kontaktat dem, men det tycker jag å andra sidan är självklart att vi inte ska stå för.

Angående diskussionen om prototyper, så är "vårt" hus en av hussäljarens absolut populäraste modeller och de har byggt massor av dem (har de berättat tidigare).

Stringfellow Hawke skrev:
Låter som 100% av de IT-jobb jag beställt... :rolleyes:
Då är du dålig på att skriva avtal och har valt en dålig leverantör, eller det vanligaste, är dålig på att kravställa.

Alla byggen är en prototyp, jag tror inte du skulle vilja betala fullpris på Volvos första prototyp som lämnar fabriken, den lär inte funka så bra.
Men jag ska betala fullpris för husprototypen (som till större del består av färdiga delar och byggmetoder)? Om det är implicit att ett hus med största sannolikhet inte kommer motsvara kundens förväntningar så borde det också säljas enligt de premisserna.

Som tur var för Volvo kan dom bygga elva prototyper till och hårdtesta dessa bilar i flera år innan dom programmerar sina robotar att med millimeter-precision bygga bilarna...

Så jag tycker dina jämförelser haltar ganska mycket.
Angående biljämförelsen: Du tycker alltså det är mer acceptabelt att en 6-10 gånger så dyr vara har felaktigheter och avvikelser? Att robotarna är precisionsinställda och att bilen har prototypats har väl vidare inget att göra med de saker jag jämförde med, dvs felaktiga specifikationer eller skador vid leverans?

Angående mjukvarujämförelsen: Jämförelsen haltar för att? Att det skulle vara svårare att bygga hus? Att hus innehåller fler speciallösningar?

Men jag antar att enligt dig så har jag fel i att anse att när man köper något för 3 miljoner så kan man förvänta sig att få det man beställde?

Att byggnaden måste justeras pga. konstruktionstekniska lösningar är som sagt väldigt vanligt.
Om entreprenören inte meddelat märkbara förändringar när han själv upptäckt att de måste göras och/eller förändringen märkbart försämrar användbarheten så kan man begära kompensation.
Jag tycker ni ska ta upp saken direkt med byggaren. Om ni inte kommer till en överenskommelse innan slutbesiktningen så skall ni ta upp ändringarna med besiktningsmannen som får avgöra vilken åtgärd som är rimlig. Att åtgärda eller kostnadsreglera.
Om besiktningsmannen tycker ni är överkänsliga, kräv att få er synpunkt protokollförd i besiktningsprotokollet ändå så får ni processa om det hela efteråt.

BobbyEwing skrev:
Men jag antar att enligt dig så har jag fel i att anse att när man köper något för 3 miljoner så kan man förvänta sig att få det man beställde?
Ibland kan dock detta krav bli ett slags moment 22.
Det är ett myndighetskrav att ha en fungerande ventilation.
Enda platsen för denna är i samband med en vägg som måste flyttas.
Entreprenören får inte låta bli att dra ventilationen och de får inte flytta väggen.........då hamnar man i ett låst läge.

I den ideala av världar så skulle alla hus vara 100% rätt ritade, komplett med alla detaljer så att inget ändras.
Detta är en utopi.
Frågan är snarare hur man hanterar de nödvändiga förändringarna och hur aktivt hanterar entreprenören förebyggandet av framtida fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.