Vi håller på och bygger ett lösvirkeshus. Har anlitat en byggare som hussäljaren rekommenderat och har köpt en "hussats" med ritningar osv. Har även köpt en värme- och ventilationslösning från husföretaget, den som "ingår" i huset.

Nu under uppförandet visar det sig gång på gång att ritningarna inte stämmer överens med verkligheten. Vi har förlorat 12 cm golvyta i ett sovrum för att väggen måste flyttas in i rummet(annars skulle ventilationen inte få plats i väggen). Vi har fått ett rör mitt längs en långsida i en klädkammare, så nu blir klädkammaren mindre användbar. Senst idag fick vi veta att vi måste byta plats på tvättmaskin + torkskåp och diskbänk i klädvården, eftersom "grejerna" som man ska reglera golvvärmen med har placerats längs väggen där tvättmaskin + torkskåp står på ritningen, och det är inte genomförbart att ha det så. Däremot gick det att ha diskbänken där istället.

Jag blir rätt irriterad över det här, huset blir ju mindre och mindre det vi trodde vi köpte från början. Än så länge är det inga jättegrejer, men principen retar gallfeber på mig, att det bara "blir" så här, gång efter annan.

Vad gör man lämpligast i en sådan här situation? Nån annan som varit med om samma sak? Hur löste ni det hela?

Som f.d. elmontör vill jag påstå att detta mer eller mindre hör till vardagen i byggsvängen. Enda sättet att undvika det är att noggrant granska samtliga ritningar innan man börjar bygga.

Nästan alla våra takstolar blev under bygget utbytta och då fick vi takstolar som hade stödbenet ca 5 cm längre in, vilket innebär att golvytan på övervåningen blev ca 2kvm mindre än på ritningen.
Vi påpekade detta och lade ut en tråd här på forumet, och alla var väl överrens att felet inte var så stort att det påverkade boytan alls något , utan bara golvytan på övervåningen.

Så vi fick ingen kompensation, utan var tvungna att gilla läget...

Vi hade gärna granskat alla ritningar noga. Men vi har aldrig fått se dem. Tror de kom till byggaren typ samma vecka som hussatsen.

Vi har haft tillgång till en "vanlig" ritning och där har inga av de här felen funnits med.

maggan9: 2 kvadrat tycker jag var mkt. Det måste ju märkas.

Kan ju lägga till att vi bad om ritningarna flera gånger i förväg, men husföretaget levererar som standard inte dem förrän när bygget startar.

Nja, i och med att vi byggt ett 1½ plans hus med 45 graders taklutning, så har konsekvenserna blivit att längst in mellan taket och golvet är väggen 65 cm hög istället för 60 cm. I och med att du ändå inte kan ha något där längst in eller gå där, så påverkar det inte oss.

Det är alltså en 5 cm bred remsa som följer längs efter huset som är fel. Så totalt blir det ca 2 kvm mindre yta där höjden är 65 cm. Det är inte mycket du kan ha placerat där ändå...

Jag tycker att det är märkligt att man inte får ersättning för en sådan sak. Om man köpte något annat för 2 miljoner skulle man väl aldrig acceptera att den avvek negativt från specen?

Jag tycker man skall kräva ersättning när det är större avvikelser. Frågan är vad du har för avtal och med vem. Tyvärr är det ju så att det är svårt att komma åt den verkliga klantskallen ibland, eftersom man inte har avtal med denne.

Vad jag har förstått så ligger väl problemet hos den som har gjort ritningarna/gett oss ritningarna? De har ju inte räknat med att deras "egna" ventilationssystem ska dras i väggar som inte rymmer rören.

Har du pratat med de som gjort ritningarna hur det är tänkt att lösas? Var det dyra ritningar? Kan det bli ett fall för deras ansvarsförsäkring?

Cyphera skrev:
Jag tycker att det är märkligt att man inte får ersättning för en sådan sak. Om man köpte något annat för 2 miljoner skulle man väl aldrig acceptera att den avvek negativt från specen?
Nej det är lite konstigt vad man förväntas acceptera när det gäller hus. När jag köper en ny bil som kostar flera gånger mindre än ett hus accepterar jag inte om den råkar ha fått fel färg på klädseln, fel fälgar eller en lackskada vid transporten, men när det gäller ett hus verkar det som att konsensus är att man ska vara nöjd om man kan bo i huset och att 80% är som man hade beställt.

BobbyEwing skrev:
Nej det är lite konstigt vad man förväntas acceptera när det gäller hus. När jag köper en ny bil som kostar flera gånger mindre än ett hus accepterar jag inte om den råkar ha fått fel färg på klädseln, fel fälgar eller en lackskada vid transporten, men när det gäller ett hus verkar det som att konsensus är att man ska vara nöjd om man kan bo i huset och att 80% är som man hade beställt.
Om alla hus såg exakt likadana ut, och det byggdes ett par hundra om dagen så kanske du skulle ha en poäng med jämförelsen.

Men jag tycker att det är konstigt att branschen inte har ett färdigt system för ersättning vid såna här fel, med tanke på att det verkar hända i varenda bygge.

Nyfniken skrev:
Om alla hus såg exakt likadana ut, och det byggdes ett par hundra om dagen så kanske du skulle ha en poäng med jämförelsen.

Men jag tycker att det är konstigt att branschen inte har ett färdigt system för ersättning vid såna här fel, med tanke på att det verkar hända i varenda bygge.
Så att det inte byggs tillräckligt många identiskt lika hus tycker du är ett bra argument för man ska acceptera att man bara får ungefär vad man avtalade? Dessutom; alla bilar ser inte exakt likadana ut, vissa märken har enorma tillvalslistor som gör att två bilar väldigt sällan är identiska.

Men vi kan ta en annan jämförelse. Om jag säljer ett skräddarsytt system till en av mina kunder, dvs ett unikt system som aldrig har gjorts exakt på samma sätt tidigare och som kostar ungefär som en villa så finns det ingen kund som accepterar att betala avtalat pris för 80% av funktionaliteten 2 månader för sent. Har jag tagit på mig att färdigställa systemet med viss funktionalitet till ett visst datum så är det mitt problem om jag inte kan göra det.

BobbyEwing skrev:
Så att det inte byggs tillräckligt många identiskt lika hus tycker du är ett bra argument för man ska acceptera att man bara får ungefär vad man avtalade?
Nu läser du in för mycket i mitt svar. Jag sa bara att jämförelsen haltade. I övrigt håller jag med dig helt och fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.