J jliljeha skrev:
Ett badrum må vara ekonomiskt avskrivet efter 20 år men så länge det funkar som det ska behöver det verkligen inte rivas ut.
De försäkringsbolag som jag haft kontakt med har alla räknat med 30 år.

Med det sagt har jag sett badrum som varit i kontinuerligt bruk och fortfarande i bra skick efter över 50 år.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
E Eld skrev:
De försäkringsbolag som jag haft kontakt med har alla räknat med 30 år.
I år har jag sett att åtminstone några försäkringsbolag har dragit ner till 25 år. Kanske därför att de mycket tunna målade tätskikt man hade för ungefär 25 år sen inte var bra i längden.

fancypowers fancypowers skrev:
Under är källare.
Hur mycket bryr du dig om innertaket i källaren? Är det okej med ett hål (som man kan sätta en någotsånär prydlig lucka över) kan du ju ta upp ett under duschen (dvs mest utsatta stället i badrummet) och mäta fukten där för att få koll på läget. Själv skulle jag också få viss sinnesfrid av att kunna öppna och kolla avloppsrören från ett badrum.
Tips om du bestämmer dig för att göra om badrummet är att se till att få ballofixer (små ventiler) så du kan stänga av vatten till toan och alla blandare separat (den dag något börjar läcka är det guld).

• Gilla
fancypowers
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Hur mycket bryr du dig om innertaket i källaren? Är det okej med ett hål (som man kan sätta en någotsånär prydlig lucka över) kan du ju ta upp ett under duschen (dvs mest utsatta stället i badrummet) och mäta fukten där för att få koll på läget. Själv skulle jag också få viss sinnesfrid av att kunna öppna och kolla avloppsrören från ett badrum.
Tips om du bestämmer dig för att göra om badrummet är att se till att få ballofixer (små ventiler) så du kan stänga av vatten till toan och alla blandare separat (den dag något börjar läcka är det guld).
Så smart! Tack!

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Så smart! Tack!
Ställ dig även samma fråga om andra sidorna av badrumsväggarna. Kan du stå ut med en inspektionslucka i dem (eller ändå tänker göra om ytskikt på dem) kan det också vara en väg in att mäta om det är brådis med nytt tätskikt.

Vad säger expertisen? Ca 10 år gammalt. Inget våtrumsintyg. Vad gör man? Ser brunnen okej ut?
Skruvarna är för hårt dragna, förutom det kl 8 typ.

B Bullen29 skrev:
Skruvarna är för hårt dragna, förutom det kl 8 typ.
Ok, borde man göra om detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.