Hej, i juli löper vårt bundna avtal ut på bolånet och vi har redan nu fått ränteerbjudande från banken. Vi vill ju dock få till ännu bättre ränta och vill då pressa banken lite men vi har aldrig gjort detta innan då det är vårt första hus. Jag har förstått att man ska begära ut amorteringsunderlag men sen då? Kontaktar vi bankerna själva eller bör man använda sig av en sån där tjänst som kontaktar åt en? Förstod det som bra då man slipper att flera kreditupplysningar tas på en?

Men hur tidigt ska vi begära ut amorteringsunderlaget? Det är typ två månader tills det löper ut. Och hur gör man på bästa sätt..? För vi kan väl inte teckna något ränteerbjudande innan det faktiskt löpt ut ändå va? (vi vill inte betala extra för att hoppa på något i förväg).

Mvh

Ingen?

Tja du. För att få fart på tråden snarare än att komma med min experthjälp, vilken är obefintlig när det gäller banklån.
I min okunskap skulle jag ringt runt till olika banker och frågat vad de hade att erbjuda. Sedan hade jag tagit det lägsta budet och gått till min nuvarande bank och frågat vad de kan ge mig för bättre bud. Precis som vid all annan prisförhandling.
Jag tror definitivt att en aktiv personlig kontakt tas på betydligt större allvar av bankerna än någon robotansökan som kan fyllas i på fyllan utan större allvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan ju snabbt kolla på ex SBAB samt Landshypotek vad de kan erbjuda.
Det du får på deras resp. hemsidor är det som gäller (står det i alla fall).
Har inte heller några krav på att du ska samla andra lån/banktjänster e.t.c. för att få den räntan.

Sen är det enbart att jämföra med erbjudandet från er bank.
Kan du/ni få bättre hos någon annan så bara meddela banken det.
Går de inte med på det så begär ut ett amorteringsunderlag och byt.

Kolla bara så ni inte har annat i banken som är vilkorat med att ni har bolånen i banken (rabatt på försäkringar e.t.c.).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om jag ringer till banker, kommer de vilja ta kreditupplysningar per automatik för att ge ett ränteerbjudande?

L LiAl01 skrev:
Om jag ringer till banker, kommer de vilja ta kreditupplysningar per automatik för att ge ett ränteerbjudande?
Nej.

Jag ringde runt till ett antal banker när vi gjorde det där för ett antal år sedan.
En del var inte alls intresserade = gav betydligt sämre räntor över telefon än SBAB.
De 2 som nappade då var Swedbank och Danske bank.
Jag hade ung. noll skam i kroppen och fick efter möte med danske ett väldigt bra erbjudande. Då gick jag raka vägen till Swedbank med detta och fick ett ännu bättre dom vi till slut tog.

Så det är bara att hålla på!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L LiAl01 skrev:
Du kan ju börja med att titta på sbab.se: Allt du behöver göra är att fylla i hur mycket fastigheten beräknas vara värd, hur mycket du har i lån idag och om du vill utöka lånet. Du skriver inte ens in ditt personnummer, så de kan inte ta någon kreditupplysning. Om räntan känns bra så går du vidare med en ansökan och då tar de en kreditupplysning. Att ha 10 kreditupplysningar på bolån bryr sig ingen om. 10 kreditupplysningar på att köpa resor, elektronik etc kan någon kanske reagera på.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Sen är det enbart att jämföra med erbjudandet från er bank.
Kan du/ni få bättre hos någon annan så bara meddela banken det.
Går de inte med på det så begär ut ett amorteringsunderlag och byt.
Det är lika bra att be om underlaget direkt. Man blir då ibland uppringd av banken och får ett erbjudande direkt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag begärde ut amorteringsunderlaget när mitt bundna löpte ut. Sen har jag varit snabb på att byta bank och varit öppen med det i förhandlingar. Haft tre olika banker de senaste sex åren. Som mest ringt runt till 9 banker, nu senast 5. Det är väldigt olika hur förhandlingssugna de är så det är värt att testa olika. Kolla skandia och sbab först så har du ett hum om var du kan förhandla från. Var inte så rädd för det där med kreditupplysningar, det är gammalt. Plus då ser de ju att du är ute och shoppar. Man kan också förhandla om annat, tex räntefria månader. Flytta inte tjänstepension eller försäkringar om de begär det utan att ha räknat på det först, kan bli dyrare.

Lojalitet till sin gamla bank är värt noll och ingenting.

Fairlane
Jag såg ett intressant tips för ett antal år sen, från en person på bank.

Det hela gick ut på att det var vanligt att banken ville att man startade ett månatligt pensionssparande för att få ner räntan någon/några punkter. Lösningen var helt enkelt att gå med på det och starta ett sparande med säg 200 kr i månaden, men sen avluta sparandet så fort som möjligt. Banken kunde möjligen knorra lite, men dels hade man ju gjorde vad de begärda "starta ett sparande", dels så kunde man ju alltid kontra med att bankerna själva plockade bort ränterabatten efter en tid. 🙂

Jag har dock aldrig själv testat då ingen bank begärt det av mig.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg ett intressant tips för ett antal år sen, från en person på bank.

Det hela gick ut på att det var vanligt att banken ville att man startade ett månatligt pensionssparande för att få ner räntan någon/några punkter. Lösningen var helt enkelt att gå med på det och starta ett sparande med säg 200 kr i månaden, men sen avluta sparandet så fort som möjligt. Banken kunde möjligen knorra lite, men dels hade man ju gjorde vad de begärda "starta ett sparande", dels så kunde man ju alltid kontra med att bankerna själva plockade bort ränterabatten efter en tid. 🙂

Jag har dock aldrig själv testat då ingen bank begärt det av mig.
Det har jag gjort! De brydde sig ej efter typ ett halvår. Samma att maken också skulle byta bank, vi fick aldrig tummen ur och ee sa aldrig något (band på 3 år den gången).

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Jag begärde ut amorteringsunderlaget när mitt bundna löpte ut. Sen har jag varit snabb på att byta bank och varit öppen med det i förhandlingar. Haft tre olika banker de senaste sex åren. Som mest ringt runt till 9 banker, nu senast 5. Det är väldigt olika hur förhandlingssugna de är så det är värt att testa olika. Kolla skandia och sbab först så har du ett hum om var du kan förhandla från. Var inte så rädd för det där med kreditupplysningar, det är gammalt. Plus då ser de ju att du är ute och shoppar. Man kan också förhandla om annat, tex räntefria månader. Flytta inte tjänstepension eller försäkringar om de begär det utan att ha räknat på det först, kan bli dyrare.

Lojalitet till sin gamla bank är värt noll och ingenting.
Varför Skandia och SBAB först?

S sjoelund skrev:
Det är lika bra att be om underlaget direkt. Man blir då ibland uppringd av banken och får ett erbjudande direkt.
Jag tänkte också att det är väl lika bra att ha klart underlaget. För den behövs väl även för att visa sin egen bank att man är lättfotad?
Men rent strategiskt... bör jag inte kolla med andra banker före kanske? För när ens egen bank väl ringer (ganska snabbt efter att man begärt ut underlaget som jag förstått det) så vill man väl ha siffror att kontra med direkt för att pressa dem? Det måste väl vara det bästa?

Fairlane
L LiAl01 skrev:
För att det kan du få enkelt på nätet på två minuter utan att hålla på och förhandla. Som jag skrev i inlägg #7, fyll i värdet på fastigheten, hur mycket lån du har nu och om du vill utöka lånet eller inte så får du svaret direkt. Du behöver inte ange ditt personnummer, inte ange lön, antal barn, antal bilar etc.

L LiAl01 skrev:
Jag tänkte också att det är väl lika bra att ha klart underlaget. För den behövs väl även för att visa sin egen bank att man är lättfotad?
Men rent strategiskt... bör jag inte kolla med andra banker före kanske? För när ens egen bank väl ringer (ganska snabbt efter att man begärt ut underlaget som jag förstått det) så vill man väl ha siffror att kontra med direkt för att pressa dem? Det måste väl vara det bästa?
Det finns nog inget rätt och fel. Jag hade tidigare Handelsbanken och de gav mig ett bud. Jag begärde ut underlaget och då kom de med ett nytt bud. Ingen ringde, allt gick skriftligt. Hade någon ringt och velat ha snabbt svar med siffror hade jag bett de skicka sitt erbjudande skriftligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L LiAl01 skrev:
Du kan bara fylla i uppgifter och se var du landar hos dem utan knussel. Inte alltid bästa räntorna men konkurrenskraftiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.