L Lancen skrev:
För det första får grenar och rötter bara tas bort om två saker uppfylls. Dels måste trädet ge en betydande olägenhet.
Du är tyvärr ute och cyklar.

• Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Eklöv är läderartade och inte alls bra!
Jodå....

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Eken tillhör kungen och kan bli dyrt att fälla. Länsstyrelsen har yttersta ordet. Var glad för denna Kungliga EK.

STIHL BR 800
det är en lövblås…. blås in skiten till ägaren

Sitter det staket emellan så skaffar du en presenning som du knyter längst upp på staketet och sedan fäste med träpinnar inne på din tomt så det blir som en hoppbacke
Sen blåser du mot hoppbacken och in på grannens tomt

J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Kratta till våren och låt din gräsmatta få näringen. Låt barnen i området leka i löven. Bygg en igelkottkoja. Gör en härlig kompost. Se helt enkelt löven som en resurs. Antar att träden ger en härlig skugga en varm sommardag. Alternativt flytta till kusten i Danmark och slipp träd.

• Gilla
Onnie och 1 till
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
Eken tillhör kungen och kan bli dyrt att fälla. Länsstyrelsen har yttersta ordet. Var glad för denna Kungliga EK.
Förr tillhörde de kungen. Eller inte tillhörde, men han hade rätten att ta dom. Avskaffades 1800talet.
Alltså år 1500-1800.

J joppe joppe skrev:
Vilket århundrade lever du i?

• Haha
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
4774
J JB581 skrev:
Klipp gräset med löven på några gånger tills löven är finfördelade och låt lövklippet bli näring till gräsmattan under vintern. Gräsmattan blir glad och kvävs då inte av en tjock lövmatta och du slipper jobba , förutom gräsklppningen då och det kanske grannen kan hjälpa till med.

Redigerat:
J JB581 skrev:
Enklast är väl att anlita trädgårdtjänst som krattar åt dig så du slipper, och du blir även av med dina egna löv.( även rutavdrag på det) blir fakturan för hög så kan du ju alltid be grannen om ett bidrag 👍

• Gilla
karinhoj och 1 till
  • Laddar…
Om det inte är mer än decimetertjock är det ju bara att köra gräsklipparen över dem, så har du gratis jordförbättring på gräsmattan. Gör du det med två veckors mellanrum hinner det inte bli tjockt. Om du ändå nödvändigtvis ska räfsa ihop en del av löven, släng en rejäl näve jord i varje säck, knyt ihop, gör några små lufthål i säcken och låter den stå över vintern så har du kompost till trädgården nästa år (vattna lite i säcken om löven är torra).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lancen skrev:
Ditt råd är sisådär och behöver förtydligas...annars kan det bli dyrt!

För det första får grenar och rötter bara tas bort om två saker uppfylls.

Dels måste trädet ge en betydande olägenhet.

Löv från trädet är ingen orsak.
Det måste vara tex en rot som lyfter en grund till ett hus eller en gren som når mot en husvägg.

Att det ger skugga eller tar bort utsikt är inte heller en orsak att ta bort grenar.

Sen får inte trädet skadas på grund av borttagna grenar eller rötter. En arborist kommer att tala om att endast den yttersta tredjedelen av en gren kan tas bort av en trädgren för att undvika att skada trädet.

Om trädet är gammalt och kanske stått där vid köp av fastighetheten borde man dessutom ha tänkt till innan köp.

Jag fick tilldömt ett skadestånd från en granne på ett nästan sexsiffrigt belopp. Han fick två alternativ. Plantera ett nytt fullvuxet träd eller betala, efter en dom.

Det hörde till saken att grannen inte hörde av sig med sina problem utan agerade på eget bevåg.

Hade han kommit över och diskuterat problemet innan, hade vi nog varit tillmötesgående. Nu blev det tvärtom...

Grannen flyttade inte långt därefter...
Vill gärna förtydliga en sak. Det skiljer sig åt mot planterade buskar och träd som thujahäckar mot gamla naturliga träd som stått länge och framför allt innan tomter styckades...

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Blås över löven på grannens tomt.

Så länge löven är från grannens träd kan han knappast klaga.

Grannen kommer heller knappast stämma dig för handlingen

Trädkramare har en form av diagnosen Hoarder.
De sparar på allt och ser ett monetärt värde i träden.
Grannen vill säkert få tillbaka sin tillgång, löven.
Men hur ska han kunna skilja på vilka lönnlöv som är hans egna och vilka som är grannens?

• Haha
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Eken verkar vara ganska stor enligt din beskrivning och då är den sannolikt inte medvetet planterad så nära tomtgränsen. Ekar brukar självså sig tämligen enkelt. Dessutom är de ofta skyddsvärda träd. Är det inte mer än fyra säckar löv per år på din tomt från det trädet, så är det nåt du helt enkelt får leva med. Eller så får du anlita trädgårdsservice en gång per år eller helt enkelt flytta.
Det är bara jätteekar som är skyddsvärda så en ”sketen” ek på en villatomt får man göra vad man vill med. Men TS får nog gilla läget att träden stått där före dem flyttade dit så bara att ta fram krattan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Inte så kul att räfsa när man passerat 70 och har 2 egna lönnar dessutom.😆Fast lövblås sa du. Jag kan alltid skylla på vinden och blåsa in dem till grannen i retur.🙄😆😆
Hur säkerställer du att löven från dina 2 lönnar inte blåser över till någon av dina grannar?

Är du beredd att hjälpa dina grannar att ta hand om alla lönnlöv som kommer från dina träd?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Du ska bygga en trevlig kompost,du ska lägga löven kring dina växter dvs använda löven till något bra. Inte köra dom till tippen. Dina 1000 l sjunker ihop i komposten bara över natten. Jag vet. Jag har lönnhäck och ekar runt min tomt med träd som är 10-15 meter höga och sura grannar. Mikroklimatet i min skog är underbart och härligt mitt inne centralt i staden. Grannarna har inte ett löv på sina gräsmattor. Jag tycker det är hemskt att se.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.