Sannolikt förnämligt (annars hade Ni väl inte valt det?) bosättning i ett villaområde med gamla träd kommer rimligen med utmaningar som denna. Trädet fanns där när Ni köpte - om inte har jag svårt att förstå att det är en så stor ek. Varför ska då grannen - som antingen köpt och gillar trädet eller bara accepterar men inte vill ha bort det - såga ner det och få en sämre helhetsbild av sin tomt för att Ni inte gillar att kratta löv. Också något som följer med "i paketet". Samlade löv i 15 år från egna träd, inte roligare än att skotta snö. Hade inte rört mig om en grannes löv kommit med. Grannarna var för långt bort iofs. Och vänskap och respekt fanns - alla var glada och nöjda.

Stor gård utan träd eller hyresrätt utan förpliktelser kanske är ett gott alternativ? Så blev det för oss men det är en annan historia utifrån ålder och hälsa.

Upprepar mitt mantra att grannen är djävulens bidrag till samhället som Gud skapade för att vi skulle hjälpas åt. Han skapade också biet. Då svarade han med hornen med att lansera getingen.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jodå! Läs vad Miljö- och miljööverdomstolen fastslog i en dom. [länk]
Men den domen verkar ju ha kommit för mindre än ett år sen? Grannens träd har rimligen stått där längre än så. Kanske lite mycket begärt att alla tidigare gränsnära träd ska flyttas retroaktivt.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
N
Oj jag har många olika sorters träd på min tomt bl.a. tio aspar, en stor ask, en ek, en björk ett antal lönnar, äpple- och päronträd. Därtill syrener på tre sidor.
Därtill massor av lövträd på marken som gränsar till min tomt.
Beroende på från vilket håll det blåser varierar mängden löv att ta hand om. I år har det blåst så mycket har hamnat på min tomt.

Jag tar en halvtimme och räfsar med en bred plasträfsa och det tycker jag går alldeles utmärkt. Löven kan jag lägga på de områden av tomten som är naturtomt och på angränsande mark.

Det är värt varje minut av räfsande att ha en lummig tomt maj-september. Träd ger liv och skugga. Värt massor!

• Gilla
  • Älska
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Löven läggs på hög i ett hörn av trädgården och nästa sommar har du fantastisk mull till rabatter etc - helt gratis.

• Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
En kubik löv är väl inte mycket att irritera sig på.

Bara för att vi vridit tillbaka klockan och upplever mörker när eftermiddagen är ung och har mulet surväder så ska man väl inte irritera sig på ett par lönnar. Det är mycket värre med björklöv.

Lönn är ju roligt att kratta. Tre drag med en räfsa så har man blottlagt en yta stor som en Stockholmstomt.

• Gilla
Befrukta och 5 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
Har du funderat på att sälja huset och flytta till lägenhet? Då slipper du definitivt grannens träd.
Det kommer inte hjälpa... då finns det något annat de nya grannarna gör fel. Tyvärr tror jag TS blivit en pensionär med för mycket tid... har man för mycket tid så stör man sig på saker, tex. att en vacker ek släpper löv på hösten. Jag tror hellre TS åker och köper gödsel och strör ut över gräsmattan istället för att låta naturen gödsla. Jag håller också med övriga att man tar inte ner en gammal fin ek bara för att man vill ha en fin gräsmatta.
För övrigt rent juridiskt så vill jag minnas att 2meters prejudikatet inte gäller träd som stod där innan.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har bl.a. ett tulpanträd som nu börjar släppa löv, mycket blir det😂
[bild]
Varför kratta? Kör med gräsklippare så hjälper du maskarna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.

Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.

Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.

Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.

Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
Bullshit. Åverkan på andras träd kan stå en dyrt. Gilla läget eller flytta istället. Träden stod där långt före nån inflytt

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Hur svårt kan det vara att köpa en lövblås på Typ Jula och skicka över skiten på hans sida istället för att lägga energi på att kratta upp skiten 🤔🤔

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JB581 skrev:
De är redan borta! Inga problem med dem. Där blev det 5 säckar, men jag vill fasiken inte behöva räfsa grannens löv också, minst 4 säckar till.
Du tror inte några av dina löv letar sig in till andra grannar?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Jag tror att det bästa för ditt välmående är att försöka att acceptera att löv är en del av tillvaron när man väljer att bo i ett villaområde. Jag brukar låta gräsklipparen göra så gott den kan och sen får det ligga och gödsla gräsmattan inför våren.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Googla på Lövkompost! Spara löven i svarta sopsäckar! Blir till jättefin jord!

• Gilla
Cecilia Möller och 1 till
  • Laddar…
A ACG skrev:
Googla på Lövkompost! Spara löven i svarta sopsäckar! Blir till jättefin jord!
För svarta sopsäckar är så vackra. Jag provade det med mina säckar med äpplen, det luktade härsken cider när det lite bubblande började rinna ner längst min parkering.

J JB581 skrev:
Låt en helikopter hovra över din tomt en stund, det funkar superbra!!

C Cecilia Möller skrev:
Bullshit. Åverkan på andras träd kan stå en dyrt. Gilla läget eller flytta istället. Träden stod där långt före nån inflytt
Nej det är inte bullshit. Man behöver som fastighetsägare inte acceptera att växtlighet från grannfastigheten tränger in på sin fastighet. Det är antagligen en av de mest genomdiskuterade frågorna på detta forum. Hur länge träden har funnits är helt irrelevant.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Larssons73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.