90 807 läst ·
699 svar
91k läst
699 svar
Vad gör man när grannen har en 10m stor lönn och lika stor ek 1m bort
Vårt hus hade en lönn som sågades ned innan vi köpte och det kan jag förstå, håller på få igång andra träd istället.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Men ek, jisses skulle gärna ha bara ekar på tomten o stå ut med de svårmultnade löven, för det är ett träd som når vuxen ålder först vid 300 år och lever till typ 900+år, och ger liv åt en mängd arter. SVTplay har en mycket bra fillm om det.
https://www.svtplay.se/sok?q=ekoxe
Tror jag kan få igång någon ek på tomten, men de kommer leva mycket längre än mig......
Själv brukar jag hacka sönder löv med elgräsklipparen (borstlös) brukar snabba på nedbrytning, maskarna osv stortrivs i nedhackade lövbitar. Fungerar iaf för lönnlöv ifrån grannarna.
Inte helt sant... tex. gamla ekar är skyddade om de är tillräckligt gamla och eller grova. Gäller även andra riktigt gamla träd så viktigt att prata med kommunen och Länsstyrelsen innan man agerar. Men rätt i de flesta fall.Alfredo skrev:
Hjälpa till med krattningen är rimligt. En del löv kan dessutom med fördel lämnas kvar. Det är bara bra för marken och den biologiska mångfalden (som vi ytterst är beroende av för vår överlevnad). Att fälla träden är fullständigt orimligt. En ek kan bli 900 år och är hemvist åt 1000-tals oliks organismer. Man behöver dessutom inte ha minitiuös ordning i trädgården.K Kane skrev:
Fast nästa år får ju grannen kanske räfsa dina - det jämnar ut sig? Vad är chansen att vindriktningen är permanent åt ditt håll i 30 år under tiden för lövlossningen?J JB581 skrev:
//
Din granne har en skyldighet att ta bort grenverk som hänger över på din tomtyta! Rekommenderar dig att prata med din granne och uppmana att såga bort grenar som inkräktar på din tomtyta! Om grannen vägrar har du själv möjlighet att ta bort dessa grenar!J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Jag har själv haft detta problem och sågade bort grenverk som hängde in på vår tomtyta eftersom grannen ej åtgärdade detta!
Tacka och ta emot iställetJ JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Helt rätt!A ACG skrev:
Jag har en mindre park med ca hundra träd, mest lönnar och almar. Mina grannar klagar inte. Brukar bjuda på lite extra blåsningen utanför tomten också.Tar rätt på löven mestadels med lövblås, drar på stor presenning och har börjat packa i säckar. Blev 28 st igår och fyller väl 20 till. Resten åker i den öppna komposten. Gratis ogräsfri jord att snvända överallt i trädgården. Eklöv ger surare jord som passar surjordsväxter som rosor och rododendron så dom säckarna får man märka
Köp en blås och blås in dom på grannens det hade jag gjort.J JB581 skrev:Jag har en granne som har en 10m hög lönn och lika stor ek som fäller alla sina löv in på vår tomt varenda jävla höst. Träden står 1m från tomtgränsen och hänger långt in på vår tomt. Har nu krattat ihop över 1000L löv 4 sopsäckar på 240L och detta händer vartenda år. Vad gör man? Tar fram motorsågen nån natt?
Steg 4) Rensa ogräs på egen tomt. Dvs ta bort eller döda alla rötter som inkräktar och stjäl vatten och näring från egen växtlighet. Kan ev kombineras med den där "andra varianten av fixande och trixande"Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.
Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.
Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.
Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.
Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
Ditt råd är sisådär och behöver förtydligas...annars kan det bli dyrt!Farstatjej90 skrev:
Det brukar anses normalt att löv blåser in. Inget som man gör något åt.
Om du ändå vill och du är mer mån om mindre löv än relationen med grannen så kan du få bort det som hänger över på din tomt.
Steg 1) be grannen beskära det som hänger över på din tomt.
Steg 2) om respons dröjer, skicka ett rekommenderat brev med ett datum för när du själv tar ner det som hänger över på din tomt. Tiden får vara rimlig.
Steg 3) om grannen inte gör det själv får du ta ner grenarna.
Det finns också en annan variant där du köper glyfosat och fixar och trixar lite när grannen är bortrest.
För det första får grenar och rötter bara tas bort om två saker uppfylls.
Dels måste trädet ge en betydande olägenhet.
Löv från trädet är ingen orsak.
Det måste vara tex en rot som lyfter en grund till ett hus eller en gren som når mot en husvägg.
Att det ger skugga eller tar bort utsikt är inte heller en orsak att ta bort grenar.
Sen får inte trädet skadas på grund av borttagna grenar eller rötter. En arborist kommer att tala om att endast den yttersta tredjedelen av en gren kan tas bort av en trädgren för att undvika att skada trädet.
Om trädet är gammalt och kanske stått där vid köp av fastighetheten borde man dessutom ha tänkt till innan köp.
Jag fick tilldömt ett skadestånd från en granne på ett nästan sexsiffrigt belopp. Han fick två alternativ. Plantera ett nytt fullvuxet träd eller betala, efter en dom.
Det hörde till saken att grannen inte hörde av sig med sina problem utan agerade på eget bevåg.
Hade han kommit över och diskuterat problemet innan, hade vi nog varit tillmötesgående. Nu blev det tvärtom...
Grannen flyttade inte långt därefter...
Mitt råd till TS är att köpa en handhållen batteridriven lövblås och blåsa av hårdgjorda ytor.
Sedan klippa ner löven med gräsklipparen. Gärna med mulcherfunktion.
Hälsningar från en som bor i skogen och har i storleksordningen 1 000 träd som sprider löv på tomten.
Sedan klippa ner löven med gräsklipparen. Gärna med mulcherfunktion.
Hälsningar från en som bor i skogen och har i storleksordningen 1 000 träd som sprider löv på tomten.